ORDO MISSAE STAŁE
CZĘŚCI MSZY ŚWIĘTEJ
według nadzwyczajnej formy rytu rzymskiego
Objaśnienia
K. = Kapłan W. = Wierni + = Znak Krzyża
Tekst na podstawie "Mszału Rzymskiego z dodaniem Nabożeństw
Nieszpornych", opactwo św.św. Piotra i Pawła w Tyńcu, A.D.
1956
Spis treści
MSZA
KATECHUMENÓW
CZĘŚĆ
PIERWSZA
1.
Asperges - Aspersja 2.
Psalm wstępny 3.
Confiteor - Spowiedź powszechna 4.
Introit
CZĘŚĆ
DRUGA
5.
Kyrie - błagalne wołanie 6.
Gloria - Chwała Trójcy Przenajświętszej 7.
Kolekta - Modlitwa Kościelna
CZĘŚĆ
TRZECIA
8.
Lekcja 9.
Graduał i Alleluja (względnie Traktus, Sekwencja) 10.
Przygotowanie do Ewangelii 11.
Ewangelia 12.
Kazanie 13.
Credo - Wyznanie wiary
MSZA
WIERNYCH
CZĘŚĆ
PIERWSZA
14.
Offertorium - Ofertorium 15.
Ofiarowanie Chleba 16.
Przygotowanie wina i wody 17.
Ofiarowanie wina 18.
Polecenie ofiar 19.
Lavabo - Umycie rąk 20.
Polecenie ofiar Trójcy Świętej 21.
Wezwanie do modlitwy i Sekreta
CZĘŚĆ
DRUGA
22.
Prefacja czyli Przedśpiew 23.
Sanctus - Święty
KANON
MSZY ŚWIĘTEJ
24.
(Pierwsza) modlitwa wstawiennicza 25.
Hanc Igitur - prośba o przyjęcie ofiary 26.
Quam Oblationem - Prośba o przeistoczenie 27.
Konsekracja chleba 28.
Konsekracja wina 29.
Unde Et Memores - Wspomnienie Tajemnicy Odkupienia (Anamneza) 30. Supra
Quae - Modlitwa o przyjęcie Ofiary bezkrwawej 31.
Druga modlitwa wstawiennicza 32.
Zakończenie
CZĘŚĆ
TRZECIA
33.
Pater Noster - Modlitwa Pańska 34.
Łamanie Chleba i modły o pokój 35.
Modlitwy przed Komunią 36.
Komunia kapłana 37.
Komunia wiernych 38.
Dziękczynienie 39.
Communio - Śpiew przy Komunii 40.
Postcommunio - Modlitwy po Komunii 41.
Placeat Tibi - Ostatnia modlitwa 42.
Ostatnia Ewangelia
MODLITWY
PO KAŻDEJ CICHEJ MSZY ŚWIĘTEJ
MSZA KATECHUMENÓW
CZĘŚĆ PIERWSZA
1. Asperges - Aspersja (tylko w Mszach
uroczystych)
2. Psalm wstępny Kapłan stanąwszy u stopni ołtarza, żegna się znakiem krzyża i
odmawia antyfonę:
S. In nomine Patris, (+) et Filii, et Spiritus Sancti.
Amen. |
K. W imię Ojca + i Syna i Ducha Świętego. Amen.
|
Introibo ad altare Dei. |
Przystąpię do ołtarza Bożego. |
M. Ad deum qui laetificat iuventutem meam. |
W. Do Boga, który jest weselem moim od młodości.
|
Psalm 42 |
|
S. Iudica me Deus, et discerne causam meam de gente non
sancta: ab homine iniquo et doloso erue me. |
K. Bądź mi sędzia, o Boże i rozsądź sprawę moją z narodem
bezbożnym; wybaw mnie od człowieka niedobrego i fałszywego |
M. Quia tu es Deus fortitudo mea: quare me repulisti, et
quare tristis incedo, dum affligit me inimicus? |
W. Wszak Ty jesteś, o Boże mocą moją; czemu mnie
odrzucasz i czemu smutny chodzę, gdy nieprzyjaciel mnie nęka? |
S. Emitte lucem tuam, et veritatem tuam: ipsa me
deduxerunt, et adduxerunt in montem sanctum tuum, et in tabernacula tua. |
K. Ześlij światłość Swoją i prawdę Swoją; one mnie
poprowadzą i przywiodą na góre święta Twoją, aż do przybytków Twoich.
|
M. Et introibo ad altare Dei: ad Deum qui laetificat
iuventutem meam. |
W. I przystąpię do ołtarza Bożego, do Boga, który jest
weselem moim od młodości |
S. Confitebor tibi in cithara Deus, Deus meus: quare
tristis es anima mea, et quare conturbas me? |
K. Chwalić Cię będę przy dźwiękach cytry, Boże, Boże mój;
czemuś smutna, duszo moja, i czemu mnie trwożysz? |
M. Spera in Deo, quoniam adhuc confitebor illi: salutare
vultus mei, et Deus meus. |
W. Ufaj Bogu, albowiem jeszcze uwielbiać Go będę, jako
Zbawcę i Boga mego. |
S. Gloria Patri, et Filio, et Spiritu Sancto. |
K. Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu |
M. Sicut erat in principio, et nunc, et semper, et in
saecula saeculorum. Amen. |
W. Jak było na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków
Amen. |
S. Introibo ad altare Dei |
K. Przystąpię do ołtarza Bożego |
M. Ad Deum qui laetificat iuventutem meam. |
W. Do Boga, który jest weselem moim od młodości
|
3. Confiteor - Spowiedź powszechna
Wobec Boga i Kościoła powszechnego
oskarżamy się publicznie o winy nasze, abyśmy tym głębszą w sobie obudzili
skruchę
S. Adiutorium nostrum (+) in nomine Domini. |
K. Wspomożenie nasze (+) w Imieniu Pana. |
M. Qui fecit caelum et terram. |
W. Który stworzył niebo i ziemię.
|
Kapłan głęboko pochylony odmawia spowiedź ogólną
S. Confiteor Deo omnipotenti, beatae Mariae semper
Virgini, beato Michaeli Archangelo, beato Ioanni Baptistae, sanctis Apostolis
Petro et Paulo, omnibus Sanctis et vobis fratres, quia peccavi nimis
cogitatione, verbo, et opere: mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ideo
precor beatam Mariam semper Virginem, beatum Michaelem Archangelum, beatum
Ioannem Baptistam, sanctos Apostolos Petrum et Paulum, omnes Sanctos, et vos
fratres, orare pro me ad Dominum Deum nostrum. |
K. Spowiadam się Bogu wszechmogącemu, Najświętszej Maryi
zawsze Dziewicy, świętemu Michałowi Archaniołowi, świętemu Janowi
Chrzcicielowi, świętym Apostołom Piotrowi i Pawłowi, wszystkim Świętym i wam,
bracia, że bardzo zgrzeszyłem, myślą, mową i uczynkiem: Ksiądz uderza się
trzykroć w piersi moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina. Przeto
błagam Najświętszą Maryję zawsze Dziewicę, świętego Michała Archanioła,
świętego Jana Chrzciciela, świętych Apostołów Piotra i Pawła, wszystkich
świętych, i was, bracia, abyście się za mnie modlili do Pana Boga naszego.
|
Ministrant i wierni proszą za kapłanem
M. Misereatur tui omnipotens Deus, et dimissis peccatis
tuis, perducat te ad vitam aeternam. |
W. Niech się zmiłuje nad tobą Bóg wszechmogący, a
odpuściwszy ci grzechy twoje, niech cię doprowadzi do żywota wiecznego.
