List pasterski Episkopatu Polski o szacunku dla ciała zmarłego i obrzędach pogrzebu (w przypadku kremacji) |
|
Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie!
1. Listopad jest miesiącem szczególnej pamięci modlitewnej
o zmarłych. Liczniej uczestniczymy we Mszach Świętych sprawowanych za zmarłych i
odwiedzamy cmentarze, zatrzymując się w miejscach, gdzie spoczywają nasi bliscy.
Zapalamy znicze i kierujemy do Boga prośby o wieczne szczęście dla nich. W
ostatnich latach coraz więcej osób zatrzymuje się jednak nie przy grobie, lecz
przed miejscem, w którym złożona została urna z prochami osoby zmarłej.
Praktyka kremacji ciał naszych zmarłych staje się coraz
bardziej powszechna. W niektórych przypadkach jest to wyraz podążania za
szerzącą się modą, często nacechowaną laickimi poglądami. Tymczasem wielowiekowa
tradycja chrześcijańska, oparta na przekazach biblijnych, a także nasza kultura
narodowa, zawsze z szacunkiem odnosiła się do ciała osoby zmarłej. Przejawia się
to w modlitewnym czuwaniu przy zmarłym, a zwłaszcza w religijnej ceremonii
pogrzebowej, podczas której z należną czcią modlimy się przy trumnie z ciałem
osoby zmarłej, sprawujemy Mszę Świętą oraz uczestniczymy w obrzędzie ostatniego
pożegnania. Kapłan okadza złożone do trumny ciało zmarłego, kropi wodą święconą,
aby następnie złożyć je w grobie. Z szacunkiem odnosimy się nie tylko do grobów
naszych bliskich, ale również do grobów świętych i błogosławionych, a także
czcimy ich relikwie, prosząc o wstawiennictwo u Boga.
2. W miarę rozwoju cywilizacji pojawił się w naszej zachodniej
kulturze także zwyczaj spopielania ciał zmarłych. Kościół sprzeciwiał się tej
praktyce wówczas, kiedy była ona formą demonstracji antyreligijnej i znakiem
sprzeciwu wobec chrześcijańskiej wiary w zmartwychwstanie ciała. Dziś, gdy dla
wielu kremacja przestała być wyrazem takich postaw w odniesieniu do wiary
chrześcijańskiej, Kościół zezwala na kremację, „jeśli nie podważa wiary w
zmartwychwstanie ciała” (KKK 2301, KPK kan. 1176 § 3).
Kościół nadal jednak zaleca i popiera biblijny zwyczaj
grzebania ciał zmarłych. Godność osoby ludzkiej, a więc i ciała człowieka,
wynika z największego wydarzenia w dziejach ludzkości, jakim jest tajemnica
wcielenia Syna Bożego. On, dla którego Ojciec powołał do istnienia wszystkie
byty i uczynił człowieka koroną stworzeń, przyjął ludzką naturę i objawił się w
ludzkim ciele. Jezus Chrystus przeszedł przez wszystkie etapy ludzkiego życia:
najpierw w łonie Matki – Dziewicy z Nazaretu, potem dzieciństwo i młodość,
następnie publiczną działalność, a wreszcie mękę i śmierć. Wiemy, że po
odkupieńczej śmierci Jego ciało zostało złożone w grobie i wierzymy, że w tym
ciele zmartwychwstał trzeciego dnia. W swoim uwielbionym ciele ukazywał się
apostołom przez czterdzieści dni i wstąpił na ich oczach do nieba, by, siedząc
po prawicy Ojca, wstawiać się za nami.
Wielka prawda o godności ludzkiego ciała, ukazana przede
wszystkim w życiu samego Syna Bożego, zawsze była przyjmowana i przeżywana w
Kościele, co przejawiało się w szacunku i trosce o ludzkie ciało zarówno za
życia, jak i po śmierci. W Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy: „Ciała
zmarłych powinny być traktowane z szacunkiem i miłością wypływającą z wiary i
nadziei zmartwychwstania. Grzebanie zmarłych jest uczynkiem miłosierdzia
względem ciała; jest uczczeniem dzieci Bożych, będących świątynią Ducha
Świętego” (KKK 2300).
