Najświętsza Maryja Panna Królowa |
|
Wspomnienie Maryi Królowej zostało wprowadzone przez papieża Piusa XII
encykliką Ad caeli Reginam (Do Królowej niebios) wydaną 11 października
1954 r., w setną rocznicę ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Maryi. Już
w czasie Soboru Watykańskiego I w roku 1869 biskupi francuscy i hiszpańscy
prosili o to święto. Pierwszy Kongres Krajowy Maryjny we Francji odbyty w Lyonie
(1900) prośbę tę ponowił. Uczyniły to również międzynarodowe kongresy maryjne
odbyte we Fryburgu (1902) i w Einsiedeln (1904). Od roku 1923 wyłonił się
specjalny ruch pro regalitate Mariæ. Początkowo wspomnienie Maryi
Królowej obchodzone było w dniu 31 maja, ale w wyniku posoborowej reformy
kalendarza liturgicznego przesunięto je na oktawę uroczystości Wniebowzięcia
Maryi - 22 sierpnia. To właśnie wydarzenie ukoronowania Maryi wspominamy w
piątej tajemnicy chwalebnej różańca.
W Piśmie świętym nie mamy tekstu,
który by wprost mówił o królewskim tytule Najświętszej Maryi Panny. Są jednak
teksty pośrednie, które tę prawdę zawierają. W raju pojawia się zapowiedź
Niewiasty, która skruszy głowę węża {Rdz 3, 15). Archanioł Gabriel i Elżbieta
wołają do Maryi: "Błogosławiona jesteś między niewiastami" (Łk 1, 28. 43) - a
więc spomiędzy wszystkich niewiast na ziemi Ty jesteś pierwsza. Sama też Maryja
w proroczym natchnieniu wypowiada o sobie słowa: "Oto błogosławić Mnie będą
odtąd wszystkie pokolenia" (Łk 1, 48). Maryja pochodziła z królewskiego rodu
Dawida. Ewangelie bardzo często podkreślają to królewskie pochodzenie Pana
Jezusa (Mt 22, 41-46; Mk 12, 35-37; Łk 20, 41-44; Rz 1, 3; 15, 12; 2 Tm 2, 8; Ap
22, 16 i inne). Apokalipsa zawiera taką relację: "Potem ukazał się znak na
niebie: Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod Jej stopami, a na Jej głowie
wieniec z gwiazd dwunastu" (Ap 12, 1) - tą Niewiastą, według tradycji Kościoła,
jest właśnie Maryja. Drugim źródłem naszej wiary jest także podanie ustne,
które objawia się w zwyczajnym nauczaniu Kościoła i w pismach jego Ojców. Tu
mamy już świadectwa wprost, a jest ich bardzo wiele. Św. Efrem (+ 373) już 1600
lat temu tak pisze o Maryi: "Dziewico czcigodna, Królowo i Pani". "Po Trójcy
jest Panią wszystkich". "Jest Panią wszystkich śmiertelnych". Samego siebie
nazywa "sługą Maryi". Św. Piotr Chryzolog (+ 451), również doktor Kościoła,
nazywa Matkę Bożą "Panią" (Domina). W dawnej terminologii oznaczało to
słowo godność władcy i króla. Św. Ildefons, biskup Toledo (+ 669), nazywa Maryję
nie tylko Panią, ale "panującą nad wszystkimi ludźmi". Przy tej okazji wypowiada
przepiękne słowa: "Stałem się sługą Twoim, boś Ty się stała Matką mojego
Stworzyciela". Św. German, patriarcha Konstantynopola (+ 732) nazywa Maryję
"Królową wszystkich mieszkańców ziemi", św. Jan Damasceński (+ 749) "Królową
rodzaju ludzkiego" i "Królową wszystkich ludzi", "Panią
wszechstworzenia".
