Paweł VI - Encyklika "Mysterium Fidei" |
|
do Czcigodnych Braci Patriarchów, Prymasów,
Arcybiskupów, Biskupów i innych Ordynariuszy, pozostających w pokoju i łączności
ze Stolicą Apostolską, do Duchowieństwa i wiernych całego świata, jak również do
wszystkich ludzi dobrej woli,
w sprawie nauki o Najświętszej Eucharystii i jej kultu
Czcigodnym Braciom Pozdrowienie i Apostolskie
Błogosławieństwo!
Kościół katolicki zawsze jak najcenniejszego skarbu strzeże:
Tajemnicy Wiary, czyli niewysłowionego daru Eucharystii, otrzymanego od
Chrystusa, swego Oblubieńca, jako porękę niezmierzonej miłości, i na drugim
Soborze Watykańskim złożył jej nowe i bardzo uroczyste wyznanie wiary i
czci.
Ojcowie Soboru bowiem, obradując nad odnową świętej Liturgii,
nie widzieli pilniejszego zadania w swej pasterskiej trosce o cały Kościół nad
zachęcanie wiernych, by z nieskażoną wiarą i gorącą pobożnością brali czynny
udział w sprawowaniu tej Przenajświętszej Tajemnicy, oraz składali ją Bogu w
darze wraz z kapłanem za swoje własne i całego świata zbawienie i posilali
się nią jako pokarmem duchowym.
Bo jeśli Liturgia święta zajmuje czołowe miejsce w życiu
Kościoła, to sercem niejako i ośrodkiem tejże świętej Liturgii jest tajemnica
Eucharystyczna, ponieważ ona stanowi źródło życia, w którym oczyszczeni i
umocnieni żyjemy nie sobie, lecz Bogu i zespalamy się nawzajem w najściślejszej
miłości.
W celu zaś uwidocznienia tej nierozerwalnej więzi między
wiarą i pobożnością, Ojcowie Soborowi potwierdzają naukę, której Kościół zawsze
się trzymał i nauczał, a którą Sobór Trydencki uroczyście określił, uznali za
słuszne przeprowadzić omawianie Przenajświętszej Tajemnicy Eucharystii
następującym streszczeniem prawd: "Zbawiciel nasz podczas Ostatniej
Wieczerzy, tej nocy, kiedy został wydany, ustanowił, Eucharystyczną Ofiarę Ciała
i Krwi swojej, aby w niej na całe wieki, aż do swego przyjścia utrwalić Ofiarę
Krzyża i tak umiłowanej Oblubienicy Kościołowi powierzyć pamiątkę swej Śmierci i
Zmartwychwstania; Sakrament Miłosierdzia, znak jedności, więź miłości, ucztę
paschalną, w której spożywa się Chrystusa, dusza napełnia się łaską i
otrzymujemy zadatek przyszłej chwały" (KL 47)
Słowa te podkreślają zarówno Ofiarę, która należy do istoty
odprawianej codziennie Mszy św., jak i Sakrament, którego uczestnicy przez
Komunię św. pożywają Ciało Chrystusa i piją Chrystusową Krew, otrzymując łaskę,
która jest zaczątkiem życia wiecznego oraz "lekarstwem nieśmiertelności"
wedle słów Pańskich: "Kto pożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie
wieczne, a ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym" (J 6,54)
Żywimy przeto mocną nadzieję, że z odnowienia Świętej
Liturgii wypływać będą obfite owoce pobożności Eucharystycznej, by Kościół
Święty przez wywyższanie tego zbawiennego znaku pobożności z dniem każdym
postępował naprzód, aż do osiągnięcia doskonałej jedności (por. J 17,25) a
wszystkich, którzy się zwą chrześcijanami, zapraszał do zjednoczyła w wierze i
miłości i łagodnie ich, do tego pociągał za sprawą łaski Bożej.
Odnosimy wrażenie, że owoce te już dostrzegany i jakby ich
pierwociny zbieramy przez tę spontaniczną radość i ochoczą gotowość, z jaką
synowie Kościoła katolickiego przyjęli Konstytucję o świętej Liturgii i jej
odnowę, a niemniej też przez wiele i starannie opracowanych publikacji
wydawanych celem głębszego przestudiowania i owocniejszego zrozumienia nauki o
Najświętszej Eucharystii, zwłaszcza tego, co dotyczy jej związków z tajemnicą
Kościoła.
Jest to powodem niemałej dla nas pociechy i radości.
Niezmiernie miło jest podzielić się nią z Wami, Czcigodni Bracia, byście i Wy
składali razem z nami podziękę Bogu, dawcy wszelkiego dobra, który przez Ducha
swego sprawuje rządy nad Kościołem i uzdalnia go do wzrostu w cnotach.
POWODY PASTERSKIEJ TROSKI I NIEPOKOJU
Nie brak jednak, Czcigodni Bracia, w tej właśnie
omawianej dziedzinie powodów do głębokiej troski pasterskiej i niepokoju,
których również nie możemy przemilczać, świadomi obowiązku Apostolskiego
urzędu.
Jest nam bowiem dobrze wiadomo, że wśród tych, co ustnie lub
pisemnie rozprawiają o tej Najświętszej Tajemnicy, znajdują się i tacy, którzy
szerzą tego rodzaju poglądy co do prywatnie odprawianych Mszy św., dogmatu o
przeistoczeniu oraz co do kultu Eucharystycznego, iż powodują niepokój w duszach
wiernych, a w umysły ich wnoszą poważny zamęt w sprawach wiary, jak gdyby
każdemu wolno było puszczać w niepamięć naukę raz przez Kościół dokładnie
określoną lub tak ją wyjaśniać, że właściwe znaczenie słów lub ogólnie przyjęte
znaczenie pojęć ulega osłabieniu.
Nie godzi się przecież - aby rzecz zilustrować przykładami -
tak wysoko stawiać tzw. "Mszę wspólnotową" by ujmować znaczenia Mszom
odprawianym prywatnie, albo taki kłaść nacisk na aspekt znaku sakramentalnego,
jakby symbolizm, który w Najświętszej Eucharystii wszyscy uznają, w całości
wyrażał i wyczerpywał pojęcie obecności Chrystusa w tym Sakramencie; albo
rozprawiać o tajemnicy przeistoczenia, nie czyniąc wcale wzmianki o
zadziwiającej przemianie całej substancji chleba w Ciało, a całej substancji
wina w Krew Chrystusa, o której mówi Sobór Trydencki, jakby ta przemiana
polegała jedynie na "zmianie oznaczenia" (transsignificatio), i
"zmianie celu" (transfinalisatio), albo wreszcie wysuwać i w
praktyce stosować zdanie, wedle której w konsekrowanych Hostiach, pozostających
po skończeniu ofiary Mszy św. nie ma już więcej obecności Chrystusa.
Każdy widzi, że te i tym podobne rozpowszechniane
zapatrywania w nie małym stopniu naruszają wiarę w Eucharystię i jej kult.
Żeby więc przez posiew fałszywych opinii nie doznała
udaremnienia wyłaniająca się pod wpływem Soboru nadzieja na nowy blask
Eucharystycznej pobożności, która opromienić ma cały Kościół, postanowiliśmy
przemówić do Was, Czcigodni Bracia, w tej kwestii, i na mocy powagi apostolskiej
ukazać nasz na nią pogląd.
