KONGREGACJA NAUKI WIARY
Responsa ad
quaestiones Odpowiedzi na pytania dotyczące niektórych aspektów
nauki o Kościele [Tłumaczenie L'Osservatore
Romano]
Wprowadzenie
Powszechny Sobór Watykański II ze swoją Konstytucją dogmatyczną o Kościele
Lumen gentium oraz Dekretami o ekumenizmie (Unitatis
redintegratio) i o Kościołach Wschodnich (Orientalium Ecclesiarum)
przyczynił się w sposób zasadniczy do głębszego zrozumienia eklezjologii
katolickiej. Także kolejni Papieże udzielali w tej dziedzinie wyjaśnień i dawali
wskazówki praktyczne: Paweł VI w Encyklice Ecclesiam suam (1964) i Jan
Paweł II w Encyklice Ut unum sint (1995).
Późniejsza refleksja teologów, mająca na celu lepsze wyjaśnienie różnych
aspektów eklezjologii, zrodziła bogatą literaturę na ten temat. Tematyka
eklezjologiczna okazała się bowiem bardzo pobudzająca, choć czasem potrzebne
były uściślenia i napomnienia, które zostały sformułowane w Deklaracji Mysterium
Ecclesiae (1973), w Liście do Biskupów Kościoła katolickiego Communionis notio
(1992) i w Deklaracji Dominus Iesus (2000)> — opublikowanych przez
Kongregację Nauki Wiary.
Szeroki zakres problematyki i nowość wielu kwestii wciąż pobudza do refleksji
teologicznej, co sprawia, że pojawiają się nowe opracowania — nie zawsze wolne
od błędów interpretacyjnych, rodzące wątpliwości i niepewność; niektóre z nich
zostały przedstawione Kongregacji Nauki Wiary. Dykasteria ta, w świetle całej
nauki katolickiej o Kościele, pragnie się wypowiedzieć na temat przedstawionych
wątpliwości, precyzując autentyczne znaczenie niektórych wyrażeń
eklezjologicznych Magisterium, które w dyskusji teologicznej mogłyby być źle
zrozumiane.
Pierwsze pytanie: Czy Powszechny Sobór Watykański II zmienił
obowiązującą uprzednio naukę o Kościele?
Odpowiedź: Powszechny Sobór Watykański II ani nie zamierzał zmieniać, ani
faktycznie nie zmienił tejże nauki, pragnął bowiem jedynie ją rozwinąć, pogłębić
i obszerniej wyłożyć.
Ze szczególną wyrazistością zadeklarował to Jan XXIII na początku
Soboru1. Paweł VI potwierdził tę
deklarację2 i tak się wyraził w czasie ogłoszenia
Konstytucji Lumen gentium: «Wydaje się Nam, iż najlepszym komentarzem, jaki
możemy tutaj uczynić, będzie stwierdzenie, że ten dokument niczego właściwie nie
zmienia w dotychczasowej nauce. Tego, czego pragnie Chrystus, pragniemy i my.
To, co było, pozostaje. Tego, czego Kościół nauczał przez całe wieki, my również
nauczamy. Tyle tylko, że to, co dotąd było jedynie doświadczane, obecnie zostało
jasno wyrażone; to co było niepewne, zostało wyjaśnione; to, nad czym
przemyśliwano, co było dyskutowane i po części kontrowersyjne, zostało dzisiaj
zadowalająco sformułowane»3 Biskupi wielokrotnie
wyrażali tę samą intencję i zgodnie z nią
postępowali4.
Drugie pytanie: Jak należy rozumieć stwierdzenie, że Kościół
Chrystusowy «trwa w» («subsistit in») Kościele katolickim?
