z Watykanu
Papież do spowiedników o wychowawczym znaczeniu sakramentu pokuty |
|
2011-03-25
Sakrament pokuty ma wartość pedagogiczną zarówno dla penitentów, jak i
spowiadających ich księży. Zwrócił na to uwagę Papież, spotykając się w Auli
Błogosławieństw z 800 uczestnikami dorocznego kursu Penitencjarii Apostolskiej
dla spowiedników. Benedykt XVI wskazał im, że spowiadając kapłan jest nieraz
świadkiem prawdziwych cudów nawrócenia. Nierzadko staje wobec rzeczywistych
dramatów egzystencjalnych i duchowych, które nie znajdują odpowiedzi w ludzkich
słowach, ale tylko w miłości Bożej. Spowiednik może też wiele się nauczyć od
penitentów prowadzących wzorowe życie duchowe. Równocześnie uświadamia sobie
własną tożsamość kapłańską. Wierni bowiem przychodzą do niego nie ze względu na
jego ludzkie siły, ale dlatego, że jest kapłanem przebaczającego Boga. „A jaka
jest wartość pedagogiczna sakramentu pokuty dla penitentów?” – zapytał dalej
Ojciec Święty.
„Z pewnością pojednanie sakramentalne jest jedną z chwil,
kiedy osobista wolność i świadomość siebie są wezwane do wyrażenia się
szczególnie wyraźnie – stwierdził Papież. – Może też dlatego w epoce relatywizmu
i idącego za nim zmniejszenia świadomości samego siebie osłabia się również
praktyka sakramentalna. Rachunek sumienia ma dużą wartość pedagogiczną.
Wychowuje, by patrzeć szczerze na swe życie, konfrontować je z prawdą Ewangelii
i oceniać kategoriami nie tylko ludzkimi, ale zaczerpniętymi z Bożego
Objawienia. Konfrontacja z Dekalogiem, z Błogosławieństwami, z przykazaniem
miłości to pierwsza wielka «szkoła pokuty». W naszych czasach, znamionowanych
hałasem, roztargnieniem i samotnością, rozmowa penitenta ze spowiednikiem może
być jedną z nielicznych, jeśli nie jedyną okazją, by zostać naprawdę głęboko
wysłuchanym. Drodzy księża, nie zaniedbujcie dawać stosowny czas posłudze pokuty
w konfesjonale. Być przyjętym i wysłuchanym to także ludzki znak dobroci Boga,
który przyjmuje swe dzieci. Pełne wyznanie grzechów uczy też penitenta pokory,
uznania własnej ułomności, a zarazem świadomości, że konieczne jest Boże
przebaczenie, i ufności, że łaska Boża może przemienić życie. Tak samo słuchanie
napomnień i rad spowiednika jest ważne dla osądu czynów, dla drogi duchowej i
dla wewnętrznego uzdrowienia penitenta. Nie zapominajmy, ile nawróceń i dróg
rzeczywistej świętości zaczęło się w konfesjonale!”
RV
|