|
S. Amen. |
K. Amen. |
Ministrant i wierni mówią pochyleni
M. Confiteor Deo omnipotenti, beatae Mariae semper
Virgini, beato Michaeli Archangelo, beato Ioanni Baptistae, sanctis Apostolis
Petro et Paulo, omnibus Sanctis et tibi, Pater, quia peccavi nimis cogitatione,
verbo, et opere: |
W. Spowiadam się Bogu wszechmogącemu, Najświętszej Maryi
zawsze Dziewicy, świętemu Michałowi Archaniołowi, świętemu Janowi
Chrzcicielowi, świętym Apostołom Piotrowi i Pawłowi, wszystkim Świętym i
tobie, Ojcze, żem zgrzeszył bardzo myślą, mową i uczynkiem:
|
Uderzyć się trzykroć w piersi mówiąc:
mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Ideo precor beatam
Mariam semper virginem, beatum Michaelem archangelum, beatum Ioannem Baptistam,
sanctos Apostolos Petrum et Paulum, omnes Sanctos, et te, Pater, orare pro me
ad Dominum Deum nostrum. |
moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina. Przeto błagam
Najświętszą Maryję zawsze Dziewicę, świętego Michała Archanioła, świętego Jana
Chrzciciela, świętych Apostołów Piotra i Pawła, wszystkich świętych, i ciebie,
Ojcze, o modlitwę do Pana Boga naszego. |
Kapłan wstawia się za ogółem wiernych
S. Misereatur vestri omnipotens Deus, et dimissis
peccatis vestris, perducat vos ad vitam aeternam. |
K. Niech się zmiłuje nad wami Bóg wszechmogący, a
odpuściwszy wam grzechy, niech was doprowadzi do żywota wiecznego. |
M. Amen, |
W. Amen. |
S. Indulgentiam, (+) absolutionem et remissionem
peccatorum nostrorum, tribuat nobis omnipotens et misericors Dominus. |
K. Pan wszechmogący i miłosierny niechaj nam udzieli
przebaczenia, (+) rozgrzeszenia i odpuszczenia grzechów naszych. |
M. Amen, |
W. Amen. |
Lekko pochylony kapłan mówi dalej
S. Deus, tu conversus vivificabis nos. |
K. O Boże, tchnij w nas życie nowe |
M. Et plebs tua laetabitur in te. |
W. A lud Twój rozraduje się w Tobie. |
S. Ostende nobis, Domine, misericordiam tuam. |
K. Okaz nam, Panie, miłosierdzie Twoje. |
M. Et salutare tuum da nobis. |
W. I daj nam zbawienie Twoje. |
S. Domine, exaudi orationem meam. |
K. Panie, wysłuchaj modlitwy mojej. |
M. Et clamor meus ad te veniat |
W. A wołanie moje niech do Ciebie przyjdzie. |
S. Dominus vobiscum. |
K. Pan z wami. |
M. Et cum spiritu tuo. |
W. I z duchem twoim. |
S. Oremus. |
K. Módlmy się |
Kapłan wstępuje po stopniach ołtarza - ministranci
wstają razem i klękają na pierwszym stopniu. Wstępując po stopniach ołtarza
kapłan mówi:
Aufer a nobis, quaesumus, Domine, iniquitates nostras: ut ad
Sancta sanctorum puris mereamur mentibus introire. Per Christum, Dominum
nostrum. Amen. |
Zgładź nieprawości nasze, prosimy Cię, Panie, abyśmy do
przybytku najświętszego z czystym sercem mogli przystąpić. Przez Chrystusa,
Pana naszego. Amen. |
Całując ołtarz, w którym są zawarte relikwie
świętych:
Oramus te, Domine, per merita Sanctorum tuorum quorum reliquiae
hic sunt, et omnium Sanctorum: ut indulgere digneris omnia peccata mea.
Amen. |
Prosimy Cię, Panie, racz dla zasług Świętych Twoich, których
szczątki (relikwie) tu się znajdują, oraz wszystkich Świętych, odpuścić
wszystkie grzechy moje. Amen. |
Podczas Mszy z asystą kapłan błogosławi kadzidło i
mówi:
Ab illo benedicaris in cuius honore cremaberis. Amen. |
Niechaj cię Ten błogosławi, na którego cześć spalać się będziesz
|
Kadzidło, które spala się i dym unoszący się w górę
są symbolem naszych modlitw i ofiar. Kapłan okadza ołtarz, następnie diakon
okadza celebransa jako przedstawiciela Chrystusa.
4. Introit Kapłan przechodzi na prawą stronę ołtarza i odczytuje Introit
przypadający na dany dzień.
CZĘŚĆ DRUGA
5. Kyrie - błagalne wołanie
Kyrie jest to krotka litania pochodząca
z liturgii grekokatolickiej. Składa się ona z trzykrotnego wezwania o pomoc do
każdej z Trzech Osób Trójcy Przenajświętszej
S. Kyrie eleison. M. Kyrie
eleison. S. Kyrie eleison. M. Christe eleison S.
Christe eleison M. Christe eleison S. Kyrie eleison.
M. Kyrie eleison. S. Kyrie eleison. |
K. Panie, zmiluj sie. W. Panie, zmiluj
się. K. Panie, zmiluj sie. W. Chryste, zmiluj
sie. K. Chryste, zmiluj sie. W. Chryste, zmiluj
sie. K. Panie, zmiluj sie. W. Panie zmiluj
sie. K. Panie, zmiluj sie. |
6. Gloria - Chwała Trójcy
Przenajświętszej. Gloria jest to pieśń
chwalebna i dziękczynna za wszystkie dary, których udziela nam Trójca
Przenajświętsza. Pieśń te opuszcza się we Mszach odprawianych w kolorze czarnym
i fioletowym, oraz zielonym w ciągu tygodnia i we Mszach wotywnych.
S. Gloria in excelsis Deo. |
K. Chwała na wysokości Bogu. |
M. Et in terra pax hominibus bonae voluntatis. * Laudamus
te. * Benedecicimus te. * Adoramus te. * Glorificamus te.* Gratias agimus tibi
propter magnam gloriam tuam. Domine Deus, Rex caelestis, * Deus Pater
omnipotens. Domine Fili unigenite, Iesu Christe. * Domine Deus, Agnus Dei,
Filius Patris. * Qui tollis peccata mundi, * miserere nobis. * Qui tollis
peccata mundi, * suscipe deprecationem nostram. * Qui sedes ad dexteram Patris,
miserere nobis. * Quoniam tu solus Sanctus. * Tu solus Dominus.* Tu solus
Altissimus, Iesu Christe. Cum Sancto Spiritu (+) in gloria Dei Patris. Amen.
|
W. A na ziemi pokój ludziom dobrej woli. * Chwalimy Cię *
Błogosławimy Cię * Wielbimy Cię * Wysławiamy Cię * Dzięki Ci składamy, bo
wielka jest chwała Twoja. Panie Boże, Królu Niebios, * Boże, Ojcze
wszechmogący. Panie Synu Jednorodzony, Jezu Chryste. * Panie Boże, Baranku
Boży, Synu Ojca. * Który gładzisz grzechy świata, *zmiłuj się nad nami. *
Który gładzisz grzechy świata,* przyjm błagania nasze. * Który siedzisz po
prawicy Ojca, zmiłuj się nad nami. * Albowiem tylko Tyś sam jeden święty *
Tylko Tyś jest Panem. * Tylko Tyś najwyższy, Jezu Chryste. Z Duchem Świętym
(+) w chwale Boga Ojca. Amen. |
7. Kolekta - Modlitwa Kościelna
Kapłan całuje ołtarz, następnie
pozdrawia wiernych wżywając ich do modlitwy.
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu tuo.
S. Oremus. |
K. Pan z wami. W. I z duchem twoim.
K. Módlmy się |
Kapłan wraca do mszału, aby odczytać uroczystą
modlitwę Kościoła, zwaną również Kolektą, czyli modlitwą zgromadzenia. W naszym
to imieniu prosi kapłan Boga, by wejrzał na potrzeby swojego ludu, użyczył mu
łaski i szczęśliwie doprowadził do życia wiecznego.
Do głównej kolekty dochodzą często dodatkowe.
Pierwsza i ostatnia kończą się słowami:
S. Per omnia saecula saeculorum. M. Amen.
|
K. Przez wszystkie wieki wieków. W. Amen.
|
CZĘŚĆ TRZECIA
8. Lekcja
W trzeciej części Bóg odpowiada na nasze
modlitwy, pouczając nas słowem natchnionym o Sobie i o naszych względem Niego
obowiązkach.
Pierwsze czytanie jest wyjęte z Pism Starego
Testamentu, lub z listów i Dziejów Apostolskich. W niektóre dni postne mamy
dwie lub sześć lekcji. We Mszach z asystą Lekcja jest śpiewana przez
subdiakona.
Po skończonym czytaniu odpowiada się:
M. Deo gratias. |
W. Bogu niech będą dzięki. |
9. Graduał i Alleluja (względnie
Traktus, Sekwencja). Po Lekcji chór
śpiewa (względnie kapłan czyta) tekst śpiewu miedzylekcyjnego zwanego
Graduałem. Tekst ów jest przeważnie wyjęty z Psałterza, streszcza pobożne
uczucia, jakie nam czytanie Pisma Świętego nasunęło. Alleluja - słowo
hebrajskie, oznaczające "śpiewajcie Panu" - jest okrzykiem radości płynącej z
serca Kościoła Świętego na skutek dobrodziejstw Bożych.
W dni postne Alleluja zastąpione jest przez Traktus
- czyli Psalm. W niektóre uroczystości śpiewa się również utwór rytmiczny zwany
Sekwencją, np. Dies Irae, Stabat Mater, Veni Creator i inne.
10. Przygotowanie do Ewangelii Po
śpiewie miedzylekcyjnym kapłan głęboko pochylony przed środkiem ołtarza modli
się (Iz 6):
Munda cor meum, ac labia mea, omnipotens Deus, qui labia Isaiae Prophetae
calculo mundasti ignito: ita me tua grata miseratione dignare mundare, ut
sanctum Evangelium tuum digne valeam nuntiare. Per Christum Dominum nostrum.
Amen. |
Oczyść serce moje i wargi moje, wszechmogący Boże, któryś wargi
Izajasza proroka rozżarzonym węglem oczyścił. I mnie też przez łaskawe
miłosierdzie swoje racz tak oczyścić, iżbym mógł godnie opowiadać święta
Ewangelię Twoją. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.
|
Podczas Mszy z asytą diakon kładzie księgę
Ewangelii na ołtarzu, a po nasypaniu kadzidła przez celebransa klęka na
najwyższym stopniu, odmawia Munda cor i prosi o błogosławieństwo, którego
udziela mu kapłan.
W cichej Mszy św. modlitwę tę odmawia sam kapłan -
we Mszach żałobnych opuszcza się ją.
