Święta M. Urszula (Julia) Ledóchowska (1865-1939) |
|
„Obym tylko miłować umiała! Palić, spalać się miłością ” – tak
pisała w przeddzień złożenia ślubów zakonnych 24 letnia Julia Ledóchowska,
nowicjuszka w klasztorze urszulanek w Krakowie. W dzień profesji przyjęła imię
Maria Urszula od Jezusa, a słowa tu przytoczone stały się linią przewodnią
całego jej życia. Urodziła się w rodzinie, która zarówno ze strony matki
(Szwajcarki z rycerskiego rodu Salisów) jak i ojca (potomka starego polskiego
rodu) dała licznych mężów stanu, żołnierzy i duchownych, zaangażowanych czynnie
w dzieje Europy i Kościoła. Wyrastała w atmosferze mądrej i wymagającej miłości
rodziców, wśród licznego rodzeństwa. Trójka najstarszych dzieci obrała drogę
życia konsekrowanego: Maria Teresa (beatyfikowana w 1975) założyła w przyszłości
Sodalicję św.Piotra Klawera, a młodszy brat Włodzimierz był generałem
Jezuitów.
M.Urszula przeżyła w klasztorze krakowskim 21 lat. Zwracała uwagę swym
rozmiłowaniem w Bogu, talentem wychowawczym i wrażliwością na potrzeby
młodych w zmieniających się warunkach społecznych, politycznych i obyczajowych.
Gdy kobiety rozpoczęły studia na Uniwersytecie Jagiellońskim doprowadziła do
otwarcie pierwszej w Polsce bursy dla studentek, gdzie mogły otrzymać bezpieczne
miejsce do życia i studiów, a także solidną formację religijną. Powodowana tą
wrażliwością, z błogosławieństwem Papieża Piusa X rozpoczęła pracę
wychowawczą w sercu wrogiej Kościołowi Rosji. Gdy wyjeżdżały z drugą
siostrą w stroju świeckim (życie zakonne w Rosji było zabronione) do Petersburga
nie wiedziała, że rusza w nieznane, a Duch Święty poprowadzi ją drogami, których
nie przewidziała.
W Petersburgu Matka i powiększająca się wspólnota sióstr (erygowana wkrótce
jako dom autonomiczny) żyły w ukryciu i choć pod stałym niemal nadzorem policji,
prowadziły intensywną pracę wychowawczą i religijną ukierunkowaną także na
zbliżenie między Polakami i Rosjanami.
Z powodu wybuchu wojny 1914 roku M.Urszula musiała opuścić Rosję.
Wyjechała do Sztokholmu. W okresie skandynawskiej peregrynacji (Szwecja, Dania,
Norwegia), działalność Matki skupia się, obok pracy wychowawczej,
na twórczym udziale w życiu miejscowego Kościoła, pracy na rzecz pomocy
ofiarom wojny i zaangażowaniu ekumenicznym. Dom Matki i sióstr był oparciem dla
ludzi o różnych orientacjach politycznych i religijnych. Jej gorący patriotyzm
szedł w parze z otwarciem na inność i różnorodność. Zapytana jaką politykę
prowadzi, odpowiedziała bez wahania: moją polityką jest miłość.
W 1920 roku M.Urszula wraca z siostrami i dużą grupą sierot
po emigrantach do Polski. Stolica Apostolska przekształca autonomiczny klasztor
w zgromadzenie apostolskie, dając mu nazwę: urszulanki od N. Serca Jezusa
Konającego. Duchowość zgromadzenia skupia się wokół kontemplacji zbawczej
miłości Chrystusa i uczestniczeniu w Jego misji przez wychowanie i nauczanie
oraz służbę ludziom szczególnie cierpiących, opuszczonych, żyjących na
marginesie społeczeństwa, poszukujących sensu życia. M.Urszula wychowuje siostry
do umiłowania Boga nade wszystko, a w Bogu każdego człowieka i całego
stworzenia. Uśmiech, pogodę ducha, pokorę i zdolność przeżywania szarej
codzienności jako uprzywilejowanej drogi ku świętości, uważa za szczególnie
wiarygodne świadectwo więzi z Chrystusem i narzędzie wpływu ewangelizacyjnego i
wychowawczego. Ona sama była przejrzystym przykładem takiego życia.
Zgromadzenie rozwija się szybko. Powstają wspólnoty sióstr w Polsce i na
ubogich, wielonarodowych i zróżnicowanych religijnie kresach wschodnich. W 1928
roku powstaje dom generalny w Rzymie, i bursa, aby uboższe dziewczęta mogły
zapoznać się z bogactwem duchowym i religijnym serca Kościoła i europejskiej
cywilizacji. Siostry podejmują też pracę wśród ubogich na obrzeżach Rzymu. W
1930 roku siostry, towarzysząc dziewczętom jadącym w poszukiwaniu pracy,
osiedlają się we Francji. Wszędzie, gdzie jest to możliwe M.Urszula tworzy
ośrodki pracy wychowawczej i nauczycielskiej, posyła siostry do katechezy i do
pracy w dzielnicach nędzy, organizuje wydawnictwa dla dzieci i młodzieży, sama
pisze artykuły i książki [np. powieści dla dzieci, t.j. "Z urwisa -
boater"]. Inicjuje i wspiera tworzenie organizacji dla dzieci
(Krucjata Eucharystyczna), młodzieży starszej i dla kobiet. Bierze czynny udział
w życie Kościoła i Kraju, za co otrzymuje wysokie odznaczenia kościelne i
państwowe.
Gdy jej pracowite i niełatwe życie dobiegło końca w Rzymie, 29 maja 1939
roku, ludzie mówili, że zmarła święta.
Sługa Boży Jan Paweł II beatyfikował M.Urszulę 20 czerwca 1983 w
Poznaniu. 18 maja 2003 roku, w dniu swoich 83. urodzin, Jan Paweł II ogłosił ją
w Rzymie świętą.
|