Oczywiście nie odmawiamy szerzycielom tych dziwnych opinii
chwalebnej dążności do zgłębiania tak wielkiej Tajemnicy i wyłuszczania jej
niewyczerpanych bogactw oraz uprzystępnienia ludziom naszego wieku jej
zrozumienia; owszem uznajemy ową dążność i pochwalamy; lecz na same poglądy
przez nich głoszone nie możemy się zgodzić i zmuszeni jesteśmy przestrzec Was
przed wynikającymi z nich poważnymi niebezpieczeństwami dla prawowitej
wiary.
NAJŚWIĘTSZA EUCHARYSTIA JEST TAJEMNICĄ WIARY
Przede wszystkim chcemy przypomnieć Wam rzecz wprawdzie
dobrze znaną, lecz ogromnie potrzebną dla obrony przed jadem wszelkiego
racjonalizmu, prawdę, której dali świadectwo krwią własną głośni męczennicy, a
przesławni Ojcowie i Doktorzy Kościoła nieustannie ją Wyznawali i nauczali,
mianowicie, że Eucharystia jest bardzo wielką tajemnicą, a nawet - według
wyrażenia świętej Liturgii - jest ona w sposób szczególny tajemnicą wiary. "W
niej jednej bowiem - jak bardzo trafnie powiada nasz Poprzednik, śp. Leon XIII -
zawiera się w jakiejś niezwykłej pełni i różnorodności cudów to wszystko, co
wznosi się ponad naturę" (1).
Musimy zatem do tej szczególnej tajemnicy podchodzić z
pokorną uległością, kierując się nie ludzkimi pojęciami, które mają zamilknąć,
lecz trzymając się mocno Bożego Objawienia.
Św. Jan Złotousty, który, jak Wam wiadomo, z takim polotem
wymowy, i z takim zrozumieniem pobożności wypowiadał się na temat Tajemnicy
Eucharystycznej, pouczając kiedyś swych wiernych w tej materii, posłużył się
tymi bardzo trafnymi słowami: "Bądźmy zawsze ulegli Bogu, nie sprzeciwiajmy
się Jemu, choćby to, co On mówi, wydawało się sprzeczne z naszym rozumem i
naszymi pojęciami. Niech Jego mowa przeważy nad rozumem i pojęciami naszymi.
Postępujmy tak również, gdy chodzi o tajemnicę (Eucharystyczną), uwzględniając
nie tylko to, co podpada pod zmysły, lecz trzymając się mocno Jego słów. Wszak
słowo Jego nie może mylić"(2).
Podobne wypowiedzi znajdujemy nierzadko i u Doktorów
scholastycznych. Obecność prawdziwego Ciała Chrystusowego i prawdziwej Krwi w
tym Sakramencie, jak mówi św. Tomasz, można pojąć nie zmysłami, lecz jedynie
przez wiarę, która opiera się na powadze Bożej. Stąd odnośnie słów Łukasza
22,19; To jest Ciało moje, które za was będzie wydane, powiada św. Cyryl:
"Nie powątpiewaj, czy to prawda, lecz raczej przyjmij słowa Zbawiciela z
wiarą, skoro bowiem jest Prawdą, nie kłamią"(3).
Stąd w ślad za samym Doktorem Anielskim lud chrześcijański
bardzo często śpiewa:
"Wzrok, dotyk, smak o Tobie nic nie mówią do mnie, Słuchowi
wierzy tylko me serca niezłomnie; We wszystko, co Syn Boży rzekł, wierzę w
pokorze, Nic nad to słowo prawdy brzmieć pewniej nie może!"
Św. Bonawentura twierdzi: "To, że Chrystus jest obecny w
sakramencie jako w znaku, nie stanowi żadnej trudności, ale to, że jest w
sakramencie prawdziwie, tak jak w niebie, przedstawia najwyższą trudność; a więc
wierzyć w to jest rzeczą najbardziej zasługującą"(4).
Na to samo zresztą wskazuje Ewangelia św., gdy opowiada, że
wielu uczniów Chrystusowych po wysłuchaniu mowy o pożywaniu Jego ciała i picia
Jego krwi wycofało się i opuściło Pana mówiąc: Twarda jest ta mowa i któż może
jej słuchać? Piotr jednak na zapytanie Jezusa, czy i oni dwunastu chcą odejść
skwapliwie i mocno zapewnił o swej i wszystkich innych Apostołów wierze, dając
temu zdumiewającą odpowiedź: Panie, do kogoż pójdziemy? Ty masz słowa żywota
wiecznego (J 6,61 - 69).
Wniosek więc z tego taki, byśmy w badaniu tej tajemnicy, jak
za gwiazdą, szli za Nauczycielskim Urzędem Kościoła, któremu Boski Zbawiciel
powierzył Słowo Boże, zarówno pisane, jak i ustnie przekazane, aby go strzegł i
tłumaczył będąc przekonani, że "choćby żaden rozum tego nie zbadał, żadna
mowa nie wyjaśniła, to, jednak prawdą jest to, co z dawien dawna w całym
Kościele się głosi i wierzy prawdziwą katolicką wiarą"(5).
Ale nie dosyć na tym. Zachowując nieskażoną wiarę, trzeba
również przestrzegać odpowiedniego sposobu wyrażania się, żeby na skutek
używania przez nas niezdyscyplinowanych słów nie nasuwały się, broń Boże, błędne
zapatrywania, co do wiary w najwyższe rzeczy. Mocno przed tym ostrzega św.
Augustyn, zastanawiając się nad odmiennym sposobem mówienia, którym posługują
się filozofowie, a tym którego winni używać chrześcijanie. "Filozofowie -
powiada - mają sposób wyrażania się swobodny i nie obawiają się obrazić uszu
pobożnych w sprawach najtrudniejszych do zrozumienia. My jednak winniśmy się
trzymać ustalonego sposobu wyrażania się, żeby nieskrępowane słowa nie zrodziły
bezbożnych zapatrywań na samą treść, którą chcemy tymi słowami
wyrazić"(6).
Należy więc święcie przestrzegać sposobu mówienia, który
Kościół ustalił wielowiekowym wysiłkiem nie bez pomocy Ducha Świętego i
zatwierdził powagą Soborów, a który nieraz stał się hasłem i sztandarem
prawowierności. Nikt niech nie ośmiela się zmieniać go według swego upodobania
lub pod pretekstem nowości naukowych. Bo jakże można tolerować, aby używane
przez Sobory Powszechne Formuły dogmatyczne o tajemnicach Trójcy Najświętszej i
wcielenia oceniano jako nieprzydatne dla ludzi naszego wieku i w miejsce ich
nierozważnie wprowadzono inne? Tak samo nie można tolerować, by ktokolwiek na
własną rękę naruszał formuły, w których Sobór Trydencki podał do wierzenia
Tajemnicę Eucharystyczną. Bo przecież te formuły jak również i inne, których
Kościół używa dla określenia dogmatów wiary wyrażają pojęcia, które nie są
związane z żadnym określonym typem kultury, ani z żadnym etapem rozwoju nauki
ani z tą czy inną szkołą teologiczną. Owe formuły zawierają to, co umysł ludzki
w swym powszechnym i koniecznym doświadczeniu dostrzega o rzeczach i co wyraża w
stosownych i jednoznacznych słowach, zaczerpniętych z mowy potocznej lub ze
słownictwa ściślej wypracowanego. Toteż są one przystosowane do ludzi każdego
miejsca i czasu.
Można je w prawdzie jaśniej i bardziej przystępnie wyłożyć -
co jest z wielką korzyścią - zawsze jednak tylko w tym znaczeniu w jaki zostały
użyte, żeby w miarę rozwoju zrozumienia, wiary, sama prawda wiary pozostała
niezmieniona. Albowiem wedle nauki Soboru Watykańskiego I, co do dogmatów
"trzeba się trzymać zawsze tego znaczenia, jakie raz określiła Święta Matka
Kościół i nigdy nie wolno od tego znaczenia odstępować pod pozorem i w imię
głębszego zrozumienia"(7).