Jube, domne (Domine) benedicere. Dominus sit in corde meo (tuo) et in labiis
meis (tuis): ut digne et competenter annuntiem (annunties) Evangelium suum
(: in nomine Patris, et Filii, + et Spiritus Sancti). Amen. |
Racz, Panie, pobłogosławić. Pan niech będzie w sercu moim
(twoim) i na ustach moich (twoich), abym (byś) godnie i umiejętnie głosił
Ewangelię Jego. (W imię Ojca i Syna + i Ducha Świętego.) Amen.
|
11. Ewangelia
Kapłan (podczas Mszy św. z
asystą diakon) przechodzi na stronę Ewangelii i czyta (względnie śpiewa)
naznaczywszy poprzednio mszał, czoło, usta i piersi znakiem krzyża.
W Ewangelii przemawia do nas sam Pan Jezus.
Wierni wstają.
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu tuo. S.
Sequentia (Initium) sancti Evangelii secundum Matthaeum (Marcum, Lucam,
Ioannem). M. Gloria tibi, Domine. |
K. Pan z wami. W. I z duchem
twoim. K. Wyjątek z (Początek) Ewangelii według św. Mateusza (Marka,
Łukasza, Jana). W. Chwała Tobie, Panie. |
Skończywszy czytać Ewangelię kapłan całuje mszał i
mówi po cichu:
Per evangelica dicta deleantur nostra delicta.
M. Laus tibi, Christe. |
Niech słowa Ewangelii zgłaszą nasze grzechy.
W. Chwała Tobie Chryste. |
12. Kazanie
13. Credo - Wyznanie wiary Odmawia się w niedziele, święta 1 klasy, w święta Pańskie
i Matki Bożej, w główne święta Apostołów
i Ewangelistów, w końcu we Mszach
wotywnych i uroczystościach śpiewanych.
S. Credo in unum Deum:
M. Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae, * visibilium omnium
et invisibilium. * Et in unum Dominum, Iesum Christum, Filium Dei unigenitum. *
Et ex Patre natum ante omnia saecula. * Deum de Deo, lumen de lumine, Deum
verum de Deo vero. * Genitum non factum, consubstantialem Patri: per quem
omnia facta sunt. Qui propter nos homines, et propter nostram salutem
descendit de caelis. * (PRZYKLEKNĄĆ) ET INCARNATUS EST DE SPIRITU
SANCTO EX MARIA VIRGINE: ET HOMO FACTUS EST. * Crucifixus etiam pro nobis: sub
Pontio Pilato passus, et sepultus est. * Et resurrexit tertia die, secundum
Scripturas. Et ascendit in caelum: sedet ad dexteram Patris. * Et iterum
venturus est cum gloria iudicare vivos, et mortuos: cuius regni non erit
finis. * Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem: * Qui ex Patre
Filioque procedit. * Qui cum Patre et Filio simul adoratur, et
conglorificatur: qui locutus est per Prophetas. * Et unam, sanctam, catholicam
et apostolicam Ecclesiam. * Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
* Et exspecto resurrectionem mortuorum. Et vitam (+) venturi saeculi. Amen.
|
K. Wierzę w jednego Boga,
W. Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy
widzialnych i niewidzialnych. I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego
jednorodzonego, który z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami. Bóg z
Boga, Światłość ze Światłości. Bóg prawdziwy z Boga prawdziwego. Zrodzony a
nie stworzony, współistotny Ojcu, a przez Niego wszystko się stało. On to dla
nas ludzi i dla naszego zbawienia zstąpił z niebios. (PRZYKLEKNĄĆ) I ZA
SPRAWĄ DUCHA ŚWIĘTEGO PRZYJĄŁ CIAŁO Z MARYI DZIEWICY I STAŁ SIĘ CZŁOWIEKIEM.
Ukrzyżowany również za nas, pod Poncjuszem Piłatem został umęczony i
pogrzebany. I zmartwychwstał dnia trzeciego, jak oznajmia Pismo. I wstąpił do
nieba, siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale sądzić żywych i
umarłych, a Królestwu Jego nie będzie końca. Wierzę w Ducha Świętego, Pana i
Ożywiciela, który od Ojca i Syna pochodzi, który z Ojcem i Synem wspólnie
odbiera uwielbienie i chwałę, który mówił przez Proroków. Wierzę w jeden,
święty, powszechny i apostolski Kościół. Wyznaję jeden chrzest na odpuszczenie
grzechów. I oczekuję wskrzeszenia umarłych i życia wiecznego (+) w przyszłym
świecie. Amen. |
MSZA WIERNYCH
CZĘŚĆ PIERWSZA
14. Offertorium -
Ofertorium Kapłan całuje ołtarz i
pozdrawia wiernych wzywając wszystkich do modlitwy.
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu
tuo. S. Oremus |
K. Pan z wami. W. I z duchem
twoim. K. Modlmy sie. |
Podczas ofiarowania chór śpiewa antyfonę offertorium
z danego dnia. We Mszach cichych kapłan sam ją odmawia. W chwili ofiarowania
oddajmy Panu Jezusowi całe nasze życie, wszystkie poczynania, troski i radości;
niech On złoży te dary nasze przed Tronem Bożym w niebie.
15. Ofiarowanie Chleba
Kapłan odkrywa kielich, ministrant
dzwoni. Następnie wznosząc patenę kapłan ofiarowuje chleb.
Suscipe, sancte Pater, omnipotens aeterne Deus, hanc immaculatam
hostiam, quam ego indignus famulus tuus offero tibi Deo meo, vivo et vero, pro
innumerabilibus peccatis et offensionibus et negligentiis meis, et pro omnibus
circumstantibus, sed et pro omnibus fidelibus Christianis vivis atque
defunctis: ut mihi, et illis proficiat ad salutem in vitam aeternam. Amen.
|
Przyjmij, Ojcze święty, wszechmocny, wiekuisty Boże, tę hostię
niepokalaną, którą ja niegodny sługa Twój, ofiarowuje Tobie, Bogu mojemu żywemu
i prawdziwemu, za niezliczone grzechy, zniewagi i niedbalstwa moje, za
wszystkich tu obecnych, a także za wszystkich wiernych Chrześcijan, żywych i
umarłych, aby mnie i im posłużyła do zbawienia w życiu wiekuistym. Amen.
|
Czyniąc pateną znak krzyża,kapłan składa chleb
na ołtarzu.
16.
Przygotowanie wina i wody Ministranci
przynoszą ampułki z winem i wodą. Kapłan przeszedłszy na stronę Lekcji wlewa do
kielicha wino i kilka kropel wody, którą błogosławi (za wyjątkiem Mszy
żałobnych). To połączenie wina i wody czyni na pamiątkę krwi i wody, którą
spłynęła z boku Chrystusa. Woda jest też symbolem wiernych, którzy wraz z
Chrystusem, głową Kościoła, są złączeni jak woda z winem i z Nim ofiarowują się
Bogu Ojcu.
Deus, qui humanae substantiae dignitatem mirabiliter condidisti, et
mirabilius reformasti: da nobis per huius aquae et vini mysterium, eius
divinitatis esse consortes, qui humanitatis nostrae fieri dignatus est
particeps, Jesus Christus, Filius tuus, Dominus noster: Qui tecum vivit et
regnat in unitate Spiritus Sancti Deus; per omnia saecula saeculorum. Amen.
|
Boże, któryś godność natury ludzkiej, przedziwnie stworzył i
jeszcze przedziwnej naprawił, spraw przez tę tajemnicę wody i wina, abyśmy
mieli uczestnictwo w Bóstwie Tego, który raczył stać się uczestnikiem
człowieczeństwa naszego, Iezus Chrystus, Syn Twój, Pan nasz, który z Tobą żyje
i króluje w jedności Ducha Świętego Bóg: przez wszystkie wieki wieków. Amen.
|
17. Ofiarowanie
wina Na środku ołtarza, kapłan podnosi
kielich, a następnie czyni nim znak krzyża nad ołtarzem.
Offerimus tibi, Domine, calicem salutaris, tuam deprecantes clementiam: ut in
conspectu divinae majestatis tuae, pro nostra et totius mundi salute, cum odore
suavitatis ascendat. Amen. |
Ofiarujemy Ci, Panie, kielich zbawienia, Twojej żebrząc
łaskawości, aby jako wonność wdzięczną wzniósł się przed oblicze Twego Boskiego
Majestatu za nasze i całego świata zbawienie. Amen.
|
18. Polecenie ofiar
Kapłan pochylony odmawia modlitwę
Azariasza w piecu gorejącym (Dn 3, 39-40)
In spiritu humilitatis, et in animo contrito suscipiamur a te, Domine: et sic
fiat sacrificium nostrum in conspectu tuo hodie, ut placeat tibi, Domine Deus.
|
W duchu pokornych i w sercu skruszonych, przyjm nas, o Panie, i
niech ofiara nasza tak się dziś przed obliczem Twoim dokona, aby się podobała
Tobie, Panie Boże. |
Czyniąc znak krzyża kapłan prosi, aby Duch Święty
ofiarę pobłogosławił.
Veni, sanctificator omnipotens aeterne Deus, et (+) benedic hoc sacrificium,
tuo sancto nomini praeparatum. |
Przyjdź, Dawco świętości, wszechmogący wiekuisty Boże, i
pobłogosław (+) tę ofiarę przygotowaną dla chwały świętego Imienia Twojego.
|
Okadzenie (tylko w
Mszach uroczystych) We
Mszach uroczystych kapłan okadza dary ofiarne i ołtarz. Błogosławiąc
kadzidło kapłan mówi:
Per intercessionem beati Michaelis Archangeli, stantis a dextris altaris
incensi, et omnium electorum suorum, incensum istud dignetur Dominus bene +
dicere, et in odorem suavitatis accipere. Per Christum, Dominum nostrum.