3. W ostatnim czasie spotykamy się w naszym kraju z coraz
częstszą praktyką kremacji zwłok, która stała się jednym ze znaków naszej epoki.
Powstają specjalne miejsca na cmentarzach, gdzie składa się urny, jak też nowe
krematoria, w których spalane są ciała zmarłych. Dlatego wiele osób stawia sobie
dziś pytania: jaka ma być forma mojego pogrzebu? Czy nie domagać się spopielenia
swojego ciała? Jak pochować swoich zmarłych? Wszystkich jednak, którzy rozważają
możliwość kremacji, prosimy, aby decyzji tej nie podejmowali pochopnie i wzięli
pod uwagę chrześcijańską tradycję. „Prochy bowiem wyrażają zniszczenie ludzkiego
ciała i nie oddają idei «snu» w oczekiwaniu zmartwychwstania. Ponadto właśnie
ciału, a nie prochom, oddaje się cześć w czasie liturgii, ponieważ od chwili
chrztu świętego stało się ono świątynią uświęconą przez Ducha Świętego” (Dodatek
do Obrzędów pogrzebu, nr 3).
Kremacja nierzadko pociąga za sobą pewne praktyki, których
Kościół nie może zaakceptować, takie jak rozsypywanie prochów w określonych
miejscach (tzw. ogrodach pamięci) lub przechowywanie ich w różnej formie w domu.
Inną konsekwencją kremacji może być zanikanie tradycyjnych cmentarzy jako
miejsca czasowego spoczynku zmarłych. Cmentarze z grobami zmarłych i stojące na
nich krzyże przypominają żyjącym o przemijaniu ziemskiego życia, o wierze w
życie wieczne i zmartwychwstanie z Chrystusem. Są także miejscem publicznej i
prywatnej modlitwy Kościoła za zmarłych. Groby na cmentarzu są nie tylko
pamięcią o zmarłych, ale wyrażają związek z poprzednimi pokoleniami tak w
wymiarze rodzinnym, jak i narodowym. W taki sposób należy patrzeć na groby nie
tylko swoich bliskich, ale także tych, którzy walczyli i oddali życie za
Ojczyznę lub w inny sposób przyczynili się do rozwoju jej kultury duchowej i
materialnej.
4. Biorąc pod uwagę przekaz płynący z Pisma Świętego i tradycji
chrześcijańskiej, Kościół nadal zaleca zachowywanie dotychczasowego zwyczaju
grzebania ciał zmarłych.
Ponieważ w ostatnich latach przyjęły się w naszym kraju
zróżnicowane praktyki obrzędów liturgicznych towarzyszących kremacji ciał
zmarłych i złożeniu urny do grobu lub do specjalnej niszy na cmentarzu w tzw.
kolumbarium, czyli ścianie z urnami, biskupi polscy – pragnąc uporządkować
sposób sprawowania liturgii pogrzebowej – zwrócili się do Kongregacji do spraw
Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów o zatwierdzenie Obrzędu złożenia urny do
grobu. Stolica Apostolska, dekretem z 7 lipca 2010 roku, zatwierdziła sam
obrzęd, jak i normy wykonawcze związane z kremacją ciała ludzkiego.
W oparciu o zatwierdzone normy i podane wskazania
biskupi polscy stwierdzają:
A. Obrzędy pogrzebowe z Mszą Świętą i z
ostatnim pożegnaniem włącznie, w których uczestniczy rodzina, wspólnota
parafialna, przyjaciele i znajomi, powinny być celebrowane przed kremacją ciała
ludzkiego. Natomiast po spopieleniu zwłok sprawuje się obrzęd związany ze
złożeniem urny w grobie. Obrzędy pogrzebowe z ostatnim pożegnaniem należy
celebrować w kościele lub kaplicy cmentarnej bądź w pomieszczeniu krematorium
według form podanych w księdze liturgicznej zawierającej Obrzędy pogrzebu
(Katowice 19911, 20012).