TAJEMNICA ECHARYSTYCZNA DOKONUJE SIĘ W OFIERZE MSZY
ŚW.
A teraz dla wspólnego zbudowania i radości pragniemy,
Czcigodni Bracia, przypomnieć naukę o Tajemnicy Eucharystycznej, którą Kościół
katolicki otrzymał drogą Tradycji i którą jednomyślnie głosi.
W pierwszym rzędzie dobrze jest przypomnieć to, co stanowi
jakby streszczenie i szczyt tej nauki, mianowicie, że przez Tajemnicę
Eucharystyczną Ofiara Krzyża dokonana raz na zawsze na Kalwarii, w podziwu godny
sposób się uobecnia; nieustannie się przypomina, a jej zbawczą moc stosuje się
na odpuszczenie codziennie przez nas popełnianych grzechom" (8).
Ustanawiając bowiem Tajemnicę Eucharystyczną Chrystus Pan
Krwią swoją opieczętował Nowe Przymierze, którego jest pośrednikiem, jak kiedyś
Mojżesz krwią cielców opieczętował Stare (por. Wj 24,8). Jak bowiem opowiadają
Ewangeliści, w czasie Ostatniej Wieczerzy wziąwszy chleb, dzięki czynił i
łamał i dał im mówiąc: to jest ciało moje, które za was jest wydane, to czyńcie
na moją pamiątkę. Podobnie i kielich po wieczerzy, mówiąc: Ten jest kielich.
Nowy Testament we krwi mojej, która za was będzie przelana (Łk 22,19 - 20;
por. Mt 26,26 - 28; Wj 14,22 - 24).
Nakazując zaś Apostołom czynić to na swoją pamiątkę, chciał
wznawiania tej czynności po wieczne czasy. Pierwotny Kościół spełniał to
wiernie, trzymając się wytrwale nauki Apostołów i schodząc się na odprawianie
Ofiary Eucharystycznej. Trwali w nauce apostolskiej - świadczy pilnie św.
Łukasz - w uczestnictwie łamania chleba i modlitwach (Dz 2,42). Tak
wielką czerpali stąd wierni gorliwość, iż można było o nich powiedzieć;
mnóstwo wierzących miało jedno serce i jedną duszę (Dz 4, 32).
Paweł Apostoł zaś, który nam bardzo wiernie przekazał to, co
otrzymał od Pana (1 Kor 11,23 nn.), wyraźnie mówi o Ofierze Eucharystycznej,
wskazując, że chrześcijanie nie powinni uczestniczyć w pogańskich ofiarach,
skoro stali się uczestnikami stołu Pańskiego: Kielich błogosławieństwa, który
błogosławimy, czyż nie jest uczestniczeniem we krwi Chrystusa? A chleb, który
łamiemy, czyż nie jest udziałem w ciele Chrystusa? Nie możecie pić z kielicha
Pańskiego i z kielicha demonów, nie możecie zasiadać przy stole Pańskim i przy
stole demonów (1 Kor 10,16,21). Tę nową Ofiarę Nowego Przymierza, którą
przepowiedział Malachiasz (1,11), Kościół w myśl nauki Pana i Apostołów zawsze
składał "nie tylko za grzechy, za kary, za zadośćuczynienie i inne potrzeby
wiernych żyjących, lecz też za zmarłych w Chrystusie, którzy jeszcze nie zostali
całkowicie oczyszczeni" (9).
Jedno tu przypominamy świadectwo, z pominięciem innych,
mianowicie św. Cyryla Jerozolimskiego, który urabiając neofitów w wierze
chrześcijańskiej, wypowiedział te pamiętne słowa: "Po spełnieniu duchowej
ofiary, bezkrwawego obrzędu, upraszamy Boga nad tą żertwą przejednania o
powszechny pokój w Kościołach, o należyty ład w świecie, za cesarzy, żołnierzy i
sprzymierzeńców, za niemocą złożonych, za uciśnionych i w ogóle za wszystkich
potrzebujących pomocy modlimy się wszyscy i składamy tę ofiarę... a następnie
(modlimy się) również za zmarłych Ojców świętych, biskupów i w ogóle wszystkich,
co wśród nas dokonali żywota, w tej wierze, że będzie to najskuteczniejszym
wsparciem dla tych dusz, za które zanosi się modły w tej właśnie chwili, gdy
przed nami leży święta i drżeniem przejmująca żertwa". Na potwierdzenie tej
nauki św. Doktor posługuje się przykładem wieńca, który splatano dla cesarza,
aby okazał łaskawość skazanym na wygnanie, i następująco kończy swe
przemówienie: "Tak i my, zanosząc modlitwy do Boga za zmarłych, choćby i
grzesznych, nie wieniec splatamy, lecz Chrystusa zabitego za nasze grzechy
ofiarujemy usiłując przebłagać i zjednać miłosiernego Boga zarówno dla nich, jak
i dla siebie"(10).
O istnieniu w Kościele Rzymskim zwyczaju składania "ofiary naszego okupu"
również za zmarłych, świadczy Św. Augustyn (11),
który przy tym nadmienia, że zwyczaju tego strzeże cały Kościół jako spuścizny
po Ojcach (12).
Ale jest jeszcze coś innego, co pragniemy tu dodać, bo
znakomicie się przyczynia do wyjaśnienia tajemnicy Kościoła, a mianowicie, że
Kościół spełniając razem z Chrystusem rolę kapłana i żertwy, składa cały Ofiarę
Mszy świętej i cały się w niej ofiaruje. Gorąco sobie życzymy, aby wciąż na nowo
objaśniano i głęboko w dusze wiernych wpajano tę godną zaiste podziwu naukę,
której niegdyś uczyli Ojcowie (13),
którą też przed niewielu laty wyłożył nasz Poprzednik, śp. Pius XII (14),
a świeżo wyraził Sobór Watykański II w Konstytucji o Kościele, omawiając kwestię
Ludu Bożego (KK 11). Głosząc ją należy oczywiście zachować różnicę nie tylko
stopnia, ale i istoty, jaka zachodzi między kapłaństwem powszechnym a
kapłaństwem hierarchicznym (por. KK 10). Nauka ta nadaje się bardzo do
rozniecenia pobożności Eucharystycznej, do podkreślenia godności wszystkich
wiernych, a także do przynaglania ich dusz, by sięgały po szczyty świętości, co
równa się całkowitemu oddaniu Majestatowi Bożemu przez wspaniałomyślną ofiarę z
siebie.
Ponadto trzeba przypomnieć wypływający stąd wniosek o
publicznym i społecznym charakterze każdej Mszy (KL 27). Każda bowiem Msza,
choćby prywatnie odprawiana przez kapłana, nie jest jednak prywatną, lecz jest
czynnością Chrystusa i Kościoła. Składając tę Ofiarę, Kościół uczy się składać w
niej samego siebie jako ofiarę powszechną i całemu światu na zbawienie
przydziela jedyną i nieskończoną moc odkupieńczą ofiary Krzyża. Każdą bowiem
odprawianą Mszę ofiaruje się nie tylko na zbawienie niektórych, lecz również
całego świata. Wynika stad, że chociaż, z natury rzeczy wypadałoby raczej, aby
wierni brali liczny i czynny udział w odprawianiu Mszy św., to jednak nie należy
ganić, lecz przeciwnie pochwalać Mszę, którą ze słusznej przyczyny odprawia
kapłan prywatnie wedle przepisów i uznanych zwyczajów świętego Kościoła, choćby
tylko sam ministrant usługiwał i odpowiadał. Z niej przecież wypływa wcale
niemała, lecz niezmienna obfitość szczególnych łask zbawczych tak dla kapłana,
jak dla wiernego ludu i całego Kościoła, jak też dla całego świata; a łask tych
nie otrzymuje się równie obficie przez samą Komunię.