Amen. |
Za przyczyną świętego Michała Archanioła, stojącego po prawej
stronie ołtarza kadzenia, i wszystkich wybranych swoich, niech to kadzidło
raczy Pan pobłogo+sławić i jako miłą woń przyjąć. Przez Chrystusa Pana
naszego. Amen. |
Okadzając dary ofiarne, mówi:
Incensum istud a te benedictum ascendat ad te, Domine: et descendat super nos
misericordia tua. |
To kadzidło, któreś pobłogosławił, niech się wzniesie ku Tobie, Panie, a na
nas niech zstąpi miłosierdzie Twoje. |
Okadzając Krucyfiks ołtarza oraz ołtarz kapłan
odmawia część psalmu 140:
Dirigatur, Domine, oratio mea, sicut incensum, in conspectu tuo elevatio
manuum mearum sacrificium vespertinum. Pone, Domine, custodiam ori meo, et
ostium circimstantiae labiis meis: ut non declinet cor meum in verba malitiae,
ad excusandas excusationes in paccatis. |
Niech się wzbija ku Tobie modlitwa ma, Panie, niby kadzidło, a
wznoszenie rąk moich jak ofiara wieczorna. Postaw straż, Panie, przy ustach
moich, i stałą wartę przy bramie mych warg. Nie skłaniaj serca mego ku złej
sprawie, ku bezbożnemu popełnianiu przestępstw. |
Oddając kadzielnicę diakonowi, który okadzi
celebransa, duchowieństwo i wiernych, kapłan mówi:
Accendat in nobis Dominus ignem sui amoris, flammam aeternae caritatis.
Amen. |
Niech Pan zapali w nas ogień swej miłości i płomień wiecznego
ukochania. Amen. |
19. Lavabo - Umycie rąk Ministranci przynoszą utensylia do Lavabo. Kapłan po okadzeniu
lub zaraz po poleceniu ofiar przechodzi na stronę Lekcji i umywa palce rąk.
Jest to przypomnienie, że należy obudzić skruchę, aby móc przystąpić do ofiary
z duszą czystą.
Psalm 25
Lavabo inter innocentes manus meas: et circumdabo altare tuum, Domine: Ut
audiam vocem laudis, et enarrem universa mirabilia tua. Domine dilexi
decorem domus tuae, et locum habitationis gloriae tuae. Ne perdas cum
impiis, Deus, animam meam, et cum viris sanguinum vitam meam: In quorum
manibus iniquitates sunt: dextera eorum repleta est muneribus. Ego autem in
innocentia mea ingressus sum: redime me, et miserere mei. Pes meus stetit
in directo: in ecclesiis benedicam te, Domine. Gloria Patri... |
Umywam ręce na znak niewinności: I obchodzę ołtarz Twój Panie.
Ażeby śpiewać głośno chwałę Twoją, Aby wysławiać wszystkie cuda Twoje.
Umiłowałem, Panie, piękność domu Twego, Stałe mieszkanie Twego Majestatu. Nie
trąc mnie, Boże, razem z grzesznikami, Ni życia mego z mężami krwawymi. Ich
ręce bowiem splamione zbrodniami, Prawica pełna zapłaty przekupstwa. Ja zaś
swe życie wiodę w uczciwości, Ratuj mnie przeto, bądź mi litościwy. Nogi moje
stoją na gruncie bezpiecznym: Pragnę Cię chwalić w gronie sług Twoich, Panie.
Chwała Ojcu. |
"Gloria Patri" opuszcza się w okresie Męki Pańskiej
i w Mszach żałobnych.
20.
Polecenie ofiar Trójcy Świętej Kapłan
pochylony na środku ołtarza, mówi:
S. Suscipe sancta Trinitas hanc oblationem, quam tibi offerimus ob
memoriam passionis, resurrectionis et ascensionis Iesu Christi, Domini nostri:
et in honorem beatae Mariae semper virginis, et beati Ioannis Baptistae, et
sanctorum Apostolorum Petri et Pauli, et istorum, et omnium Sanctorum: ut illis
proficiat ad honorem, nobis autem ad salutem: et illi pro nobis intercedere
dignentur in coelis, quorum memoriam agimus in terris. Per eumdem Christum,
Dominum nostrum. Amen. |
Przyjmij, Trójco Święta, tę ofiarę, którą Ci składamy na
pamiątkę Męki, Zmartwychwstania i Wniebowstąpienia Jezusa Chrystusa, Pana
naszego, oraz na cześć Najświętszej Maryi Zawsze Dziewicy, świętego Jana
Chrzciciela, świętych Apostołów Piotra i Pawła, a także tych (których szczątki
są w ołtarzu) i wszystkich świętych: niech posłuży im ku chwale, nam zaś pomoże
do zbawienia; niechaj ci, których ze czcią wspominamy na ziemi, raczą orędować
za nami w niebie: przez tegoż Chrystusa, Pana Naszego. Amen.
|
21. Wezwanie do modlitwy i Sekreta
Kapłan całuje ołtarz i zwraca się do
wiernych prosząc o szczególne skupienie i zjednoczenie w modlitwie.
S. Orate, fratres: ut meum ac vestrum sacrificium
acceptabile fiat apud Deum Patrem omnipotentem. |
K. Módlcie się, bracia, aby moją i waszą
ofiarę przyjął Bóg Ojciec wszechmogący. |
Odpowiadamy głośno z ministrantem:
M. Suscipiat Dominus sacrificium de manibus tuis ad
laudem et gloriam nominis sui, ad utilitatem quoque nostram, totiusque
Ecclesiae suae sanctae. |
W. Niech przyjmie Pan ofiarę z rąk twoich na cześć i
chwałę Imienia swego, oraz na pożytek nasz i całego świętego Kościoła swego.
|
Kapłan odpowiada po cichu:
Po czym, z rękami nad ofiarą, odmawia modlitwę (lub
modlitwy) przypadającą na dany dzień, w której poleca ofiary Bogu. Jest ona
zwana sekretą prawdopodobnie dlatego, że była odmawiana po cichu. Po ostatniej
z nich kapłan mówi głośno:
S. Per omnia saecula saeculorum.
M. Amen. |
K. Przez wszystkie wieki wieków.
W. Amen. |
CZĘŚĆ DRUGA
Kapłan, dokonując ofiary mocą
Chrystusową, zanosi do Boga modlitwę uwielbienia i dziękczynienia. Dlatego
nazywamy ją eucharystyczną (eucharystein - dzięki czynić). Dwa razy jednak tę
modlitwę przerywa, aby odmówic modlitwę wstawienniczą.
22. Prefacja czyli Przedśpiew
Dialog przed Prefacją
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu tuo. S.
Sursum corda. M. Habemus ad Dominum. S. Gratias agamus
Domino, Deo nostro. M. Dignum et iustum est. |
K. Pan z wami. W. I z duchem twoim. K.
W górę serca, W. Wznieśliśmy je ku Panu. K.
(Pochylając głowę) Dzięki składajmy Panu Bogu
naszemu. W. Godne to i sprawiedliwe.
|
Prefacja o Trójcy Przenajświętszej
Odmawiana w niedziele zwykle
S. Vere dignum et iustum est, aequum et salutare, nos tibi semper, et
ubique gratias agere: Domine sancte, Pater omnipotens, aeterne Deus. Qui cum
unigenito Filio tuo, et Spiritu Sancto, unus es Deus, unus es Dominus: non in
unius singularitate personae, sed in unius Trinitate substantiae. Quod enim de
tua gloria, revelante te, credimus, hoc de Filio tuo, hoc de Spritu Sancto,
sine differentia discretionis sentimus. Ut in confessione verae,
sempiternaeque Deitatis, et in personis proprietas, et in essentia unitas, et
in majestate adoretur aequalitas. Quam laudant Angeli, atque Archangeli,
Cherubim quoque ac Seraphim: qui non cessant clamare cotidie, una voce
dicentes: |
K. Prawdziwie jest to godnie i sprawiedliwie, słusznie i
zbawiennie, abyśmy zawsze i wszędzie dzięki Tobie czynili, Panie święty, Ojcze
wszechmogący, wiekuisty Boże; Ty z jednorodzonym Synem Twoim i Duchem Świętym
jeden jesteś Bóg, jeden Pan, nie jednością jedynej osoby, ale w trzech Osobach
jednej Istoty. Co bowiem z objawienia Twego wierzymy o Twojej chwale, toż o
Synu, to i o Duchu Świętym, bez żadnej różnicy utrzymujemy; tak, iż wyznając
prawdziwie i wiekuiste Bóstwo, wielbimy Osób odrębność, w Istocie jedność i
równość w Majestacie. Co też wychwalają Aniołowie i Archaniołowie, Cherubiny i
Serafiny, którzy nie przestają wołać codziennie, mówiąc jednogłośnie:
|
23. Sanctus - Święty
Kapłan pochyla się i mówi, a ministrant
trzykroć dzwoni
S. Sanctus, Sanctus, Sanctus, Dominus Deus Sabaoth. Pleni sunt caeli
et terra gloria tua. Hosanna in excelsis. |
K. Święty, Święty, Święty, Pan Bóg Zastępów. Pełne są
niebiosa i ziemia chwały Twojej. Hosanna na wysokości.
|
Czyniąc znak krzyża:
Benedictus qui venit in nomine Domini. Hosanna in excelsis. |
Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie. Hosanna na wysokości.
|
KANON MSZY SWIĘTEJ
Modlitwy Kanonu, którego pochodzenie sięga
pierwszych wieków Kościoła, odzwierciedlają dokładnie myśl Apostołów i
Zbawiciela. Dlatego powinniśmy z wielką czcią i radością odmawiać z kapłanem
te modlitwy, które uświęciła tak starodawna tradycja.
