3. ISTOTA MSZY
Powiedz mi co sądzisz o Mszy św., a ja ci powiem kim
jesteś (Robert Mäder)
W zachwycie nad Mszą św. na różne sposoby próbowano określić
ów szczyt i centrum religii chrześcijańskiej. Różnorodne opisy, porównania i
obrazy stosowane w teologii katolickiej odnośnie Eucharystii są różnej jakości,
uwydatniając najczęściej jeden z aspektów tej tajemnicy wiary. Fakt, iż jakiś
obraz jest niedoskonały nie oznacza, że jest błędny. Obraz taki pokazuje
najczęściej jeden tylko aspekt całej rzeczywistości jaką jest Msza - aspekt
prawdziwy, ale nie jej pełnię.
Msza św. jest tajemnicą, misterium. Czy miałoby to znaczyć,
że przekracza ona nasze możliwości językowe i pojęciowe? Nie. Wprawdzie trzeba
posługiwać się analogią i używać pojęć pomocniczych, ale nie wszystko można
zdefiniować. Klasyczna definicja ma jednak za zadanie ujęcie istoty danego
przedmiotu. Określenie Mszy, o ile ma się zbliżać do ideału, powinno uwzględnić
pełną jej naturę. Problem leży więc w najbardziej adekwatnym oddaniu istoty
Mszy, na co teologia katolicka udzieliła już odpowiedzi.
Katechizm Kościoła Katolickiego z 1993 r. ukazuje nam raczej
szereg bogatych obrazów i pojęć, które się wzajemnie uzupełniają. Wśród wielu
tych różnorodnych określeń, znajdujemy również jedno, które oddaje istotę Mszy,
jako Eucharystii in fieri, a mianowicie ofiary. Tekst katechizmowy brzmi:
„Wielość nazw, jakimi jest określany ten sakrament, wyraża jego niewyczerpane
bogactwo. Każda z nich ukazuje pewien aspekt. Nazywa się go: Eucharystią,
ponieważ jest dziękczynieniem składanym Bogu (...). Wieczerzą Pańską,
ponieważ chodzi o Ostatnią Wieczerzę, którą Chrystus spożył ze swymi uczniami w
przeddzień męki, i zapowiedź uczty godów Baranka w niebieskim Jeruzalem.
Łamaniem Chleba (...). Zgromadzeniem eucharystycznym (...).
Pamiątką Męki i Zmartwychwstania Pana. Najświętszą Ofiarą,
ponieważ uobecnia jedyną ofiarę Chrystusa Zbawiciela i włącza w nią ofiarę
Kościoła. Używa się także nazwy ofiara Mszy świętej, ofiara
pochwalna (Hbr 13,15), ofiara duchowa, ofiara czysta i święta,
ponieważ dopełnia i przewyższa wszystkie ofiary Starego Przymierza. Świętą i
Boską liturgią, ponieważ celebrowanie tego sakramentu zajmuje centralne
miejsce w całej liturgii Kościoła i jest jej najgłębszym wyrazem. W tym samym
znaczeniu nazywa się również ten sakrament celebrowaniem świętych Misteriów.
Mówi się także o Najświętszym Sakramencie, ponieważ jest to sakrament
sakramentów (...). Komunią, ponieważ przez ten sakrament jednoczymy się z
Chrystusem, który czyni nas uczestnikami swojego Ciała i swojej Krwi, abyśmy
tworzyli z Nim jedno ciało. Nazywa się jeszcze Eucharystię rzeczami świętymi
(...), chlebem aniołów, chlebem z nieba, lekarstwem nieśmiertelności,
wiatykiem ... Mszą świętą, ponieważ liturgia, w której dokonuje się
misterium zbawienia, kończy się posłaniem wiernych (missio), aby pełnili
wolę Bożą w codziennym życiu” [KKK 1328-1332].
Próbę oddania istoty Mszy św. owocnie podjęło
Magisterium Kościoła na Soborze Trydenckim, jednym z najbogatszych w historii
Kościoła w ilość i precyzję orzeczeń dogmatycznych i doktrynalnych.
Głównie na sesji XXII, 17 września 1562 r. wyłożono naukę, z
której wynika, że:
1. W Mszy dokonuje się prawdziwa i właściwa ofiara
(sacrificium verum et proprium) - bezkrwawa ofiara Ciała i Krwi Jezusa
Chrystusa.