Po ojcowsku więc i usilnie polecamy kapłanom, którzy w sposób
szczególny są Naszą radością i Naszą chwałą w Panu, by świadomi otrzymanej od
wyświęcającego ich Biskupa władzy składania Bogu ofiary oraz odprawiania w imię
Pana Mszy św. tak za żywych, jak i za umarłych (por. Pontificale
Romanum), codziennie godnie i nabożnie odprawiali Mszę św., ażeby i oni sami
i wszyscy inni wierni Chrystusowi cieszyli się z udziału w przeobfitych owocach
wypływających z Ofiary Krzyża. W ten sposób przyczyniają się również wielce do
zbawiania rodzaju ludzkiego.
W OFIERZE MSZY ŚW. CHRYSTUS STAJE SIĘ SAKRAMENTALNIE
OBECNY
To, cośmy w skrócie powiedzieli o Ofierze Mszy św.
zachęca nas do przedłożenia niektórych punktów nauki o Sakramencie Eucharystii,
ponieważ jedno i drugie, Ofiara i Sakrament, należy do tego samego misterium i
jedno od drugiego oddzielić się nie da. Bo wtedy to ofiaruje się Pan bezkrwawo w
ofierze Mszy św. uobecniającej ofiarę Krzyża i udzielającej zbawczej mocy tej
ofiary, gdy przez słowa konsekracji zaczyna być obecny sakramentalnie pod
postaciami chleba i wina, jako duchowy pokarm dla wiernych.
Wszyscy wiemy, że nie jeden jest sposób obecności Chrystusa w
swym Kościele. Dobrze więc będzie zastanowić się nieco dłużej nad tą tak bardzo
radosną sprawą, którą zwięźle wyłożyła Konstytucja o Świętej Liturgii (por. KL
7), Obecny jest Chrystus w swoim modlącym się Kościele, ponieważ On sam jest
tym, "który za nas się modli, który w nas się modli i do którego my się modlimy;
modli się za nas jako nasz kapłan, modli się za nas jako nasza głowa, modlimy
się my do Niego jako do naszego Boga" (15),
sam przecież przyrzekł: Gdzie bowiem dwaj albo trzej są zgromadzeni w imię
moje, tam jestem pośród nich (Mt 18,20). Obecny jest w swoim Kościele
świadczącym dzieła miłosierdzia, nie tylko dlatego, że czyniąc coś dobrego dla
jednego z Jego najmniejszych braci czynimy to dla samego Chrystusa (por. Mt
25,40), ale i z tej racji, że Chrystus jest tym, który te dzieła spełnia przez
Kościół, spiesząc nieustannie ludziom na pomoc ze swą Boską miłością. Obecny
jest w swoim Kościele pielgrzymującym i pragnącym dotrzeć do portu wiecznego
życia, gdyż sam przez wiarę mieszka w sercach naszych (por, Ef 5,17) i wlewa w
nie miłość przez Ducha Świętego, którego nam daje (por. Rz 5,5).
W inny wprawdzie sposób, a przecież całkiem prawdziwie obecny
jest w swoim Kościele nauczającym, ponieważ głoszona Ewangelia jest słowem
Bożym, a głosi się ją tylko w imię i w oparciu o powagę Chrystusa, wcielonego
Słowa Bożego, oraz przy Jego pomocy, ażeby była "jedna trzoda bezpieczna pod
jednym pasterzem"(16).
Obecny jest w swoim Kościele sprawującym rządy nad ludem
Bożym, gdyż święta władza pochodzi od Chrystusa, a za wykonującymi ją pasterzami
stoi Chrystus, "Pasterz pasterzy"(17),
wedle danej Apostołom obietnicy.
Ponadto obecny jest Chrystus, i to w sposób wyższy, w swoim
Kościele składającym Ofiarę Mszy św. w Jego imieniu oraz udzielającym
sakramentów, Na temat obecności Chrystusa w akcie składania Ofiary Mszy św.
dobrze będzie przypomnieć to, co św. Jan Złotousty, zdjęty podziwem, powiedział
równie prawdziwie jak wymownie: "Chcę dodać coś zgoła zdumiewającego, tylko
się nie dziwcie ani nie zmieszajcie. Cóż takiego? Ofiara jest ta sama bez
względu na to, kto ją składa, czy Paweł, czy Piotr; jest ta sama, którą Chrystus
dał uczniom, a którą teraz składają kapłani; ta w niczym nie jest mniejsza od
tamtej, bo jej nie uświęcają ludzie, lecz ten sam, który i tamtą uświęcił. Bo
jak słowa wypowiedziane przez Boga są tymi samymi, które wymawia teraz kapłana
tak samo ofiara, jest ściśle tą samą"(18).
"Wie również każdy, że sakramenty są czynnościami Chrystusa, który spełnia je
przez ludzi. Dlatego sakramenty są same z siebie święte i dotykając ciała mocą
Chrystusa wlewają do duszy łaskę. Te sposoby obecności napełniają rozum
zdumieniem i wprowadzają go w kontemplację tajemnicy Kościoła. Ale odmienne jest
i to w najwyższy sposób, w jaki Chrystus pozostaje obecny w swoim Kościele
ale w sakramencie Eucharystii, który też z tego względu pośród reszty
Sakramentów jest "dla pobożności milszy, dla zrozumienia pilniejszy, przez swą
zawartość świętszy"(19),
zawiera bowiem samego Chrystusa i stanowi "jakby pełnię życia duchowego i cel
wszystkich sakramentów"(20).
Ta obecność wszakże nazywa się "rzeczywistą" nie w sensie
wyłączności, jakby inne nie były "rzeczywiste", ale przez szczególną doskonałość
bo jest substancjalna. Przez nią mianowicie obecny staje się Chrystus cały, Bóg
i człowiek (21).
Opacznie więc tłumaczyłby ktoś ten sposób obecności, przypisując tzw.
"pneumatyczną" naturę uwielbionemu Ciała Chrystusa wszędzie obecną, lub
sprowadzając tę obecność do ram symbolizmu, jakby ten najczcigodniejszy
Sakrament nie zawierał nic poza skutecznym znakiem "duchowej obecności
Chrystusa i jego wewnętrznego zjednoczenia z wiernymi członkami w Ciele
Mistycznym"(22).
Zapewne, na temat symbolizmu Eucharystycznego, zwłaszcza gdy
chodzi o jedność Kościoła, wiele się wypowiadali zarówno Ojcowie, jak i Doktorzy
scholastyczni; a Sobór Trydencki streszczając ich naukę pouczał, że Zbawiciel
nasz zostawił w swoim Kościele Eucharystię "jako symbol" tej jedności i
miłości, w jakiej chciał, aby wszyscy "jako symbol" tej jedności i
miłości i zjednoczenia, a więc symbol tego jednego ciała, którego sam jest
głową" (23).