24. (Pierwsza) modlitwa
wstawiennicza Kapłan ogólnie poleciwszy
ofiarę wstawia się (a) za cały Kościół wojujący (b) za biorących udział w
Ofierze (c) w łączności z Kościołem tryumfującym. "Naprzód należy polecić
ofiary i wtedy wygłosić imiona tych, których należy" (św. Innocenty I 417).
Imiona odczytywano z tabliczek zwanych dyptychami. Wypisywano na nich imiona
żywych i umarłych, których polecano modlitwom wiernych, oraz imiona świętych,
których przy ofierze w dniu danym wspominano.
Te Igitur - ogólne polecenie ofiar
Te igitur, clementissime Pater, per Iesum Christum Filium tuum Dominum
nostrum, supplices rogamus ac petimus, uti accepta habeas, et benedicas haec
(+) dona, haec (+) munera, haec (+) sancta sacrificia illibata. |
Ciebie wiec, najmiłościwszy Ojcze, przez Jezusa Chrystusa Syna
Twojego, Pana naszego, pokornie błagamy i prosimy: przyjmij te (+) dary, te (+)
daniny, te (+) święte, nieskalane ofiary. |
In Primis - Za Kosciół wojujący
In primis, quae tibi offerimus pro Ecclesia tua sancta Catholica quam
pacificare, custodire, adunare, et regere digneris toto orbe terrarum: una cum
famulo tuo Papa nostro N. et Antistite nostro N. et omnibus orthodoxis, atque
Catholicae et Apostolicae fidei cultoribus. |
Składamy Ci je przede wszystkim za Kościół Twój Święty,
powszechny: racz Go obdarzyć pokojem, strzec, jednoczyć i rządzić Nim na całym
okręgu ziemskim, wraz ze sługą Twoim Papieżem naszym N., i Biskupem naszym N.,
i ze wszystkimi prawowiernymi powszechnej i apostolskiej wiary wyznawcami.
|
Memento - za uczestników (wspomnienie
żywych)
Memento, Domine famulorum, famularumque tuarum "N." et "N." et omnium
circumstantium, quorum tibi fides cognita est, et nota devotio, pro quibus tibi
offerimus: vel qui tibi offerunt hoc sacrificium laudis, pro se suisque
omnibus: pro redemptione animarum suarum, pro spe salutis et incolumitatis
suae: tibique reddunt vota sua aeterno Deo, vivo et vero. |
Pomnij, Panie na sługi i służebnice Twoje N.N. i na wszystkich
tu obecnych, których wierność jest Ci wiadoma, a gorliwość znana, za których
Tobie ofiarujemy i którzy Ci składają tę ofiarę uwielbienia za siebie samych i
za wszystkich swoich, za odkupienie dusz swoich, w nadziei zbawienia i ocalenia
swego, oddając dary swoje, Tobie, Bogu wiecznemu, żywemu i prawdziwemu.
|
Communicantes - w łączności z Kościołem tryumfującym
S. Communicantes, et memoriam venerantes, in primis gloriosae semper
virginis Mariae, Genitricis Dei et Domini nostri Iesu Christi: sed {et beati
Ioseph, eiusdem virginis Sponsi} et beatorum Apostolorum ac Martyrum tuorum,
Petri et Pauli, Andreae, Iacobi, Ioannis, Thomae, Iacobi, Philippi,
Bartholomaei, Matthaei, Simonis et Thaddaei: Lini, Cleti, Clementis, Xysti,
Cornelii, Cypriani, Laurentii, Chrysogoni, Ioannis et Pauli, Cosmae et Damiani,
et omnium sanctorum tuorum: quorum meritis precibusque concedas, ut in omnibus
protectionis tuae muniamur auxilio. Per eumdem Christum Dominum nostrum. Amen.
|
W świętym obcowaniu, ze czcią wspominamy przede wszystkim
wsławioną zawsze Dziewicę Maryję, Rodzicę Boga, Pana naszego, Jezusa Chrystusa,
a także Świętych Apostołów i Męczenników Twoich: (Apostołów) Piotra i
Pawła, Andrzeja, Jakuba Jana, Tomasza, Jakuba, Filipa, Bartłomieja, Mateusza,
Szymona, i Tadeusza, (Papieży) Linusa, Kleta, Klemensa, Ksystusa,
Korneliusza, (Męczenników Cypriana, Wawrzyńca, Chryzogona, Jana i Pawła,
Kosmę i Damiana, i wszystkich Świętych Twoich: racz dla ich zasług i modlitw
wspierać nas w każdej potrzebie pomocą Swojej opieki. Przez tegoż Chrystusa,
Pana naszego. Amen. |
25. Hanc Igitur - prośba o
przyjęcie ofiary Kapłan wyciąga dłonie
nad Hostią i kielichem, a gdy zaczyna błogosławić, ministrant dzwoni: - wierni
klękają.
Hanc igitur oblationem servitutis nostrae, sed et cunctae
familiae tuae, quaesumus, Domine, ut placatus accipias: diesque nostros in tua
pace disponas, atque ab aeterna damnatione nos eripi, et in electorum tuorum
iubeas grege numerari. Per Christum Dominum nostrum. Amen. |
Prosimy Cię przeto, Panie, abyś tę ofiarę sług Twoich i całej
rodziny Twojej miłościwie przyjął, dni życia naszego w pokoju swym ustalił i
zechciał od wiecznego potępienia nas wybawić i zaliczyć w poczet wybranych
Twoich. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen. |
26. Quam Oblationem - Prośba o
przeistoczenie Kulminacyjnym punktem w
Ofierze Mszy Świętej jest przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Pańską.
Ofiara, które się spełnia na ołtarzu, jest tą ofiarą, która się dokonała na
Kalwarii. Ten sam Kapłan i Ofiara ta sama. Wzbudźmy w sobie wiarę w obecność
Chrystusa pod postaciami chleba i wina mówiąc po cichu, podczas podniesienia
słowa św. Tomasza: Pan Bóg i Bóg mój. (7 lat odp. dla tych, co mówią codzień
odp. zup. raz na tydzień pod zwykłymi warunkami. S. Pen. 26, I, 1937)
Quam oblationem tu, Deus, in omnibus, quaesumus benedictam (+),
adscriptam (+), ratam (+), rationabilem, acceptabilemque facere digneris: ut
nobis Corpus (+), et Sanguis (+) fiat dilectissimi Filii tui, Domini nostri
Iesu Christi. |
Wsród wszystkich ofiar, prosimy Cię, Ty Boże, racz te
pobło+gosławić, u+znać, za+twierdzić, prawdziwą i miłą sobie uczynić, tak, żeby
stała się dla nas Cia+łem i Krwią (+) najmilszego Syna Twojego, Pana naszego,
Jezusa Chrystusa. |
27. Konsekracja chleba
Kapłan bierze do rak Hostię
Qui pridie quam pateretur, accepit panem in sanctas ac venerabiles manus
suas: et elevatis oculis in coelum ad te Deum Patrem suum omnipotentem, tibi
gratias agens, benedixit (+), fregit, deditque discipulis suis, dicens:
Accipite, et manducate ex hoc omnes: |
Który w przedzień Swej Męki wziął chleb w święte i czczigodne
ręce Swoje, a wzniósłszy oczy ku niebu do Ciebie, Boga, Ojca Swego
wszechmogącego, Tobie czyniąc dzięki, poblogo+sławił, połamał i rozdał uczniom
Swoim, mówiąc: Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy:
|
Kapłan pochyla się nad Hostią
HOC EST ENIM CORPUS MEUM |
TO JEST BOWIEM CIAŁO MOJE. |
Gdy kapłan podnosi Hostię Najświętszą, ministrant
dzwoni, a wierni adorują w ciszy.
28. Konsekracja wina Kapłan bierze do rąk Kielich.
Simili modo postquam coenatum est, accipiens et hunc praeclarum Calicem in
sanctas ac venerabiles manus suas: item tibi gratias agens, bene + dixit,
deditque discipulis suis, dicens: Accipite, et bibite ex eo omnes. |
Podobnież, gdy było po wieczerzy, ujmując i ten przesławny
Kielich w święte i czcigodne ręce Swoje, również dzięki Tobie czyniąc,
poblogo+sławił i podał uczniom Swoim, mówiąc: Bierzcie i pijcie z niego
wszyscy: |
Kapłan pochyla się nad Kielichem.
HIC EST ENIM CALIX SANGUINIS MEI, NOVI ET AETERNI TESTAMENTI:
MYSTERIUM FIDEI: QUI PRO VOBIS ET PRO MULTIS EFFUNDETUR IN REMISSIONEM
PECCATORUM. |
TO JEST BOWIEM KIELICH KRWI MOJEJ, NOWEGO I WIECZNEGO
PRZYMIERZA: TAJEMNICA WIARY: KTÓRY ZA WAS I ZA WIELU WYLANY BĘDZIE NA
ODPUSZCZENIE GRZECHÓW. |
Haec quotiescumque feceritis, in mei memoriam facietis. |
To ile razy czynić będziecie, na moją czyńcie pamiątkę.
|
Gdy kapłan podnosi kielich, ministrant dzwoni.