Już w 1977 roku Stolica Apostolska wyjaśniła, że „nie wydaje
się stosownym, aby nad prochami celebrowano obrzędy, które mają na celu
uczczenie ciała zmarłego. Nie chodzi tutaj o potępienie kremacji, ale o
zachowanie prawdziwości i czytelności znaku liturgicznego” (Dodatek do Obrzędów
pogrzebu, nr 3).
B. Jeśli jednak przemawiają za tym szczególne
racje duszpasterskie lub powody natury praktycznej, obrzędy pogrzebowe, podane w
księdze liturgicznej, można sprawować nad samą urną. Może to mieć na przykład
miejsce wtedy, gdy czyjaś śmierć nastąpiła daleko od miejsca zamieszkania i
kremacja ułatwia sprowadzenie doczesnych szczątków osoby zmarłej, a także, kiedy
uczestnicy pogrzebu przybywają z daleka i trudno im być na dwóch częściach
pogrzebu, czyli na Mszy Świętej połączonej z ostatnim pożegnaniem ciała zmarłego
i, po pewnym czasie, na obrzędzie złożenia urny w grobie lub kolumbarium.
Podczas obrzędu liturgicznego pogrzebu, po kremacji, urnę stawia się przed
prezbiterium na stoliku nakrytym fioletowym kirem obok zapalonego paschału.
C. Jeśli kremacja ma miejsce w innym terminie
niż Msza Święta pogrzebowa i obrzęd ostatniego pożegnania, modlitwom
towarzyszącym złożeniu urny w grobie może przewodniczyć kapłan lub diakon albo
osoba specjalnie delegowana do tej funkcji. Obrzęd sprawowany jest przy udziale
najbliższej rodziny, bez zewnętrznej okazałości.
D. Kościół stanowczo sprzeciwia się praktyce
rozrzucania prochów ludzkich w tzw. miejscach pamięci, na morzu, w górach lub w
innych miejscach. Zarówno ciało, jak i prochy człowieka zawsze należy składać do
grobu, w specjalnym kolumbarium lub w kaplicy na cmentarzu. Każde takie miejsce
pochówku wyraża wiarę chrześcijanina w ostateczne
zmartwychwstanie.
Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie!
5. Wyznawana w chrześcijańskim Credo wiara w ciała
zmartwychwstanie kształtowała naszą wiekową tradycję i szacunek do każdego
zmarłego, którego ciało ze czcią składamy do grobu. Zmarłych polecamy
miłosiernemu Bogu, który wskrzesił z martwych Jezusa Chrystusa, a kiedyś i nas
„pochwyci za rękę i wprowadzi do domu wiecznego trwania”, jak głosi hymn
modlitwy na zakończenie dnia. Korzystając z okazji, pragniemy również zachęcić
was do stałej pamięci modlitewnej o naszych zmarłych. Pielęgnujmy przekazane nam
zwyczaje, uczmy tego młode pokolenie, aby i o nas pamiętano w modlitwach oraz
podczas liturgii. Msza Święta w intencji zmarłych jest najcenniejszym darem,
jaki możemy im ofiarować.
Ożywieni wiarą w Chrystusa Zmartwychwstałego udzielamy
Bożego błogosławieństwa dla umocnienia nadziei, że razem z Chrystusem wszyscy
zmartwychwstaniemy.
Podpisali: Pasterze Kościoła katolickiego w Polsce obecni na
356. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski w Przemyślu, w dniach
14-16 października 2011 r.
Za zgodność: Biskup Wojciech Polak Sekretarz Generalny
KEP
|