U samych początków literatury chrześcijańskiej nieznany autor
dzieła zatytułowanego "Didache, czyli nauka dwunastu Apostołów", napisał
odnośnie tej kwestii następująco: "Co się tyczy Eucharystii, to tak
składajcie podziękowanie: ... jak ten połamany chleb był rozsypany po górach, a
został zebrany w jedno, tak niech się z krańców ziemi zbierze twój Kościół w
królestwo twoje"(24).
Podobnie św. Cyprian, akcentując mocno przeciw schizmie jedność Kościoła,
powiada: "W końcu również same ofiary Pańskie wyraźnie wskazują na
jednomyślność chrześcijańską zawartą w sobie przez mocną i nierozłączną miłość.
Bo gdy Pan Ciałem swoim zowie chleb wytworzony przez połączenie wielu ziaren,
wskazuje na lud nasz zjednoczony, który On sam podtrzymywał; a gdy z gron i
mnóstwa jagód winnych wytłoczone i w jedno zebrane wino krwią swoją nazywa,
również trzodę naszą oznacza, gdzie wielość niezmierna scala się w
jedność"(25).
Wszystkich zresztą uprzedził Apostoł pisząc do Koryntian:
Bo wielu was jest jednym chlebem i jednym ciałem wszyscy, którzy jednego
chleba uczestnikami jesteśmy (1 Kor 10,17).
Chociaż symbolizm Eucharystyczny naprowadza nas trafnie na
zrozumienie właściwego temu Sakramentowi skutku, jakim jest jedność Ciała
Mistycznego, to przecież nie wyjaśnia, nie wyraża natury tego Sakramentu, która
go wyróżnia od innych. Bo odwieczne nauczanie Kościoła katolickiego, dawane
katechumenom, przeświadczenie ludu chrześcijańskiego, nauka określona przez
Sobór Trydencki i same słowa Chrystusa ustanawiającego Najświętszą Eucharystię
każą nam wyznawać, że "Eucharystia jest Ciałem naszego Zbawcy Jezusa
Chrystusa, które cierpiało za nasze grzechy, a które Ojciec wskrzesił w swojej
łaskawości"(26).
Do tych słów św. Ignacego z Antiochii wolno dorzucić te, z którymi Teodor z
Mopswestii, wierny świadek wiary Kościoła w tej materii, zwrócił się do ludu:
"Przecież Pan nie powiedział: To jest symbol ciała mego, a to symbol krwi
mojej, lecz To jest Ciało moje i Krew moja. Uczy nas nie zwracać uwagi na naturę
rzeczy przedłożonej zmysłom; ponieważ przez dziękczynienie i wypowiedziane nad
nią słowa została ona zmieniona w ciało i krew"(27).
W oparciu o tę wiarę Kościoła, Sobór Trydencki "otwarcie i
z prostotą wyznaje, ze w czcigodnym sakramencie świętej Eucharystii po
konsekracji chleba i wina, pod postacią owych rzeczy widzialnych znajduje się
prawdziwie, rzeczywiście, substancjalnie Pan nasz Jezus Chrystus prawdziwy Bóg i
człowiek. Dlatego nasz Zbawca pozostaje obecny wedle swego człowieczeństwa nie
tylko po prawicy Ojca, naturalnym sposobem istnienia, lecz równocześnie także w
Sakramencie Eucharystii "takim sposobem istnienia, który wprawdzie słowami
ledwie zdołamy wyrazić, mimo to jako możliwy u Boga możemy pojąc rozumem
oświeconym wiarą, a winniśmy wierzyć weń niezachwianie"(28).
CHRYSTUS PAN JEST OBECNY W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
PRZEZ PRZEISTOCZENIE
Żeby zaś nikt nie pojmował mylnie tego sposobu obecności,
który wykracza poza prawa natury i stanowi cud w swoim rodzaju największy ze
wszystkich (29),
musimy z uległością iść za głosem nauczającego i modlącego się Kościoła. A ten
głos, wieczne echo głosu Chrystusa, upewnia nas, że Chrystus nie inaczej staje
się obecny w tym Sakramencie, jak przez przemianę całej substancji chleba w
ciało, a całej substancji wina w Jego krew; tę wprost zadziwiającą i osobliwą
przemianę Kościół katolicki nazywa trafnie i właściwie przeistoczeniem (30).
Po dokonanym przeistoczeniu postacie chleba i wina nabierają nowego bez
wątpienia znaczenia i nowego zadania, ponieważ nie są już pospolitym chlebem i
pospolitym napojem, lecz znakiem rzeczy świętej i znakiem duchowego pokarmu; ale
dlatego przybierają nowe znaczenie i nowy cel, że zawierają nową
"rzeczywistość", którą słusznie nazywamy ontologiczną. Pod wspomnianymi
bowiem postaciami nie kryje się już to, co było przedtem, lecz coś zupełnie
innego, a to nie tylko ze względu na przeświadczenie wiary Kościoła, ale w
rzeczy samej, ponieważ po przemianie substancji, czyli istoty chleba i wina w
ciało i krew Chrystusa, nie pozostaje już nic z chleba i wina poza samymi
postaciami, pod którymi przebywa Chrystus cały i nieuszczuplony, w swej
fizycznej "rzeczywistości", obecny nawet ciałem, chociaż nie w ten sam
sposób, w jaki ciała są umiejscowione w przestrzeni.
Z tego powodu Ojcowie wielce troszczyli się o ostrzeganie
wiernych, by w rozważaniu tego najczcigodniejszego Sakramentu nie polegali na
zmysłach, przekazujących tylko właściwości chleba i wina, lecz na słowach
Chrystusa, które posiadają tak wielką moc, iż zmieniają, przekształcają,
"przepierwiastkowują" (transelementent) chleb i wino w Jego ciało
i krew; wszakże, jak to niejednokrotnie powiadają ci sami Ojcowie, moc, która to
sprawia, jest tą samą mocą wszechmocnego Boga, która od początku czasu stworzyła
z niczego wszechświat.
"Pouczony o tym i pełen niezachwianej wiary - mówi św.
Cyryl Jerozolimski, kończąc swe kazanie o tajemnicach wiary - że to, co się
zdaje być chlebem, nie jest chlebem, chociaż takie wrażenie daje smak, lecz
ciałem Chrystusa, a co się zdaje być winem, nie jest winem, choć się tak smakowi
wydaje, ale krwią Chrystusa - umocnij serce twoje, pożywając ten chleb jako
duchowy i rozwesel oblicze twej duszy"(31).
Św. Jan Złotousty mówi z naciskiem: "Nie człowiek to sprawia,
że dary ofiarne stają się ciałem i krwią Chrystusa, lecz sam Chrystus który
został za a nas ukrzyżowany. Kapłan jako figura Chrystusa wypowiada owe słowa,
ale moc i łaska jest z Boga. To jest ciało moje - mówi. Słowo to
przekształca złożone w ofierze dary (32).
Z Biskupem Konstantynopola Janem dziwnie się zgadza Biskup
Aleksandryjski Cyryl, który w swym komentarzu do Ewangelii św. Mateusza tak
pisze: "Dobitnie przecież powiedział: To jest ciało moje, i to jest krew
moja, byś tego, co widzisz, nie uważał za figurę lecz byś był przekonany, że
złożone dary zostały rzeczywiście przemienione przez Boga wszechmogącego w jakiś
tajemniczy sposób w ciało i krew Chrystusa, i że przez udział w nich otrzymujemy
ożywczą i uświęcającą moc Chrystusa" (33).