Wierni adorują w ciszy Krew Przenajświętszą
29. Unde Et
Memores - Wspomnienie Tajemnicy Odkupienia (Anamneza)
Pamiątka Chrystusa, to nie tylko czcze
wspomnienie, ale rzeczywiste uobecnienie całej Tajemnicy Odkupienia - co też
podkreśla natychmiast kapłan w następnej modlitwie zwanej "anamneza" czyli
"wspomnienie".
S. Unde et memores Domine, nos servi tui, sed et plebs
tua sancta, eiusdem Christi Filii tui Domini nostri, tam beatae passionis, nec
non et ab inferis resurrectionis, sed et in caelos gloriosae ascensionis:
offerimus praeclarae majestati tuae de tuis donis ac datis, hostiam (+) puram,
hostiam (+) sanctam, hostiam (+) immaculatam, Panem (+) sanctum vitae aeternae,
et Calicem (+) salutis perpetuae. |
Przeto i my słudzy Twoi, Panie, oraz lud Twój święty,
wspominając tak błogosławioną Mękę, jak też i Zmartwychwstanie z otchłani i
chwalebne Wniebowstąpienie tegoż Chrystusa, Syna Twojego, Pana naszego,
ofiarujemy przedostojnemu Majestatowi Twojemu, z darów i dobrodziejstw Twoich,
Hostię (+) czystą, Hostię (+) świetą, Hostię (+) Niepokalaną, Chleb (+) święty
wiekuistego życia i Kielich (+) zbawienia wiecznego.
|
30. Supra Quae - Modlitwa o
przyjęcie Ofiary bezkrwawej Bóg
łaskawie przyjął ofiary Starego Zakonu, które były tylko figurą Ofiary
Chrystusa; o ile bardziej przychylnie raczy wejrzeć na ofiarę Nowego
Przymierza.
S. Supra quae propitio ac sereno vultu respicere
digneris: et accepta habere, sicuti accepta habere dignatus es munera pueri tui
iusti Abel, et sacrificium patriarchae nostri Abrahae: et quod tibi obtulit
summus sacerdos tuus Melchisedech, sanctum sacrificium, immaculatam hostiam.
|
Racz na nie wejrzeć przejednanym i łaskawym obliczem i przyjąć
je tak mile, jak mile przyjąć raczyłeś dary sprawiedliwego sługi Twego Abla i
ofiarę Patryjarchy naszego Abrahama i tę, którą Ci złożył najwyższy Twój Kapłan
Melchizedek, ofiarę świętą, hostię niepokalaną. |
31. Druga modlitwa wstawiennicza
Kapłan pochylony nad ołtarzem, modli się
o łaski dla uczestników Ofiary. Owym aniołem, który ma ofiarę przedstawić
jest sam Chrystus. Według innych jest nim Duch Święty lub jakiś anioł ofiarnik.
Supplices - za uczestników Ofiary
Supplices te rogamus, omnipotens Deus; iube haec perferri per manus sancti
Angeli tui in sublime altare tuum, in conspectu divinae majestatis tuae: ut
quotquot ex hac altaris participatione, sacrosanctum Filii tui Corpus (+) et
Sanquinem (+) sumpserimus omni benedictione caelesti et gratia repleamur. Per
eumdem Christum, Dominum nostrum. Amen. |
Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, rozkaz, by ręce
świętego Anioła Twego zaniosły tę Ofiarę na niebiański Twój ołtarz, przed
oblicze Boskiego Majestatu Twego, abyśmy wszyscy, tego ołtarza uczestnicy,
pożywając przenajświętsze + Ciało i Krew + Syna Twego, otrzymali z niebios
pełnię błogosławieństwa i łaski. Przez tegoż Chrystusa, Pana naszego. Amen.
|
Memento - za zmarłych
Memento etiam, Domine, famulorum famularumque tuarum N. et N.
qui nos praecesserunt cum signo fidei, et dormiunt in somno pacis. |
Pomnij też, Panie, na sługi i służebnice Twoje NN., którzy nas
wyprzedzili ze znamieniem wiary i śpią snem pokoju. (Przypomnij, za kogo się
modlisz) |
Ipsis, Domine, et omnibus in Christo quiescentibus, locum
refrigerii, lucis et pacis, ut indulgeas, deprecamur. Per eumdem Christum
Dominum nostrum. Amen. |
Błagamy Cię, Panie, użycz im i wszystkim tym, którzy w
Chrystusie spoczywają, miejsca ochłody, światła i pokoju. Przez tegoż
Chrystusa, Pana naszego. Amen. |
Nobis Quoque Peccatoribus - w łącznosci z Kościołem
tryumfującym Kapłan
bije się w piersi, ministrant raz dzwoni.
Nobis quoque peccatoribus famulis tuis, de multitudine
miserationum tuarum sperantibus, partem aliquam et societatem donare digneris,
cum tuis sanctis Apostolis et Martyribus: cum Ioanne, Stephano, Matthia,
Barnaba, Ignatio, Alexandro, Marcellino, Petro, Felicitate, Perpetua, Agatha,
Lucia, Agnete, Caecilia, Anastasia, et omnibus sanctis tuis: intra quorum nos
consortium, non aestimator meriti, sed veniae, quaesumus, largitor admitte. Per
Christum Dominum nostrum. |
Nam także, grzesznym sługom Twoim, którzy pokładamy nadzieję w
mnóstwie litości Twojej, racz dać jakiś udział i obcowanie ze świętymi Twoimi
Apostołami i Męczennikami: Janem (Chrzcicielem), Szczepanem (Diakonem),
Maciejem (Apostołem), Barnabą, Ignacym (Biskupem) Aleksandrem, Marcelinem,
Piotrem, (Męczennice) Felicytą, Perpetuą, Agatą, Łucją, Agnieszką,
Cecylią, Anastazją, i całym gronem Twych Świętych; dopuść nas, prosimy, do ich
współdziedzictwa, nie z naszych zasług biorąc miarę, lecz przebaczeniem
obdarzając Przez Chrystusa, Pana naszego. |
32. Zakończenie
Per quem haec omnia, Domine, semper bona creas, sanctificas (+),
vivificas (+), benedicis (+) et praestas nobis. |
Przez Niego, Panie, te wszystkie dary zawsze dobrymi stwarzasz,
uswię+casz, oży+wiasz, błogo+sławisz i nam ich udzielasz.
|
Kapłan odkrywa kielich i czyni Hostią Św. pięć razy
znak krzyża, po czym podnosi kielich wraz z Hostią (małe podniesienie).
Jednocześnie wielbi Boga, mówiąc:
Per ipsum (+), et cum ipso (+), et in ipso (+), est tibi Deo
Patri (+) omnipotenti, in unitate Spritus (+) Sancti, omnis honor et gloria.
|
Przez + Niego i z + Nim, i w + Nim masz, Boże Ojcze +
wszechmogący, w jedności Ducha + Świętego, wszelką cześć i chwałę. |
S. Per omnia saecula saeculorum. M. Amen.
|
K. Przez wszystkie wieki wieków. W. Amen.
| CZĘŚĆ TRZECIA
33. Pater Noster - Modlitwa Pańska
Teraz po złożeniu Ofiary, następuje
uczta. W odpowiedzi na nasze dary, prośby i błagania Bóg udzieli nam pokarmu
świętego, w którym są zawarte wszystkie łaski i dobrodziejstwa, bo pokarm ten,
to sam Pan Jezus pod postaciami chleba i wina. Jest to stwierdzenie, ze Bóg
nas wysłuchał i chce nam dopomóc, jako swym dzieciom. Jako przygotowanie do
Komunii św. odmówmy z głębi serca "Ojcze nasz" i prośmy Pana Jezusa, aby to
Jego Ciało, które spożywać będziemy, stało się nam lekarstwem dla duszy i
ciała.
S. Oremus. Praeceptis salutaribus moniti, et divina
institutione formati, audemus dicere: |
K. Módlmy się. Nauką zbawienną zachęceni i Boskim
ustanowieniem przygotowani, ośmielamy się mówić: |
Pater noster, qui es in caelis, sanctificetur nomen tuum.
Adveniat regnum tuum. Fiat voluntas tua, sicut in caelo et in terra. Panem
nostrum quotidianum da nobis hodie. Et dimitte nobis debita nostra, sicut et
nos dimittimus debitoribus nostris. Et ne nos inducas in tentationem. |
Ojcze nasz, Któryś jest w niebie, święć się Imię Twoje. Przyjdź
królestwo Twoje, Bądź wola Twoja, jako w niebie tak i na ziemi: Chleba naszego
powszedniego daj nam dzisiaj. I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy
naszym winowajcom. I nie wódź nas na pokuszenie. |
M. Sed libera nos a malo. S. [po cichu] Amen. |
W. Ale nas zbaw ode złego. K. Amen.
|
Kapłan rozwija ostatnią prośbę:
Libera Nos
Libera nos, quaesumus, Domine, ab omnibus malis, praeteritis,
praesentibus et futuris: et intercedente beata et gloriosa semper Virgine
Dei Genitrice Maria, cum beatis Apostolis tui Petro et Paulo, atque Andrea, et
omnibus Sanctis, da propitius pacem in diebus nostris: ut, ope misericordiae
tuae adiuti, et a peccato simus semper liberi et ab omni perturbatione securi.