Odpowiedź: Chrystus «ustanowił na ziemi» jedyny Kościół jako «widzialne
zgromadzenie i wspólnotę duchową»5, która od
początku i na przestrzeni historii wciąż istnieje i będzie istnieć, i w której
to jako jedynej pozostały i pozostaną wszystkie elementy ustanowione przez
samego Chrystusa6. «To jest ten jedyny Kościół
Chrystusa, który wyznajemy w Symbolu wiary jako jeden, święty, powszechny i
apostolski (...). Kościół ten, ustanowiony i zorganizowany w tym świecie jako
społeczność, trwa w Kościele katolickim, rządzonym przez Następcę Piotra oraz
Biskupów pozostających z nim w komunii»7.
W Konstytucji dogmatycznej Lumen gentium, n. 8, trwanie
(subsistentia) to stała historyczna ciągłość i trwała obecność wszystkich
elementów ustanowionych przez Chrystusa w Kościele
katolickim8, w którym w konkretny sposób trwa
Kościół Chrystusa na tej ziemi.
Według nauki katolickiej, o ile można powiedzieć, że Kościół Chrystusowy jest
obecny i działa w Kościołach i Wspólnotach kościelnych nie będących jeszcze w
pełnej komunii z Kościołem katolickim, dzięki elementom uświęcenia i prawdy,
które są w nich obecne9, o tyle pojęcie «trwa»
(subsistit) może być stosowane wyłącznie w odniesieniu do Kościoła katolickiego,
odwołuje się bowiem właśnie do zawartego w Symbolu wiary wyznania, że jest on
«jeden» (Wierzę w... «jeden» Kościół); i ten «jeden» Kościół trwa w Kościele
katolickim10.
Trzecie pytanie: Dlaczego zostało użyte wyrażenie «trwa w»
(«subsistit in»), a nie po prostu czasownik «jest»?
Odpowiedź: Użycie tego wyrażenia, które oznacza pełną identyczność Kościoła
Chrystusowego z Kościołem katolickim, nie zmienia nauki o Kościele, a swoją
prawdziwą motywację znajduje w tym, że jaśniej wyraża fakt, iż poza jego
«organizmem» znajdują się «liczne pierwiastki uświęcenia i prawdy», «które jako
właściwe dary Kościoła Chrystusowego nakłaniają do jedności
katolickiej»11.«Tak więc same Kościoły i Wspólnoty
odłączone, choć w naszym przekonaniu mają braki, nie są bynajmniej pozbawione
wartości i znaczenia w misterium zbawienia. Duch Chrystusa bowiem nie waha się
posługiwać nimi jako środkami zbawienia, których skuteczność pochodzi wprost z
pełni łaski i prawdy powierzonej Kościołowi
katolickiemu»12.
Czwarte pytanie: Dlaczego Powszechny Sobór Watykański II nazywa
«Kościołami» Kościoły wschodnie odłączone od pełnej komunii z Kościołem
katolickim?
Odpowiedź: Sobór chciał pozostać przy tradycyjnym użyciu tej nazwy. «Skoro
więc Kościoły te mimo odłączenia posiadają prawdziwe sakramenty, szczególnie
zaś, na mocy sukcesji apostolskiej, kapłaństwo i Eucharystię, dzięki którym są
dotąd z nami złączone najściślejszym węzłem»13,
zasługują na miano «Kościołów partykularnych czy
lokalnych»14 i są nazywane Kościołami siostrzanymi
katolickich Kościołów partykularnych15.
«Dlatego przez sprawowanie Eucharystii Pańskiej w tych poszczególnych
Kościołach buduje się i rozrasta Kościół Boży»16.
Ponieważ jednak komunia z Kościołem katolickim, którego widzialną Głową jest
Biskup Rzymu i Następca Piotra, nie jest zewnętrznym uzupełnieniem Kościoła
partykularnego, ale jednym z jego wewnętrznych i konstytutywnych elementów,
oznacza to, że te czcigodne wspólnoty chrześcijańskie noszą także ranę na swoim
byciu Kościołem partykularnym17. Z drugiej strony,
urzeczywistnienie się w historii powszechności właściwej Kościołowi, rządzonemu
przez Następcę Piotra i Biskupów w komunii z nim, napotyka przeszkodę, jaką jest
podział chrześcijan18.
