06. maja A.D. 2024 Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth. Pleni sunt caeli et terra gloria Tua.
Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały. (Iz 6,3)     


   Chcę otrzymywać ciekawe
   wiadomości na e-mail:

    

z Watykanu

Kard. Hoyos: Kiedy celebruję, nie przemawiam ja, lecz Chrystus

2008-12-04

Publikujemy wywiad z Dariem Kardynałem Castrillonem Hoyosem, który przeprowadził Bruno Volpe po odprawieniu przez Przewodniczącego Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, Mszy Świętej pontyfikalnej w 1. Niedzielę Adwentu w rzymskiej bazylice Matki Bożej Anielskiej. Warto zwrócić uwagę, że celebracja odbyła się w bocznej kaplicy św. Brunona.
 

Bruno Volpe
 
Jesteśmy przy końcu wspaniałej, uroczystej liturgii pontyfikalnej, celebrowanej w starożytnym rycie rzymskim w bazylice Matki Bożej Anielskiej w Rzymie. Może to mało istotne, ale jednak jest warte podkreślenia, iż pomimo paskudnej pogody oraz sezonu meczów piłki nożnej, kościół był przepełniony. To coś oznacza. Po prostu: ludziom podoba się stary ryt rzymski. Rozmawiamy z kolumbijskim kardynałem Dariem Castrillonem Hoyosem, przewodniczącym Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”, który zgodził się odpowiedzieć na nasze pytania, nie bez pewnej choć uzasadnionej dyplomacji.

 
Eminencjo, kościół pełny, to oznacza, że ten ryt nie jest dla antykwariuszy.
 
Niech Pan posłucha: nigdy nie miałem wątpliwości. Przez lata, przez tyle wieków celebrowany był zawsze ten ryt Kościoła i z tego co wiem, nigdy nie został on zniesiony.
 
Nie polemizując z Novus Ordo, równie godnym należnej uwagi, co tak znaczącego widzi Eminencja w starym rycie rzymskim?
 
Dobrze Pan mówi. Nie chcę polemizować, a jeszcze mniej dawać pożywki do polemik. Ograniczę się do opisania czcigodnego rytu gregoriańskiego. Zatem, nie ma się wątpliwości co do tego, że zapewnia on - co też czyni – poczucie sacrum, które w liturgii, również z racji teologicznych jest ważne, ze swymi  momentami ciszy, gestykulacją.
 
A więc gesty.
 
Liturgia opiera się na powtarzaniu gestów, oczywiście nie machinalnych, ale takich które mają dokładne i ważne znaczenie. W starym rycie rzymskim zauważam ważność tego poszukiwania Boga, które następuje w ciszy, w patrzeniu również fizycznie na Chrystusa umarłego i obecnego w tabernakulum, a więc w centralnej roli krzyża.

 
Znany liturgista i teolog ks. Nicola Bux w swej ostatniej pięknej książce podkreślił konieczność odkrycia poczucia sacrum we Mszy św. Czy Eminencja podziela ten pogląd?
 
Liturgia sama w sobie musi zmierzać ku sacrum. Szanuję ks. Buxa, ale to co on mówi jest podstawą dobrej celebracji.
 
Ten sam ksiądz Bux jednakże uwypukla fakt, iż krzesło kapłana często znajduje się w centrum prezbiterium przez co ma się wrażenie, jakoby było tronem, a zatem ma się wrażenie kapłana jako głównej postaci.
 
Nie chcę się teraz odnosić do książki ks. Buxa, ale rozumiem co Pan mówi. Prawdziwym problemem nie jest usytuowanie krzesła celebransa, ale jego sposób celebracji.
 
To znaczy?
 
A więc, każda Msza św., w której kapłan chciałby być główną osobą albo w centrum uwagi umniejsza poczucie sacrum. Powtarzam i nie męczy mnie to: kapłan nie jest panem liturgii i sceny. Nie musi niczego wymyślać, ponieważ wszystko jest już napisane, a poza tym nie mówi za siebie samego, ale działa in persona Christi. Zatem, celebrans nie jest abstrakcyjną istotą, ale reprezentuje Chrystusa, mówi i działa w imieniu Chrystusa. Nie może więc dokonywać dziwacznych czy niewłaściwych obrządkowi rzeczy, ponieważ kiedy on celebruje, to Jezus działa w rzeczywistości.
 
Czy podobają się Eminencji nowe kościoły pod względem estetycznym?
 
Nie rozumiem sensu tego pytania.
 
Nowe kościoły często są brzydkie pod względem estetycznym i źle oddają poczucie sacrum.
 
I tu nie chcę polemizować. Ograniczę się do słów, że jeśli ktoś naprawdę chce szukać i znaleźć poczucie sacrum, może to robić również na pustyni. To co ważne to duch. Oczywiście, kościoły z epoki Renesansu to co innego, były tryumfem sztuki i piękna. Nie mam co do tego wątpliwości.

 
I wreszcie: na jakim etapie znajduje się słynna już instrukcja do motu proprio Summorum Pontificum, które uwolniło Mszę św. w klasycznym rycie rzymskim?
 
Jest w rękach Papieża, teraz kolej na Ojca Świętego. Zawierzmy mądrości Papieża.
 
Znak pokoju, czy słuszną rzeczą jest przeniesienie go do Ofertorium?
 
Niech mi Pan nie każe wchodzić w nie moje kompetencje. Tym tematem zajmuje się Kongregacja ds. Kultu Bożego.
 

 
Przekład Agnieszka Zuba, wywiad: Pontifex.Roma, foto: Orbis Catholicvs



  strona główna  |  mapa serwisu  |  ^góra strony   
Copyright © 2006-2007 SANCTUS.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone

Ofiara Mszy Świętej
w Tajemnicach i Cudach
Ofiara Mszy Świętej w Tajemnicach i Cudach
ks. A. Reiners

abp Fulton Sheen
Życie Jezusa Chrystusa
Życie
Jezusa Chrystusa

Księgarnia Katolicka - Dewocjonalia Wałbrzych - Soczewki kontaktowe - Farby Rafil