Per eumden Dominum nostrum Iesum Christum, Filium tuum. Qui tecum vivit et
regnat in unitate Spiritus Sancti Deus. Per omnia saecula saeculorum.
Amen. |
Wybaw nas, prosimy Cię, Panie od wszelkich nieszczęść
przeszłych, obecnych i przyszłych, a za przyczyną Najświętszej i chwalebnej
zawsze Dziewicy, Bogarodzicy Maryi, świętych Apostołów Twoich Piotra i Pawła,
oraz Andrzeja i wszystkich Świętych, udziel nam miłościwie pokoju za dni
naszych, abyśmy wsparci pomocą miłosierdzia Twego i od grzechu byli zawsze
wolni i od wszelkiej trwogi bezpieczni. Przez tegoż Pana naszego Jezusa
Chrystusa, Syna Twojego, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego
Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen. |
34. Łamanie Chleba i modły o pokój
Obrzęd Łamania Chleba jest również
symbolem gwałtownej śmierci Chrystusa, połączenie zaś Hostii z Krwią wskazuje na
Jego zmartwychwstanie. Pierwszym owocem Eucharystii jest pokój, czyli jedność z
Bogiem i jedność między nami.
S. Per omnia saecula saeculorum. M. Amen.
S. Pax (+) Domini sit (+) semper vobiscum (+).
M. Et cum spiritu tuo. |
K. Przez wszystkie wieki wieków. W.
Amen. K. Pokój (+) Pana niech (+) będzie zawsze z wami (+).
W. I z duchem twoim. |
Kapłan wpuszcza cząstkę Hostii Św. do Kielicha,
mówiąc
S. Haec commixtio et consecratio Corporis at Sanguinis Domini nostri
Iesu Christi fiat accipientibus nobis in vitam aeternam. Amen. |
To połączenie i poświecenie Ciała i Krwi Pana naszego, Jezusa
Chrystusa, niech się nam, którzy je przyjmujemy, przyczyni do żywota wiecznego.
Amen. |
Agnus Dei - Baranku Bozy Pochylając się i uderzając się trzykroć w piersi, kapłan mówi:
S. Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis. Agnus Dei, qui
tollis peccata mundi, miserere nobis. Agnus Dei, qui tollis peccata mundi,
dona nobis pacem. |
K. Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad
nami. (2 razy) Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, obdarz nas
pokojem. |
35. Modlitwy przed Komunią
Następują trzy ciche prywatne modlitwy
kapłana, pięknie przypominające skutki, jakie Komunia ma spowodować w duszach
naszych: pokój, uzdrowienie, łaskę Bożą. Opieramy się w tej chwili na zasługach
Chrystusa i wierze Kościoła.
Domine Iesus Christe I
Domine Iesu Christe, qui dixisti Apostolis tuis: pacem relinquo vobis, pacem
meam do vobis: ne respicias peccata mea, sed fidem Ecclesiae tuae; eamque
secundum voluntatem tuam pacificare et coadunare digneris. Qui vivis et regnas
Deus, per omnia saecula saeculorum. Amen. |
Panie Jezu Chryste, któryś rzekł Apostołom Twoim: pokój wam
zostawiam, pokój Mój wam daję, patrz nie na grzechy moje, lecz na wiarę Twojego
Kościoła, i racz go według Twej woli obdarzać pokojem i w jedności umacniać,
który żyjesz i królujesz, Bóg przez wszystkie wieki wieków. Amen.
|
Domine Iesu Christe II
Domine Iesu Christe, Fili Dei vivi, qui ex voluntate Patris cooperante Spritu
Sancto, per mortem tuam mundum vivificasti: libera me per hoc sacrosanctum
Corpus et Sanguinem tuum ab omnibus iniquitatibus meis et universis malis: et
fac me tuis semper inhaerere mandatis: et a te nunquam separari permittas: qui
cum eodem Deo Patre et Spiritu Sancto vivis et regnas Deus in saecula
saeculorum. Amen. |
Panie Jezu Chryste, Synu Boga żywego, który z woli Ojca za
sprawa Ducha Świętego, przez śmierć Swoją świat ożywiłeś, wybaw mnie przez to
Przenajświętsze Ciało i Krew Twoją od wszelkich nieprawości moich i od
wszelkiego zła i spraw, bym zawsze strzegł przykazań Twoich i nie dozwól, bym
się kiedykolwiek odłączył od Ciebie, który z tymże Ojcem i Duchem Świętym
żyjesz i królujesz, Bóg na wieki wieków. Amen.
|
Perceptio Corporis
Perceptio Corporis tui, Domine Iesu Christe, quod ego indignus sumere
praesumo, non mihi proveniat in iudicium et condemnationem: sed pro tua pietate
prosit mihi ad tutamentum mentis et corporis, et ad medelam percipiendam. Qui
vivis et regnas cum Deo Patre in unitate Spiritus Sancti Deus, per omnia
saecula saeculorum. Amen. |
Przyjęcie Ciała Twego, Panie Jezu Chryste, które ja, niegodny
sługa, spożywać się ważę, niechaj mi się nie obróci na sąd i potępienie, lecz
niechaj raczej posłuży mi ku obronie i uzdrowieniu duszy i ciała: który żyjesz
i królujesz z Bogiem Ojcem w jedności Ducha Świętego Bóg, przez wszystkie
wieki wieków. Amen. |
36. Komunia kapłana
Kapłan przyklęka, bierze do rąk Hostię
św., aby ją przyjąć i mówi:
Panem caelestem accipiam et nomen Domini invocabo. |
Chleb niebiański przyjmę i wezwę Imienia Pana.
|
Trzymając Hostię Świętą w lewej dłoni, kapłan uderza
się w piersi trzy razy, a ministrant dzwoni:
Domine, non sum dignus ut intres sub tectum meum: sed tantum dic
verbo, et sanabitur anima mea (ter.) |
Panie, nie jestem godzien, abyś wszedł do wnętrza mego, ale
rzeknij tylko słowem, a będzie uzdrowiona dusza moja. (trzykrotnie)
|
Trzymając Hostię Świętą w prawej ręce, kapłan czyni
Nią znak krzyża i mówi:
Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam meam in vitam
aeternam. Amen. |
Ciało Pana naszego Jezusa Chrystusa niechaj strzeże duszy mojej
na żywot wieczny. Amen. |
Po chwili kapłan bierze do rąk Kielich i modli się
słowami psalmu, który Chrystus odmawiał w czasie Ostatniej Wieczerzy:
Quid retribuam Domino pro omnibus, quae retribuit mihi? Calicem
salutaris accipiam, et nomen Domini invocabo. Laudans invocabo Dominum, et ab
inicimcis meis salvus ero. |
Cóż zwrócę Panu za wszystko, co dla mnie uczynił; Kielich
zbawienia wezmę i wezwę Imienia Pana. Wielbiąc zawołam do Pana i od
nieprzyjaciół moich będę ocalony. |
Sanguis Domini nostri Jesu Christi custodiat animam meam in
vitam aeternam. Amen. |
Krew Pana naszego Jezusa Chrystusa niechaj strzeże duszy mojej
na żywot wieczny. Amen. |
37. Komunia wiernych
Kapłan zwraca się do wiernych z Cyborium
i trzymając Hostię Świętą, mówi:
Ecce Agnus Dei, ecce Qui tollit peccata mundi. |
Oto Baranek Boży: oto, który gładzi grzechy świata
|
Bij się w piersi i mów wraz z ministrantem
(kapłanem):
Domine, non sum dignus ut intres sub tectum meum: sed tantum dic
verbo, et sanabitur anima mea (ter.) |
Panie, nie jestem godzien, abyś wszedł do wnętrza mego, ale
rzeknij tylko słowem, a będzie uzdrowiona dusza moja. (trzykrotnie)
|
Podając Komunię Świętą, kapłan mówi:
Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam in vitam aeternam.
Amen. |
Ciało Pana naszego Jezusa Chrystusa niechaj strzeże duszy Twojej
na żywot wieczny. Amen. |
Gdy wszyscy otrzymali Komunie Świętą, kapłan powraca
na ołtarz i umieszcza Cyborium w Tabernakulum.
38. Dziękczynienie
Po czym ministrant bierze ampułki i nalewa wina do
kielicha. Kapłan modli się:
Quod ore sumpsimus Domine, pura mente capiamus: et de munere temporali fiat
nobis remedium sempiternum. |
Cośmy usty spożyli, Panie, daj czystym przyjąć umysłem, a dar
ten doczesny niech się nam stanie lekarstwem na wieczność
|
Ministrant polewa palce kapłana winem i wodą -
Kapłan modli się.
Corpus tuum, Domine, quod sumpsi, et Sanguis, quem potavi, adhaereat
visceribus meis: et praesta, ut in me non remaneat scelerum macula, quem pura
et sancta refecerunt sacramenta. Qui vivis et regnas in saecula saeculorum.
Amen. |
Ciało Twe, Panie, które spożyłem, i Krew, którą wypiłem, niech
przywrze do mego wnętrza, i spraw, aby zmaza grzechów nie została we mnie,
którego czyste i święte posiliły Sakramenta. Który żyjesz i królujesz na wieki
wieków. Amen. |
Kapłan wyciera kielich i przykrywa go welonem. -
Ministrant przenosi Mszał.