Piąte pytanie: Dlaczego dokumenty Soboru i późniejsze wypowiedzi
Magisterium Kościoła nie nazywają «Kościołami» Wspólnot chrześcijańskich
zrodzonych z XVI-wiecznej reformy?
Odpowiedź: Dlatego że, według nauki katolickiej, te Wspólnoty nie mają
sukcesji apostolskiej w sakramencie święceń, przez co brakuje im zasadniczego
konstytutywnego elementu bycia Kościołem. Wspomniane Wspólnoty kościelne, które
szczególnie ze względu na brak kapłaństwa sakramentalnego nie zachowały
autentycznej i całej istoty eucharystycznego
Misterium19, według nauki katolickiej nie mogą być
nazywane «Kościołami» we właściwym tego słowa
znaczeniu20.
W czasie audiencji udzielonej niżej podpisanemu Kardynałowi Prefektowi
Kongregacji Nauki Wiary Jego Świątobliwość Benedykt XVI zatwierdził i
uprawomocnił te «Odpowiedzi», uchwalone na zebraniu plenarnym Kongregacji, oraz
polecił ich opublikowanie.
Rzym, w siedzibie Kongregacji Nauki Wiary, 29 czerwca 2007 r., w uroczystość
Świętych Apostołów Piotra i Pawła
Kard. WILLIAM LEVADA Prefekt
ANGELO AMATO SDB Arcybiskup tytularny Sili Sekretarz
Przypisy:
1. Jan XXIII, Przemówienie z 11 października 1962 r.: «(...) Sobór (...) chce
przekazać naukę katolicką czystą i nieskażoną, bez zabarwień i przeinaczeń.
(...) Ale w dzisiejszej sytuacji naszą powinnością jest [czynić wszystko], aby
nauka chrześcijańska była w całości i przez wszystkich przyjmowana przez
odnowione, pogodne i spokojne przylgnięcie do niej (...); (...) konieczne jest,
by duch chrześcijański, katolicki i apostolski całego świata został na nowo
pobudzony, by nauka Kościoła była znana pełniej i głębiej (...); (...) tę pewną
i niezmienną naukę, która musi być wiernie zachowywana, należy pogłębiać i
przedstawiać w sposób odpowiadający potrzebom naszych czasów. Czym innym bowiem
jest sam depozyt wiary (depositum fidei), to znaczy prawdy zawarte w naszej
czcigodnej nauce, a czym innym jest forma, w jakiej prawdy te są przedstawiane,
zachowując jednakże swój sens i znaczenie»: AAS 54 (1962), 791; 792.
2. Por. Paweł VI, Przemówienie z 29 września 1963 r.: AAS 55 (1963),
847-852.
3. Paweł VI, Przemówienie z 21 listopada 1964 r.: AAS 56 (1964),
1009-1010.
4. Sobór pragnął wyrazić identyczność Kościoła Chrystusowego z Kościołem
katolickim, co znalazło odbicie w dyskusjach nad Dekretem Unitatis
redintegratio. Schemat Dekretu był przedłożony w Auli Soborowej 23 września 1964
r. wraz z Relatio (Act Syn III/II 296-344). Na propozycje, przesłane przez
biskupów w następnych miesiącach, Sekretariat Jedności Chrześcijan odpowiedział
10 listopada 1964 r. (Act Syn III/VII 11-49). Z tej Expensio modorum przytaczamy
cztery fragmenty dotyczące pierwszej odpowiedzi: A) [In Nr. 1 (Proemium)
Schema Decreti: Act Syn III/II 296, 3-6]
«Pag. 5, lin. 3-6: Videtur etiam Ecclesiam catholicam inter illas Communiones
comprehendi, quod falsum esset.