Ambroży zaś, Biskup Mediolanu, wypowiadając się jasno w
kwestii przemiany Eucharystycznej, powiada: "Przyjmijmy, że to już nie to, co
natura ukształtowała, lecz to, co błogosławieństwo poświęciło. Większa jest siła
błogosławieństwa niż natury, gdyż przez błogosławieństwo nawet sama natura się
zmienia". Chcąc zaś podbudować prawdę tajemnicy, przytacza wiele przykładów
cudów opowiadanych w Piśmie Św., między innymi samo narodzenie Chrystusa z Maryi
Panny, a przeszedłszy do dzieła stworzenia powiada na zakończenie! "Czyż więc
mowa Chrystusa, która zdoła z niczego stworzyć coś, czego nie było, nie potrafi
to, co już istnieje przemienić w to, czym nie było? Przecież nadanie rzeczom ich
natury nie jest mniejszym dziełem niż przemiana tej natury"(34).
Nie ma wszakże potrzeby mnożyć świadectwa. Pożyteczniej
będzie przypomnieć nieugiętość wiary, z jaką Kościół jednomyślnie przeciwstawił
Berengariuszowi, który pierwszy poważył się zaprzeczyć przemianie
Eucharystycznej, kapitulując przed trudnościami ze strony rozumu ludzkiego;
Kościół zagroził mu wielokrotnie potępieniem w razie, gdyby się nie opamiętał.
Toteż Poprzednik nasz św. Grzegorz VII nakazał składanie przysięgi ujętej w
następujące słowa: "Wierzę sercem i wyznaję ustami, że składane na ołtarzu
chleb i wino przemieniają się substancjalnie przez tajemnicę świętej modlitwy i
słowa naszego Zbawcy w prawdziwe i własne oraz ożywcze ciało i krew Jezusa
Chrystusa Pana naszego, i że po konsekracji są prawdziwym ciałem Chrystusa, tym,
które się narodziło z Dziewicy, które ofiarowane dla zbawienia świata, zawisło
na krzyżu i które siedzi po prawicy Ojca, oraz prawdziwą krwią Chrystusową,
która wypłynęła z Jego boku, a to nie tylko poprzez znak i moc sakramentu, lecz
we właściwej swej naturze i w prawdziwej substancji"(35).
Z tymi słowami zgadza się, stanowiąc zdumiewający przykład
stałości wiary katolickiej, to, czego Sobory Powszechne: Lateraneński,
Konstancjański, Florencki, wreszcie Trydencki stale nauczały o tajemnicy
przemiany Eucharystycznej, czy to przez wyjaśnianie Nauki Kościoła, czy przez
potępienie błędów.
Po Soborze Trydenckim zaś nasz Poprzednik Pius VI mocno
przestrzegał przed błędami synodu w Pistoi, polecając by proboszczowie pełniący
obowiązek nauczania nie uchylali się od przypominania przeistoczenia, które
zalicza się do artykułów wiary (36).
Podobnie nasz Poprzednik śp. Pius XlI przypomniał granice, których w głębszych
rozprawach o tajemnicy przeistoczenia przekraczać nie wolno (37).
My zaś sami w czasie Włoskiego Narodowego Kongresu Eucharystycznego, który odbył
się niedawno w Pizie w poczuciu Naszego Apostolskiego obowiązku otwarcie i
uroczyście daliśmy świadectwo wierze Kościoła (38).
Zresztą Kościół katolicki dochowywał wiary w obecność ciała i
krwi Chrystusowej w Eucharystii nie tylko przez nauczanie, ale i przez życie,
gdyż w każdym czasie oddawał tak wielkiemu Sakramentowi kult uwielbienia,
należny jedynie Bogu. Św. Augustyn tak o tym mówi: "W tym ciele (Pan) tutaj
chodził i to samo ciało dał nam do pożywania ku zbawieniu, nikt zaś tego ciała
nie pożywa bez oddania mu wpierw hołdu uwielbienia i nie tylko nie grzeszymy
uwielbiając ja, ale grzeszylibyśmy, gdybyśmy go nie uwielbiali"(39).
KULT UWIELBIENIA (LATRIAE) NALEŻNY SAKRAMENTOWI
EUCHARYSTII
Ten kult uwielbienia, należny Sakramentowi Eucharystii,
okazywał zawsze i okazuje Kościół katolicki nie tylko w czasie obrzędów Mszy
św., ale i poza nią, przez jak najstaranniejsze przechowywanie konsekrowanych
Hostii, wystawianie ich do publicznej czci wiernych i obnoszenie w procesjach
wśród radości tłumnie zebranego ludu.
W sprawie tej czci starodawne dokumenty kościelne dostarczają
niejednego świadectwa. Pasterze bowiem Kościoła pilnie napominali wiernych, aby
Eucharystię, którą mieliby u siebie w domach, z największą troskliwością
przechowywali. "Ciało bowiem Chrystusa maja wierni pożywać, a nie lekceważyć
je", jak mocno napomina św. Hipolit (40).
I rzeczywiście wierni uważali się za winnych i to całkiem
słuszne, jak wspomina Orygenes, jeżeli po otrzymaniu ciała Pańskiego i
przechowywaniu go z wszelką ostrożnością i czcią, cośkolwiek z niego przez
niedbalstwo upadło (41).
Że zaś ci sami pasterze surowo karcili wkradające się
jakiekolwiek niedociągnięcia należnej czci, świadkiem w tej sprawce wiarogodnym
jest Nowacjan, będący zdania, że na potępienie zasługuje ten, kto "wyszedłszy
po nabożeństwie niedzielnym i niosąc jeszcze ze sobą, jak to było w zwyczaju,
Eucharystię... obnosił święte ciało Pańskie", śpiesząc na widowiska, a nie
do swego domu (42).
Św. Cyryl Aleksandryjski odrzuca nawet jako obłęd opinię
tych, którzy twierdzili, że Eucharystia nie ma wartości uświęcającej, jeśli
zostało z niej coś do dnia następnego. "Ani Chrystus - powiada - nie ulega
zmianie, ani się Jego święte ciało nie zmienia, lecz siła i moc pochodząca z
błogosławieństwa oraz ożywcza łaska trwa w nim nieprzerywalnie (43).
I nie wolno zapominać, że w dawnych wiekach wierni, czy to
uciskani grozą prześladowań, czy to przebywający na odludziu z zamiłowania do
życia pustelniczego, posilali się nawet każdego dnia Eucharystią, biorąc ją
własnymi rękoma, gdy nie było kapłana lub diakona (44).
Nie dlatego o tym mówimy, by zmieniać coś w sposobie
przechowywania Eucharystii i przyjmowania Komunii św. przepisanym później przez
prawa kościelne i teraz jeszcze będącym w mocy, lecz dlatego by się wspólnie
radować z wiary Kościoła, która zawsze jest jedna i ta sama.
Z tej to jednej wiary wzięło również początek święto Bożego
Ciała, obchodzone po raz pierwszy w diecezji leodyjskiej (Liege), głównie za
sprawą bł. Juliany z Mont Cornillon, które Poprzednik nasz Urban IV rozszerzył
na cały Kościół, oraz wiele dzieł pobożności Eucharystycznej, które pod
tchnieniem łaski Bożej wzrastały z każdym dniem i przez która Kościół katolicki
stara się jakby na wyścigi okazywać cześć Chrystusowi, składać Mu dzięki za tak
wielki dar i wypraszać zmiłowanie.
ZACHĘTA DO SZERZENIA KULTU EUCHARYSTYCZNEGO
Prosimy Was zatem. Czcigodni Bracia, byście wśród ludu
powierzonego waszej czujnej pieczy, zachowali czystą i bez uszczerbku tę wiarę,
która niczego nie pragnie, jak dochowania całkowitej wierności słowom Chrystusa
i Apostołów, z całkowitym wykluczeniem jakichkolwiek błędnych i zgubnych
zapatrywań; oraz byście nie szczędząc słów i trudu szerzyli kult Eucharystyczny,
do którego wszystkie inne formy pobożności mają ostatecznie zmierzać, by w nim
znaleźć swe uwieńczenie.