39.
Communio - Śpiew przy Komunii Po czym
kapłan przechodzi na stronę Lekcji i odczytuje Komunie.
40. Postcommunio - Modlitwy
po Komunii
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu tuo. S.
Oremus. |
K. Pan z wami. W. I z duchem
Twoim. K. Módlmy sie. |
Kapłan odczytuje modlitwę Postcommunio. Dziękujmy
razem z kapłanem Panu Bogu, że nas raczył posilić Ciąłem Syna Swego Jezusa
Chrystusa i prośmy, aby ta Komunia Św. dała nam siłę do spełnienia naszych
obowiązków i doprowadziła do życia wiecznego przez tegoż Chrystusa, Pana
naszego, który z Bogiem Ojcem żyje i króluje w jedności Ducha Świętego.
S. Per omnia saecula saeculorum. M. Amen. |
K. Przez wszystkie wieki wieków. W. Amen.
|
Po skończonych modlitwach kapłan wraca na środek
ołtarza, całuje go i zwracając się do wiernych, mówi:
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu tuo. S.
Ite, missa est. M. Deo gratias. |
K. Pan z wami. W. I z duchem
twoim. K. Idźcie, Msza się skończyła. W. Bogu niech będą
dzięki. |
41. Placeat Tibi - Ostatnia
modlitwa
Pochylając się nad ołtarzem, kapłan mówi:
Placeat tibi, sancta Trinitas, obsequium servitutis meae: et praesta, ut
sacrificium quod oculis tuae maiestatis indignus obtuli, tibi sit acceptabile,
mihique, et omnibus pro quibus illud obtuli, sit te miserante propitiabile. Per
Christum Dominum nostrum. Amen. |
O Trójco Przenajświętsza, niechaj Ci miłym będzie hołd służby
mojej i spraw aby ta ofiara, którą ja niegodny zaniosłem przed oczy majestatu
Twego, była Tobie przyjemna, mnie zaś i wszystkim, za których ją złożyłem,
stała się przejednaniem dzięki Twemu miłosierdziu. Przez Chrystusa Pana
naszego. Amen. |
Błogosławieństwo Kapłan całuje ołtarz, a
na słowo "Pater" odwraca się do wiernych.
S. Benedicat vos omnipotens Deus, Pater, et Filius (+), et Spiritus
Sanctus. M. Amen. |
K. Niech was błogosławi wszechmogący Bóg, Ojciec i Syn
(+), i Duch Święty. W. Amen. |
42. Ostatnia Ewangelia Kapłan przechodzi na stronę Ewangelii. Czyni znak krzyża
najpierw na ołtarzu, potem na swym czole, ustach i sercu.
S. Dominus vobiscum. M. Et cum spiritu tuo.
S. (+) Initium sancti Evangelii secundum Ioannem. M.
Gloria tibi Domine. |
K. Pan z wami. W. I z duchem twoim. K.
(+) Początek świętej Ewangelii według Świętego Jana. W. Chwała
Tobie Panie. |
In prinicipio erat Verbum, et Verbum erat apud Deum, et Deus
erat Verbum. Hoc erat in principio apud Deum. Omnia per ipsum facta sunt, et
sine ipso factum est nihil, quod factum est. In ipso vita erat, et vita erat
lux hominum: et lux in tenebris lucet, et tenebrae eam non comprehenderunt.
|
Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, a Bogiem było
Słowo. Ono to było na początku u Boga. Wszystko przez nie się stało, a bez
Niego nic się nie stało, co się stało. W Nim było życie, a Życie było
Światłością ludzi, a Światłość w ciemnościach świeci, a ciemności Jej nie
ogarnęły. |
Fuit homo missus a Deo, cui nomen erat Ioannes. Hic venit in
testimonium, ut testimonium perhiberet de lumine, ut omnes crederent per illum.
Non erat ille lux, sed ut testimonium perhiberet de lumine. |
Był człowiek posłany od Boga, a na imię mu było Jan. Ten
przyszedł na świadectwo, aby świadectwo dąć o Światłości, aby przezeń wszyscy
uwierzyli. Nie był on Światłością, ale miął świadczyć o Światłości. |
Erat lux vera, quae illuminat omnem hominem venientem in hunc
mundum. In mundo erat, et mundus per ipsum factus est, et mundus eum non
cognovit. In propria venit, et sui eum non receperunt. Quotquot autem
receperunt eum, dedit eis potestatem filios Dei fieri, his qui credunt in
nomine eius. Qui non ex sanguinibus, neque ex voluntate carnis, neque ex
voluntate viri, sed ex Deo nati sunt. |
Było Światło prawdziwe, które oświeca każdego człowieka, gdy na
ten świat przychodzi. Ono było na świecie, a świat przez nie został uczynion, a
świat Go nie poznał. Do swego przyszło, a swoi Go nie przyjęli. Tym zaś
wszystkim, którzy Go przyjęli, dało moc, by się stali synami Bożymi, tym co
wierzą w Imię Jego, którzy nie ze krwi, ani z pożądliwości ciała, ani z woli
męża, ale z Boga się narodzili. |
(hic genuflectitur) ET VERBUM CARO FACTUM EST, et
habitavit in nobis et vidimus gloriam eius, gloriam quasi Unigeniti a Patre,
plenum gratiae et veritatis. |
(tu wszyscy klękają) A SŁOWO CIAŁEM SIĘ STAŁO i mieszkało
między nami. I oglądaliśmy chwałę Jego, chwale jako Jednorodzonego od Ojca,
pełnego łaski i prawdy. |
M. Deo gratias. |
W. Bogu niech będą dzięki. |
MODLITWY PO KAŻDEJ CICHEJ MSZY ŚWIĘTEJ Przez
Ojca Św. Leona XIII przepisane
Po cichej Mszy Św., kapłan klęcząc u stopni ołtarza,
mówi z wiernymi poniższe modlitwy. Zaleca się wiernym samodzielne odmawianie
tych modlitw także po Mszach Św. uroczystych.
Salutatio Angelica - Pozdrowienie Anielskie
Antyfona
Salve Regina, Mater misericordiae. Vita, dulcedo, et spes
nostra, salve. Ad te clamamus exsules filii Hevae. Ad te Suspiramus, gementes
et flentes in hac lacrimarum valle. Eia ergo, Advocata nostra, illos tuos
misericordes oculos ad nos converte. Et Iesum, benedictum fructum ventris tui,
nobis post hoc exsilium ostende. O clemens, o pia, o dulcis Virgo Maria. |
Witaj Królowo, Matko miłosierdzia, życie słodyczy i nadziejo
nasza, witaj! Do Ciebie wołamy, wygnańcy, synowie Ewy. Do Ciebie wzdychamy,
jęcząc i płacząc na tym łez padole. Racz przeto, Orędowniczko nasza, miłosierne
oczy twoje zwrócić na nas i na Jezusa, błogosławiony owoc żywota twego okaz nam
po tym wygnaniu. O łaskawa, o litościwa, o słodka Panno Maryjo! |
V. Ora pro nobis, sancta Dei Genitrix. R. Ut
digni efficiamur promissionibus Christi. |
V. Módl się za nami świętą Boża Rodzicielko.
R. Abyśmy się stali godnymi obietnic Pana Chrystusowych. |
Oremus. Deus refugium nostrum et virtus, populum ad te clamantem
propitius respice; et intercedente gloriosa et immaculata Virgine Dei Genitrice
Maria, cum beato Iosepho eius Sponso, ac beatis Apostolis tuis Petro et Paulo,
et omnibus Sanctis, quas pro conversione peccatorum, pro libertate et
exaltatione sanctae Matris Ecclesiae, preces effundimus, misericors et benignus
exaudi. Per eumden Christum, Dominum nostrum. R. Amen. |
Módlmy się. Boże, ucieczko nasza i mocy, wejrzyj łaskawie na lud
Twój do Ciebie wołający i za przyczyną chwalebnej i niepokalanej Dziewicy i
Matki Bożej Maryi, z świętym jej Oblubieńcem Józefem, z świętymi Apostołami
Twoimi Piotrem i Pawłem, oraz wszystkimi Świętymi, wysłuchaj miłościwie i
łaskawie prośby nasze, które za nawrócenie grzeszników, za wolność i wywyższenie
świętej Matki Kościoła naszego do Ciebie zanosimy. Przez tegoż Chrystusa, Pana
naszego. R. Amen. |
Modlitwa do Św. Michała Archanioła (Egzorcyzm prywatny)
Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio, contra
nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperat illi Deus, supplices
deprecamur: tuque, Princeps militiae caelestis, Satanam aliosque spiritus
malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute, in
infernum detrude. R. Amen. |
Święty Michale Archaniele! Wspomagaj nas w walce, a przeciw
niegodziwości i zasadzkom złego ducha bądź naszą obroną. Oby go Bóg pogromić
raczył, pokornie o to prosimy, a Ty, Wodzu niebieskich zastępów, Szatana i inne
duchy złe, które na zgubę dusz ludzkich po tym świecie krążą, mocą Bożą strąć
do piekła W. Amen. |
Wezwanie do Najśw. Serca Pana Jezusa (dodane przez Sw. Piusa X)
V. Cor Iesu sacratissimum R. Miserere nobis.
(ter) |
V. Najswiętsze Serce Jezusa. R. Zmiłuj sią nad
nami! (trzy razy) |
|