Potwierdzenie powszechnej wiary w to, że Maryja jest
Królową nieba i ziemi, wyraża również ikonografia chrześcijańska, która od lat
najdawniejszych przedstawia Maryję na tronie, z nimbem, w którym przedstawia no
tylko cesarzy. Spotykamy taki sposób przedstawiania Najświętszej Maryi Panny już
od III w. w katakumbach. Na ikonach bizantyjskich od wieku VI Matka Boża jest
zawsze na tronie. Tego rodzaju obrazy, a potem figury nosiły nazwę
Basilissa, czyli Królowa, lub Theantropo, czyli Pani siedząca na
tronie, mająca na kolanach Dziecię Boże. Często dla podkreślenia, że Maryja jest
także Królową aniołów, przedstawiano Jej postać w ich otoczeniu. We
wczesnośredniowiecznych obrazach aniołowie podtrzymują koronę nad Jej głową. Ten
typ obrazów nosił grecką nazwę Panaghia angheloktistos. Od X w.
powszechnym zwyczajem staje się przedstawianie Maryi na tronie i z koroną, w
szatach królewskich, a nawet siedzącą po prawicy Chrystusa. Od XIV w. ulubionym
tematem artystów staje się scena "koronacji" Maryi przez Pana Jezusa czy też
Boga Ojca.
W VIII w. jako forma walki z obrazoburcami przyjął się zwyczaj
prywatnego koronowania obrazów i figur Matki Bożej, zwłaszcza słynących
szczególnymi łaskami. W 732 r. papież św. Grzegorz III ukoronował obraz Matki
Bożej szczerozłotymi koronami z diamentami. Papież Grzegorz IV w roku 838
podobną koronę ofiarował Matce Bożej w kościele św. Kaliksta w Rzymie. Od XVII
w. zwyczaj ten stał się urzędowo zastrzeżony Stolicy Apostolskiej. Początkowo
koronacje te były zastrzeżone jedynie w stosunku do cudownych obrazów włoskich.
Wkrótce jednak rozszerzono je na cały świat. Pierwszym obrazem, który doczekał
się zaszczytu papieskiej koronacji, był obraz Matki Bożej w zakrystii bazyliki
św. Piotra w Rzymie (1631). W Polsce tego zaszczytu dostąpił jako pierwszy obraz
Matki Bożej Łaskawej w Warszawie (1651), a następnie obraz Matki Bożej
Częstochowskiej w roku 1717. Do najdawniejszych i najbardziej popularnych
modlitw Kościoła należy "Pod
Twoją obronę" (Sub Tuum præsidium) i "Witaj,
Królowo" (Salve Regina) oraz Litania
Loretańska, gdzie ostatnie wezwania wychwalają Matkę Bożą jako
Królową.
Tytuł ten podkreślony został także w dokumentach Soboru
Watykańskiego II, szczególnie w Konstytucji Dogmatycznej o Kościele Lumen
gentium:
Niepokalana Dziewica, zachowana wolną od wszelkiej skazy
winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta
została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego,
aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panującego (por. Ap 19,16) oraz
zwycięzcy grzechu i śmierci (KK 59).
Tytuł "Królowa" podkreśla stan
Maryi w czasach ostatecznych jako Tej, która zasiada obok swego Syna, Króla
chwały. W ten sposób wypełniły się słowa Magnificat:
"Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia, gdyż wielkie rzeczy
uczynił mi Wszechmocny". Maryja ma uczestnictwo w chwale zmartwychwstałego
Chrystusa, gdyż miała udział w Jego dziele zbawczym. Jest Jego Matką, nosiła Go
w swoim łonie, urodziła Go, zadbała o Jego wychowanie, towarzyszyła Mu
nieustannie podczas Jego nauczania - aż do krzyża, a potem Wieczernika w dniu
Pięćdziesiątnicy. Maryja nie jest Królową absolutną, najwyższą i jedyną. Jest
nad Nią Bóg i tylko On ma najpełniejsze prawo do tego tytułu. Jeśli więc Maryję
nazywamy Królową, to jedynie ze względu na Jej Syna. Godność Jej Boskiego
Macierzyństwa wynosi Ją ponad wszystkie stworzenia, czyni Ją Królową aniołów i
wszystkich świętych, królową nieba i ziemi. Królewskość Maryi jest więc
pośrednia. Tylko Pan Bóg jest władcą najwyższym i jedynym. Maryja ma władzę
jedynie honorową i zleconą, pełni na ziemi rolę "Regentki".
Źródło: Internetowa Liturgia Godzin
|