Niechaj za waszym usilnym staraniem wierni coraz lepiej
poznają i coraz bardziej doświadczają tego, o czym mówi św. Augustyn: "Kto
chce żyć, ma gdzie żyć, ma czym żyć, Niech się zbliży, niech wierzy, niech się
włączy w ciało, by zostać ożywionym. Niech się nie odsuwa od wspólnoty członków,
niech nie będzie zgniłym członkiem zasługującym na odcięcia, ani
zniekształconym, który by przynosił wstyd; niech będzie pięknym, przydatnym,
zdrowym, niech tkwi w ciele, żyje dla Boga z Boga; niech się teraz na ziemi
trudzi, by potem w niebie królował"(45).
Pożądane jest, by codziennie i jak najliczniej uczestniczyli
wierni czynnie w ofierze Mszy św. i posilali się Komunią św. w czystości i
świętości serca, a za tak wielki dar składali Chrystusowi Panu stosowne
dziękczynienie. Winni mieć w pamięci te słowa: "Pragnienie Jezusa Chrystusa i
Kościoła, by wszyscy wierni chrześcijanie codziennie przystępowali do świętej
uczty, ku temu w szczególności zmierza, by zjednoczeni z Bogiem przez Sakrament
czerpali stąd siłę, do opanowania namiętności, do zmywania codziennych, lekkich
win i do zapobiegania cięższym grzechom, na które słabość ludzka jest
narażona"(46).
Ponadto niech nie zaniedbują w ciągu dnia nawiedzenia Najświętszego Sakramentu,
który należy przechowywać w kościołach wedle przepisów liturgicznych w miejscu
najdostojniejszym i z największą czcią, jako że jest ono dowodem wdzięczności,
poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana w tymże
Sakramencie obecnego.
Nie uchodzi niczyjej uwagi, że Boska Eucharystia nadaje
chrześcijańskiemu ludowi godność, której nie podobna należycie ocenić. Chrystus
bowiem jest rzeczywiście Emanuelem, czyli "Bogiem z nami" nie tylko w
czasie składania ofiary i sprawowania Sakramentu, lecz również po złożeniu
ofiary i po dokonaniu Sakramentu, gdy Eucharystię przechowuje się w kościołach i
kaplicach. Jest bowiem dniem i nocą w pośrodku nas, mieszka między nami pełen
łaski i prawdy (por, J 1,14); urabia nasze obyczaje, zasila cnoty, pociesza
smutnych, umacnia słabych i pobudza wszystkich, którzy się do Niego zbliżają, by
Go naśladowali, by za Jego wzorem uczyli się być cichymi i pokornego serca i nie
szukać własnych korzyści, lecz Bożych. Ktokolwiek więc odnosi się do Świętej
Eucharystii ze szczególną pobożnością i kochającemu nas Chrystusowi stara się
ochoczo i wielkodusznie miłością odwzajemniać, ten doświadcza do głębi i
rozumie, nie bez wielkiej radości i pożytku dla duszy, jak cenne jest życie
ukryte z Chrystusem w Bogu (por. Kol 5,5) i jak wielką wartość ma prowadzenie
rozmowy z Chrystusem, nad co nic nie ma na tej ziemi milszego, nic
skuteczniejszego w podążaniu drogami świętości.
Wiecie ponadto, Czcigodni Bracia, że Eucharystia
przechowywana jest w świątyniach czy w kaplicach jako duchowy ośrodek
społeczności zakonnej lub wspólnoty parafialnej, a nawet całego Kościoła i całej
ludzkości, jako że zawiera ona pod osłoną postaci Chrystusa, niewidzialną
Głowę Kościoła, Zbawcę świata, centrum wszystkich serc, przez którego wszystko i
my przez Niego (1 Kor 8,6).
Dlatego to kult Boskiej Eucharystii ogromnie pobudza duszę do
wyrabiania w sobie miłości "społecznej"(47),
dzięki której dobro wspólne przenosimy ponad dobro prywatne, angażujemy się w
sprawy wspólnoty parafii i całego Kościoła i rozciągamy miłość na cały świat, bo
wszędzie rozpoznajemy członki Chrystusa.
Ponieważ więc, Czcigodni Bracia, Sakrament Eucharystii jest
znakiem i przyczyną jedności Chrystusowego Ciała Mistycznego i wzbudza w tych,
którzy Go czczą gorętszym sercem tzw. czynnego ducha "kościelnego", nigdy
nie przestawajcie nakłaniać waszych wiernych, by przystępując do
Eucharystycznego misterium, uczyli się sprawę Kościoła uważać za własną,
nieprzerwanie błagać Boga i składać siebie w miłej ofierze Panu za pokój i
jedność Kościoła i by wszyscy synowie Kościoła stanowili jedno i byli
jednomyślni, żeby nie było między nim rozłamów, lecz żeby byli doskonale jednego
ducha i jednej myśli, jak to poleca Apostoł (por. 1 Kor 1,10); wszyscy zaś nie
zespoleni jeszcze z Kościołem katolickim w doskonałej wspólnocie, ze względu na
swe oddzielenie od niego, ale ozdobieni i szczycący się imieniem
chrześcijańskim, żeby co prędzej za wsparciem łaski Bożej, cieszyli się razem z
nami tą .jednością wiary i zespolenia, która z woli Chrystusa ma cechować Jego
uczniów.
To błaganie Boga i oddawanie się Jemu w ofierze za jedność
Kościoła niech uważają za swe szczególne zadanie osoby zakonne, zarówno
mężczyźni jak kobiety, bo oni w specjalny sposób poświęcają się adoracji
Najświętszego Sakramentu, a przez złożenie ślubów stają się niejako Jego
najbliższym orszakiem na tej ziemi.
Pragnienie jedności wszystkich chrześcijan, nad które nie
miał Kościół i nie ma nic dawniejszego i droższego, chcemy jeszcze raz wyrazić
tymi słowami, w których ujął je kiedyś Sobór Trydencki w zakończeniu Dekretu o
Najświętszej Eucharystii: "Na koniec święty Sobór ojcowskim sercem upomina,
zachęca, prosi i zaklina przez wnętrzności miłosierdzia Boga naszego (Łk
1, 78), żeby wszyscy razem i każdy z osobna noszący imię chrześcijan, połączyli
się i zjednoczyli nareszcie w tym znaku jedności, w tej związce miłości,
w tym symbolu zgody. A mając w pamięci tak wielki majestat i tak ogromną miłość
Jezusa Chrystusa, Pana naszego, który umiłowaną duszę swoją oddał na okup za
nasze zbawienie i ciało swoje "dał nam na pokarm" (por. J 6,48 nn,),
niech te święte tajemnice ciała i krwi Jego przyjmują z taką stałością i mocą
wiary, niech w nie wierzą i cześć im oddają z takim nabożeństwem i pobożnością,
żeby ten chleb nadprzyrodzony (supersubstantialem Mt 6,11) mogli często
przyjmować, a on był dla nich prawdziwie życiem duszy i stałym zdrowiem umysłu,
aby wzmocnieni Jego siłą (3 Krl 19,8) po przebyciu tej drogi nędznego
pielgrzymowania zdołali dojść do niebieskiej ojczyzny, gdzie ten sam "Chleb
Anielski" (Ps 77, 25), który teraz pożywają pod świętymi zasłonami, pożywać będą
bez żadnych już zasłon (48).