R(espondetur): Hic tantum factum, prout ab omnibus conspicitur, describendum
est. Postea clare affirmatur solam Ecclesiam catholicam esse veram Ecclesiam
Christi»
(Act Syn III/VII 12). B) [In Caput I in genere: Act Syn III/II
297-301] «4 — Expressius dicatur unam solam esse veram Ecclesiam Christi;
hanc esse Catholicam Apostolicam Romanam; omnes debere inquirere, ut eam
cognoscant et ingrediantur ad salutem obtinendam... R(espondetur): In toto
textu sufficienter effertur, quod postulatur. Ex altera parte non est tacendum
etiam in aliis communitatibus christianis inveniri veritates revelatas et
elementa ecclesialia» (Act Syn III/VII 15). Por. tamże, punkt 5. C) [In Caput
I in genere: Act Syn III/II 296s] «5 — Clarius dicendum esset veram Ecclesiam
esse solam Ecclesiam catholicam romanam... R(espondetur): Textus supponit
doctrinam in constitutione 'De Ecclesia' expositam, ut pag. 5, lin. 24-25
affirmatur» (Act Syn III/VII 15). A zatem komisja, której zadaniem było
rozważenie poprawek do Dekretu Unitatis redintegratio, jasno mówi o
identyczności Kościoła Chrystusowego z Kościołem katolickim i jego jedyności,
uznając za podstawę tej nauki Konstytucję dogmatyczną Lumen gentium. D) [In
Nr. 2 Schema Decreti: Act Syn III/II 297s]
«Pag. 6, lin. 1-24: Clarius exprimatur unicitas Ecclesiae. Non sufficit
inculcare, ut in textu fit, unitatem Ecclesiae.R(espondetur): a) Ex toto textu
clare apparet identificatio Ecclesiae Christi cum Ecclesia catholica, quamvis,
ut oportet, efferantur elementa ecclesialia aliarum communitatum». «Pag. 7,
lin. 5: Ecclesia a successoribus Apostolorum cum Petri successore capite
gubernata (cfr novum textum ad pag. 6, lin. 33-34) explicite dicitur 'unicus Dei
grex' et lin. 13 'una et unica Dei Ecclesia'» (Act Syn III/VII).
Oba przytoczone wyrażenia znajdują się w Dekrecie Unitatis redintegratio 2.5
i 3.1.
5. Por. Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium, 8.1.
6. Por. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 3.2; 3.4; 3.5;
4.6.
7. Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium, 8.2.
8. Por. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Mysterium Ecclesiae, 1.1: AAS 65
(1973), 397; Deklaracja Dominus Iesus o jedyności i powszechności zbawczej
Jezusa Chrystusa i Kościoła, 16.3: AAS 92 (2000-II), 757-758, «L'Osservatore
Romano», wyd. polskie, n. 11-12/2000, s. 42; Oświadczenie w sprawie książki
Chiesa: carisma e potere [Kościół: charyzmat i władza] o. Leonarda Boffa OFM:
AAS 77 (1985-II), 758-759, «L'Osservatore Romano», wyd. polskie, n. 3/1985, s.
8.
9. Por. Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint, 11.3: AAS 87 (1995-II),
928.
10. Por. Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium, 8.2.
11. Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna Lumen gentium, 8.2.
12. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 3.4.
13. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 15.3; por.
Kongregacja Nauki Wiary, List Communionis notio do Biskupów Kościoła
katolickiego o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia, 17.2: AAS 85
(1993-II), 848, «L'Osservatore Romano», wyd. polskie, n. 10/1992, s. 37.
14. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 14.1.
15. Por. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 14.1; Jan Paweł
II, Encyklika Ut unum sint, 56 n.: AAS 87 (1995-II), 954 n.
16. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 15.1.
17. Por. Kongregacja Nauki Wiary, List Communionis notio do Biskupów Kościoła
katolickiego o niektórych aspektach Kościoła pojętego jako komunia, 17.3: AAS 85
(1993-II), 849, «L'Osservatore Romano», wyd. polskie, n. 10/1992, s. 37.
18. Por. tamże.
19. Por. Sobór Watykański II, Dekret Unitatis redintegratio, 22.3.
20. Por. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Dominus Iesus o jedyności i
powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła, 17.2: AAS 92 (2000-II), 758,
«L'Osservatore Romano», wyd. polskie, n. 11--12/2000, s. 42.
|