Z Ewangelii św. według św. Jana (J 13, 1-15)
Było to przed Świętem
Paschy. Jezus wiedząc, że nadeszła Jego godzina przejścia z tego świata do Ojca,
umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował. W czasie wieczerzy, gdy
diabeł już nakłonił serce Judasza Iskarioty, syna Szymona, aby Go wydać,
wiedząc, że Ojciec dał Mu wszystko w ręce oraz że od Boga wyszedł i do Boga
idzie, wstał od wieczerzy i złożył szaty. A wziąwszy prześcieradło nim się
przepasał. Potem nalał wody do miednicy. I zaczął umywać uczniom nogi i ocierać
prześcieradłem, którym był przepasany.
Podszedł więc do Szymona Piotra, a on rzekł do Niego: "Panie, Ty
chcesz mi umyć nogi?" Jezus mu odpowiedział: "Tego, co Ja czynię, ty teraz nie
rozumiesz, ale później to będziesz wiedział". Rzekł do Niego Piotr: "Nie, nigdy
mi nie będziesz nóg umywał". Odpowiedział mu Jezus: "Jeśli cię nie umyję, nie
będziesz miał udziału ze Mną". Rzekł do Niego Szymon Piotr: "Panie, nie tylko
nogi moje, ale i ręce, i głowę". Powiedział do niego Jezus: "Wykąpany potrzebuje
tylko nogi sobie umyć, bo cały jest czysty. I wy jesteście czyści, ale nie
wszyscy". Wiedział bowiem, kto Go wyda, dlatego powiedział: "Nie wszyscy
jesteście czyści". A kiedy im umył nogi, przywdział szaty, i gdy znów zajął
miejsce przy stole, rzekł do nich: "Czy rozumiecie, co wam uczyniłem? Wy Mnie
nazywacie Nauczycielem i Panem i dobrze mówicie, bo nim jestem. Jeżeli więc Ja,
Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać
nogi. Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam
uczyniłem".
OBJAŚNIENIE LITURGICZNE
Wielki Czwartek jest przede wszystkim rocznicą ustanowienia
sakramentów Ołtarza i Kapłaństwa. Na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy odprawia się
uroczystą wieczorną Mszę Św., w czasie której kapłani i wierni przyjmują Komunię
św. z rąk biskupa lub kapłana odnawiającego przy ołtarzu ofiarę Nowego Zakonu.
Eucharystia ustanowiona w czasie Ostatniej Wieczerzy jest owocem i uobecnieniem
ofiary krzyżowej. Stąd słusznie chlubimy się krzyżem w Antyfonie na wejście i w
Graduale wieczornej Mszy. W Lekcji poucza nas św. Paweł, że sprawowanie
Eucharystii jest opowiadaniem śmierci Pańskiej. Chleb i wino, które Pan Jezus
wybrał na postacie Najświętszego Sakramentu, symbolizują zjednoczenie. Wiele
ziaren łączy się w jednym chlebie, sok wielu winogron tworzy wino. W czasie
Ostatniej Wieczerzy Pan Jezus podkreślił ważność przykazania miłości bliźniego,
a w modlitwie arcykapłańskiej modlił się o wzajemną miłość między członkami
Kościoła. W czasie Mszy św. celebrans konsekruje oprócz hostii mszalnej
komunikanty przeznaczone do Komunii duchowieństwa i wiernych, a w Polsce także
hostię przeznaczoną do wystawienia w Bożym Grobie. Jest życzeniem Kościoła, aby
wierni licznie przystępowali w dniu dzisiejszym do Komunii świętej i oddawali
się uczynkom miłości chrześcijańskiej.
OBRZĘD UMYWANIA NÓG
Po kazaniu odbywa się obrzęd umywania nóg. Celebrans zdejmuje
ornat, przepasuje się ręcznikiem i umywa nogi dwunastu mężczyznom duchownym lub
świeckim, którzy siedzą na przygotowanych miejscach w prezbiterium lub w nawie
kościoła. Celebrans przed każdym z nich przyklęka, umywa i ociera prawą
stopę. W ten obrazowy sposób Kościół poucza swe dzieci o konieczności
wiernego wypełnienia przykazania miłości bliźniego, które Pan Jezus w czasie
Ostatniej Wieczerzy nazwał «swoim przykazaniem» i uczynił je znakiem
rozpoznawczym swoich uczniów. Oddając za nas własne życie na krzyżu Chrystus
wskazał, że musimy być gotowi na poświęcenie dla braci.
UROCZYSTE PRZENIESIENIE I ZŁOŻENIE NAJŚW. SAKRAMENTU
Po skończeniu Mszy św. kapłan zmienia ornat na kapę i okadziwszy
Najświętszy Sakrament przenosi Go w uroczystej procesji do przygotowanej
specjalnie kaplicy. W kaplicy odbywa się powtórnie okadzenie Najświętszego
Sakramentu, po czym umieszcza się Go w tabernakulum i rozpoczyna się adoracja,
która powinna trwać przynajmniej do północy. Wierni nawiedzający Najświętszy
Sakrament w kaplicy uroczystego przechowania mogą uzyskać odpust zupełny pod
zwykłymi warunkami.
OBNAŻENIE OŁTARZY
W pierwszych wiekach Kościoła zawsze po skończeniu Mszy św.
zdejmowano z ołtarza obrusy. Dzisiaj jednak czynność ta ma znaczenie
symboliczne. Ołtarz, jak wiadomo, przedstawia samego Chrystusa Pana. Uroczyste
obnażenie ołtarzy przypomina, że w czasie męki odarto Zbawiciela z szat usiłując
zbezcześcić Jego ludzką godność. W czasie obnażania ołtarzy recytuje się psalm
21, który Pan Jezus odmawiał na krzyżu, stwierdzając w ten sposób, że jest on
proroczą wizją Jego męki.
|