ze Świata
Bractwo św. Piusa X: rozmowy z Watykanem trwają |
|
2012-02-17
Między Watykanem a Bractwem Kapłańskim św. Piusa X – wbrew rozpowszechnianym
pogłoskom – w rozmowach nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa. Ks. Franz
Schmidberger, przełożony niemieckiego dystryktu Bractwa powiedział
dziennikarzowi „Die Welt”, że na prośbę Rzymu bp Bernard Fellay, przełożony
generalny lefebrystów raz jeszcze uściślił stanowisko Bractwa św. Piusa X. Teraz
trwa pełne napięcia oczekiwanie na wyniki obrad Kongregacji Nauki Wiary.
Obecnie trwa wymiana poglądów między Stolicą Apostolską a Bractwem św. Piusa
X na temat treści i warunków ewentualnego przezwyciężenia teologicznych punktów
spornych dzielących obie strony. Chodzi przede wszystkim o uznanie Soboru
Watykańskiego II, w związku z czym w połowie września ubiegłego roku Watykan
przekazał Bractwu do zaakceptowania preambułę doktrynalną. Na początku lutego
br. bp Fellay oświadczył w kazaniu w prowadzonym przez lefebrystów seminarium
św. Tomasza z Akwinu w Winona (USA), że jego wspólnota nie chce przyjąć tej
propozycji jedności. – My tego nie podpiszemy – zapewnił biskup.
Także ks. Schmidberger podkreślił w wywiadzie dla „Die Welt”, że w przypadku
Bractwa Kapłańskiego nie wchodzi w grę całkowite, „bez zastrzeżeń”, uznanie
Vaticanum II. Jego zdaniem Sobór doprowadził do „niszczycielskiej utraty wiary,
do upadku moralnego i spustoszenia w liturgii”. Dlatego „nie do przyjęcia” dla
Bractwa Kapłańskiego są ustępstwa w takich punktach, jak np. wolność religijna
czy rozumienie urzędów w Kościele. W tych sprawach, „niestety”, istnieją jeszcze
„różnice z obecnym papieżem” – powiedział kapłan. Podkreślił jednocześnie, że
Benedykt XVI okazuje „pewną życzliwość” w stosunku do lefebrystów” i wyraził
nadzieję, że „jeszcze za tego pontyfikatu uda nam się znaleźć rozwiązanie”.
Główne punkty sporne między Bractwem a Stolicą Apostolską dotyczą takich
zagadnień jak wolność religijna, ekumenizm, zmiany liturgii mszalnej, rola
konferencji biskupich w Kościele itp. Wszystkie te punkty przyczyniły się –
zdaniem lefebrystów – do naruszenia tradycyjnego nauczania katolickiego i do
relatywizacji jedynej prawdy, która znajduje się, jak podkreśla Bractwo św.
Piusa X, tylko w Kościele katolickim. Szczególnie ostro tradycjonaliści
krytykują Sobór za otwarcie się Kościoła na inne wyznania i religie, uważając,
że w efekcie doprowadziło to do osłabienia wiary katolickiej, a nawet do
wprowadzenia do Kościoła błędnych poglądów.
Oddzielnym punktem spornym w stosunkach między Watykanem a Bractwem była
sprawa ekskomuniki nałożonej na nie przez Kurię Rzymską za niekanoniczne, bo bez
zgody papieża, udzielenie sakry przez abp. Marcela Lefebvre’a czterem kapłanom
Bractwa 30 czerwca 1988 r. Mimo wcześniejszych rozmów i ostrzeżeń ze strony
Stolicy Apostolskiej (rozmowy z arcybiskupem prowadził w maju 1988 ówczesny
prefekt Kongregacji Nauki Wiary kard. Joseph Ratzinger) założyciel Bractwa
wyświęcił nowych biskupów, w tym ks. Bernarda Fellaya – obecnego generalnego
przełożonego tego stowarzyszenia. Ekskomuniki, a więc formalne postawienie
objętych nimi osób poza Kościołem, zniósł dopiero 21 stycznia 2009 r. Benedykt
XVI; wcześniej – 7 lipca 2007 r. – wydał on motu proprio „Summorum pontificum”,
rozszerzające znacznie możliwości odprawiania Mszy św. tzw. „trydenckich”, czyli
według Mszału z 1962 r.
Źródło: PiotrSkarga.pl
|