2. Ofiara eucharystyczna i Ofiara Krzyża są tożsame ze
względu na dary ofiarne i właściwego kapłana-ofiarnika, Chrystusa, zaś różne ze
względu na rodzaj i sposób ofiarowania.
3. Ofiara Mszy jest przedstawieniem (representatio),
pamiątką (memoria) i zastosowaniem (aplicatio) ofiary krzyżowej
Chrystusa. Nie jest to zwykłe wspomnienie, lecz sacrificium verum et proprium
[DS 1739-1743].
Wyjaśnieniem Mszy zajmowała się również teologia potrydencka
i nowożytni teologowie. Oto kilka krótkich definicji:
Ks. M. Sieniatycki: „Msza św. jest to
bezkrwawa ofiara Nowego Testamentu, w której ofiaruje się Bogu Ciało i Krew
Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina”.
P. kard. Gasparri: „Msza św. jest
prawdziwą i właściwą ofiarą Nowego Zakonu, bo Jezus Chrystus zastąpiony przez
kapłanów, ofiaruje w niej Bogu Ojcu w sposób bezkrwawy swoje Ciało i Krew pod
postaciami chleba i wina”.
Ks. Fr. Pouget: „Msza św. jest to ofiara
Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa, którą tenże Jezus Chrystus i Kościół ofiaruje
(Jego) Bogu przez posługę kapłanów pod postaciami chleba i wina na dalsze jakoby
przedłużenie i wyobrażenie Ofiary Krzyżowej”.
Ks. W. Granat: „Msza św. jest niekrwawą
ofiarą Ciała i Krwi Chrystusa, który się ofiaruje pod postaciami chleba i wina
przez kapłanów w imieniu Kościoła i wraz z Kościołem na przedłużenie i
wyobrażenie Ofiary Krzyżowej.” [W. Granat, Dogmatyka katolicka, t. VII, cz.
1, s. 399, Lublin 1961]
Kościół naucza, że Msza św. jest przedłużeniem w przestrzeni
i czasie nieskończonej w wartość i zasługi odkupieńczej ofiary Jezusa Chrystusa,
którą On ustanowił w Wieczerniku i złożył z siebie za ludzkość w sposób krwawy
na krzyżu Golgoty. Wielka to tajemnica, bowiem każdego dnia, w każdej minucie,
na wszystkich krańcach świata w świątyniach katolickich Jezus (Głowa Ciała
Mistycznego czyli Kościoła) składa siebie nieustannie za nas i w pewnym sensie
wraz z nami (członkami Ciała) w ofierze miłej Bogu już w sposób bezkrwawy, tj.
pod postaciami chleba i wina, przez ręce kapłana.
W Wielki Piątek nasz Pan cierpiał i umarł, a teraz, po swoim
chwalebnym zmartwychwstaniu już nie cierpi i nie umiera fizycznie, ale wyniszcza
siebie i umiera w sposób mistyczny. Od dnia wniebowstąpienia Chrystus sprawuje
nadal swoje najwyższe i wieczne kapłaństwo. Dzięki Mszy również my mamy to
szczęście, mogąc zetknąć się z całym misterium paschalnym, z tajemnicami naszego
zbawienia.
Akt ofiarny nie jest jedynie wspomnieniem rzeczy przeszłej,
to dzieje się rzeczywiście. Obrzęd Mszy nie odnawia Ofiary Krzyżowej w sensie
dosłownym, ponieważ ona dokonała się raz jeden na Kalwarii, ale ponawia ciągle i
ponadczasowo jej obecność, zasługi i skutki zbawcze. To ta sama ofiara, różna
jedynie w sposobie ofiarowania i w tym, że na krzyżu była ofiarą tylko Chrystusa
- Głowy ludzkości i złożoną w jej imieniu (może przy współudziale Maryi,
złączonej z Nim więzami natury i łaski, i reprezentującej przyszły Kościół). W
Mszy św. natomiast mamy ofiarę Chrystusa i Kościoła - wszystkich członków
Mistycznego Ciała.