Oby najłaskawszy Zbawiciel, Który bezpośrednio przed śmiercią
modlił się do Ojca, by wszyscy, którzy Niego uwierzą, byli jedno jak On i Ojciec
stanowią jedno (por, J 17,20 - 21), co prędzej raczył wysłuchać tej najgorętszej
prośby naszej i całego Kościoła, byśmy wszyscy jednymi usty i jedną wiarą
święcili Tajemnicę Eucharystyczną, a stawszy się uczestnikami Chrystusowego
Ciała, tworzyli jedno ciało (por, 1 Kor 10,17) zespolone tymi samymi węzłami,
które z Jego woli miały je kształtować.
Z uczuciem braterskiej miłości zwracamy się nadto do tych, co
należą do czcigodnych Kościołów Wschodu, które wydały tylu przesławnych Ojców,
świadectwa ich wiary w Eucharystię wspomnieliśmy z radością w tej Naszej
encyklice. Serce nasze doznaje ogromnej radości, kiedy myślimy o waszej wierze w
Eucharystię która jest i naszą, kiedy słuchamy waszych modlitw liturgicznych,
którymi wysławiacie tę tak wielką Tajemnicę, gdy patrzymy na kult Eucharystyczny
oraz czytamy teologów wykładających naukę o tym Najświętszym Sakramencie lub jej
broniących.
Niech się wstawi do Ojca zmiłowania Najświętsza Maryja Panna,
z której Chrystus Pan wziął to ciało, które "zawiera się, ofiaruje i jest
spożywane" w tym Sakramencie pod postaciami chleba i wina oraz wszyscy
święci i święte Boże, zwłaszcza ci, którzy pałali gorętszym nabożeństwem do
Boskiej Eucharystii, by ze wspólnej wiary i kultu Eucharystycznego wyrosła i
utrzymała się doskonała jedność wspólnoty między wszystkimi, którzy noszą imię
chrześcijan. Utkwiły nam w duszy słowa św. męczennika Ignacego,
przestrzegającego Filadelfijczyków przed nieszczęściem rozłamów i schizm, na
które lekarstwo jest w Eucharystii: "Starajcie się zatem - mówi -
używać jednej Eucharystii. Jedno jest bowiem ciało Pana naszego Jezusa
Chrystusa i jeden kielich w jedności krwi Jego, jeden ołtarz, jeden
biskup..."(49).
Umocnieni błogą nadzieją korzyści, jakie spłyną na cały
Kościół i na cały świat ze wzmożenia kultu Eucharystycznego, całym miłością
przepełnionym sercem udzielamy Apostolskiego Błogosławieństwa jako zadatku
niebieskich łask, Wam, Czcigodni Bracia, kapłanom, osobom zakonnym i wszystkim,
którzy Wam pomagają oraz wszystkim wiernym, pieczy Waszej powierzonym.
Dan w Rzymie u św. Piotra, dnia 3 września, w uroczystość
św. Piusa X papieża, roku 1965 a trzeciego naszego pontyfikatu.
PAULUS PP. VI
Przypisy:
1. Enc. "Mirae Caritatis" Leona III. Acta
Leonis XIII, XXII. 1902 - 1903 s. 122.
2. Św. .Jan Złotousty, Homilia do Mat
82,4. PG 58,745.
3. Św. Tomasz, Suma Teol. III q. 75
art.1 c.
4. Św. Bonawentura, In IV. Sent. dist.
X. P.I art. q. I, Opera omnia Tom IV. Ad Claras Aquas l889.
217.
5. Św. Augustyn, Contra Julianum,
VI.5.11. PL 44.829.
6. Św. Augustyn, O Państwie Bożym X,
23; PL 41,300.
7. Sobór Wat. I. Konst. dogmat. o
Wierze, r.4.
8. Sobór Tryd. Sesja XXIII, r.1.
10. Św. Cyryl Jerozolimski, Katechezy,
32 myst. 5,8-18 PG 33, 1115 - 1118.
11. Św. Augustyn, Wyznania, IX, 12,32
i 11,27.
12. Św. Augustyn, Kazania 172,2, PL
38,936.
13. Św. Augustyn, O Państwie Bożym,
X,6. PL 41,284.
14. Pius XII, Enc. Mediator Dei cz.II,
Uczestnictwo wiernych,
15. Św. Augustyn, In Ps 85,1. PL 37,
1081.
16. Św. Augustyn, Contra Litt. Pett.
III, 10,11. PL 43, 353.
17. Tenże. In Ps. 86,3. PL
37,1102.
18. Św. Jan Złotousty, Do Listu do Tym
2,4. PG 62,612.
19. Aeidius Romanus, Theoreata o Ciele
Chrystusa, t. 50, Wenecja 1521, 127.
20. Św. Tomasz, Suma Teol. III, q.75,
a. 3 e.
21. Sobór Tryd. Sesja XIII. O Eucharystii
r.3.
22. Pius XII, Enc. Humani Generis, AAS
42 (1959) 578.
23. Sobór Tryd. Sesja XIII, O Eucharystii,
wstęp i r.2.
24. Didaché, 9,1. Funk. Patres
Apost.,1.20.
25. Św. Cyprian, List do Mągnusa, 6.
PL 3,1189.
26. Św. Ignacy Ant. List do Smyrn.
7,1. PG 5,714.
27. Teodor z Mopswestii. Koment. do
Mat. r,26. PG 66,714.
28. Sobór Tryd. Sesja XIII, O Eucharystii,
r.1.
29. Leon XIII, Enc. Mirae Caritatis,
j.w. s.123.
30. Sobór Tryd. Sesja XIII, O Eucharystii, r.
4 i kan. 2.
31. Św. Cyryl Jeroz., Katechezy 22,9.
(Myst.4), PG 33,1103.
32. Św. .Jan Złotousty, O Zdradzie
Jud.,1,6; PG 49,560; por. hom. do Mt 82,5. PG 58,744.
33. Cyryl Aleks., Kom. do Mt 26,27. PG
72,45.
34. Św. Ambroży, O Mysteriach 9,50-52.
PL 16,422-424.
35. Św. Grzegorz VII, o obecności
eucharystycznej Chrystusa, Denz. Schörn. 700,
36. Pius VI, Konst. Auctorem fidei z 28
sierpień 1794.
37. Pius XII, Przemówienie z 22 wrzesień
1956. AAS 48 (1956) 720.
38. Paweł VI. Przemówienie, AAS 57 (1965)
588-592.
39. Św. Augustyn, Kom. do Ps 98,9. PL
37.126.
40. Św. Hipolit, Tradycja Apostolska,
wyd. Botte Münster 1963,84.
41. Orygenes, Fragm. do księgi
Wyjścia. PG 12,391.
42. Nowacjan, O Widowiskach, CSEL,
III3 s. 8.
43. Św. Cyryl Aleks., List do
Kalosyriusa, PG 76,1075.
44. Św. Bazylii, List 93, PG
32,483.
45. Św. Augustyn, Trakt. do Ew. św.
Jana 26,13. PL 35,1613.
46. Dekr. Kongregacji Soboru z 20
października 1905. ASS 38, 105 s.401.
47. Św. Augustyn, Kom. do Ks, Rodzaju,
XI, 15,20. PL 34,437.
48. Sobór Tryd. Sesja XIII, O Eucharystii,
r,8.
49. Św. Ignacy Ant., List do Filadelf.
4. PG 5,700.
|