Dla jasności wywodów, treść Mszy można ująć w formie krótkich
pytań i odpowiedzi katechizmowych:
W jakim celu Pan Jezus ustanowił Mszę
św.? Aby każdy człowiek miał życiową styczność z Ofiarą Krzyża i
przez to były mu udzielone owocujące z niej zasługi.
Kto składa Ofiarę Mszy? Cały Kościół,
tj. Chrystus-Głowa Ciała Mistycznego, kapłani drugorzędni [ministerialni]
naznaczeni charakterem kapłaństwa, a przez nich wszyscy, którzy w sakramencie
chrztu otrzymali prawo udziału w życiu Kościoła.
Kogo ofiaruje się w Mszy? Cały
Kościół, tj. Chrystusa w ludzkiej naturze (obecnie uwielbionej) i wszystkie inne
członki Ciała Mistycznego. „Ciałem” i „Krwią” ofiary wiernych będzie każde
dobro, tj. każda prawda i miłość, dokładana do miłości ujawnionej w Ofierze
Krzyża, zbliżonego do nas przez Mszę świętą.
W jaki sposób składamy Ofiarę Mszy?
Po pierwsze w sposób niekrwawy i symboliczny, a po drugie w sposób
społeczny.
Jakie są główne czynności w Mszy?
Przeistoczenie i Komunia święta.
Która z tych głównych czynności jest najważniejsza
i istotna? Przeistoczenie, dlatego że występuje tu Chrystus Pan
jako Najwyższy Kapłan i dar ofiarny z całym Kościołem.
Niezwykle ważnym aspektem przy określaniu i definiowaniu Mszy
św. jest jej ścisły związek z Kościołem. Kościół katolicki, który jest
Mistycznym Ciałem Chrystusa uczestniczy w ofierze swego Pana - Głowy tegoż
Ciała. Kościół strzeże wiernie skarbu, jaki otrzymał od swego Założyciela. W
„Konstytucji o liturgii świętej” czytamy: „Zbawiciel nasz podczas Ostatniej
Wieczerzy, tej nocy, kiedy został wydany ustanowił eucharystyczną Ofiarę Ciała i
Krwi swojej, aby w niej na całe wieki, aż do swego przyjścia, utrwalić Ofiarę
Krzyża i tak umiłowanej Oblubienicy-Kościołowi powierzyć pamiątkę swej Męki i
Zmartwychwstania: sakrament miłosierdzia, znak jedności, węzeł miłości, ucztę
paschalną, w której pożywamy Chrystusa, w której dusza napełnia się łaską i
otrzymuje zadatek przyszłej chwały” [SC 47].
Msza św. jest niejako własnością Kościoła, podobnie pozostałe
sakramenty. Ci, którzy znajdują się poza nim, korzystają ze skutków Ofiary tylko
pośrednio, zawsze przez niego i dzięki niemu. To Kościół celebruje Eucharystię,
on ustala i zatwierdza na mocy autorytetu otrzymanego od Chrystusa Pana ryty,
ceremonie i przepisy dotyczące liturgii. To Kościół udziela kapłanom - przez
swoich prawowitych biskupów - polecenie celebracji, dając im do rąk księgi
liturgiczne. Biskupi katoliccy, następcy Apostołów pozostający w komunii z
Biskupem Rzymskim, następcą św. Piotra, otrzymawszy od niego jurysdykcję z
ustanowienia Bożego, kierują powierzonymi im Kościołami partykularnymi,
uformowanymi na wzór Kościoła powszechnego jako zastępcy i legaci Chrystusa. Są
oni widzialnym źródłem i fundamentem jedności.
Biskup posiada pełnię sakramentu święceń - plenitudo
sacramenti ordinis (Pius XII). "Biskup, naznaczony pełnią sakramentu kapłaństwa,
jest 'szafarzem łaski najwyższego kapłaństwa', szczególnie co do Eucharystii,
którą sam ofiaruje, albo o której ofiarowanie się troszczy, a którą ustawicznie
żywi się i wzrasta Kościół. (...) Każdym należytym sprawowaniem Eucharystii
kieruje biskup, któremu powierzony jest obowiązek oddawania Majestatowi Bożemu
kultu religii chrześcijańskiej i kierowania tym kultem zgodnie z przykazaniami
Pańskimi i prawami Kościoła ..." [LG 26].