3. WYPOSAŻENIE I ZORIENTOWANIE
OŁTARZA
Gorliwość o dom Twój mnie pożera (Ps
68,10)
Piękne jest dzieło stworzenia, świat z całym bogactwem
przyrody, a wśród niego arcydziełem jest człowiek obdarzony duszą nieśmiertelną.
Duchowym natomiast centrum świata, tajemniczym źródłem jego istnienia,
utrzymywania go przy życiu, mimo tylu jego występków, jest ołtarz, na którym
spełnia się boski cud eucharystycznej Ofiary. Każdy ołtarz jest budowany dla
ofiary i tylko dla ofiary. Ołtarze to najważniejsze pomniki poprzez tysiąclecia,
a naród który je stawia, wydaje wielu kapłanów na wieki i dzięki temu nie
zginie.
Ołtarz główny, mieszczący się w prezbiterium zajmuje w
świątyni miejsce centralne, podobnie Msza św. wiedzie prym w życiu liturgicznym
Kościoła. Ołtarz jest symbolem Chrystusa, toteż Kościół otacza go szczególnym
szacunkiem. Jest poświęcony i nie wolno używać go w innym celu jak do liturgii,
a konkretnie dla świętej Ofiary. Kapłani oddają mu pokłon bądź przyklękają, gdy
znajduje się na nim Przenajświętszy Sakrament, albo całują go wiele razy przy
odprawianiu Mszy oraz okadzają podczas liturgii uroczystej.
Prawidłowo zbudowana świątynia posiada ołtarz skierowany na
wschód. To wyraz starożytnej tradycji, w ten sposób pierwsze kościoły
chrześcijańskie bardzo szybko odróżniły się od synagog. Chrześcijanie od
początku zwracali się na modlitwie ku wschodowi. W wschodzącym słońcu
postrzegano symbol Chrystusa zmartwychwstałego (Łk 1,78 ), który wniebowstąpił w
stronę orientu (stąd słowo „orientacja”) i stamtąd przybędzie powtórnie na
ziemię (Mt 24,27; Dz 1,11). Tak zatem konstruowano kościoły, aby stojący przy
ołtarzu na czele ludu kapłan-pośrednik oraz wierni mogli się wspólnie zwrócić na
modlitwie w jednym kierunku - wschodnim. Tak zjednoczona i zorientowana
wspólnota eucharystyczna, przeżywająca w liturgii zapowiedź powrotu Chrystusa
zwraca się w stronę Pana, niejako wychodząc Mu na spotkanie, oczekując Jego
przyjścia w chwale.
Wyróżniamy elementy istotne ołtarza: płytę ołtarzową
(mensa), grób (sepulcrum), oraz tworzące z nim całość: krzyż
(crucifixum), tabernaculum i świece (candelae).
Mensa zwana potocznie ołtarzem, stanowi część
najistotniejszą, na niej bowiem składana jest Przenajświętsza Ofiara. Najlepszym
budulcem jest kamień. Pokryta trzema poświęconymi obrusami lnianymi,
przypominającymi białe prześcieradła, którymi było owinięte Ciało Zbawiciela w
grobie. Praktyczne znaczenie to ochrona Najświętszego Sakramentu, aby Krew w
wypadku rozlania się nie przesiąkła aż do płyty ołtarzowej.
Sepulcrum to czworokątne zagłębienie, znajdujące się
na środku mensy, w które biskup podczas uroczystej konsekracji ołtarza wkłada i
zamurowuje relikwie świętych męczenników, zamknięte w metalowej puszce. Z kolei
w ołtarzach tzw. nie murowanych, czyli drewnianych, umieszcza się pośrodku płyty
przenośny kamień ołtarzowy z marmuru lub alabastru - tzw. portatyl. Kamień ów
zawiera święte relikwie opieczętowane przez biskupa i szczelnie zamurowane
kamienną płytką. Relikwie złożone w ołtarzu muszą pochodzić z kości przynajmniej
dwóch świętych, w tym co najmniej jedna z ciała męczennika. Zasadniczo tylko na
takim ołtarzu, w którym mieszczą się relikwie wolno odprawiać Mszę św.
Krucyfiks to krzyż z wizerunkiem ukrzyżowanego Zbawiciela,
stojący pośrodku ołtarza lub na tabernakulum, przypominający krwawą Ofiarę
Krzyżową, która dokonuje się teraz w sposób bezkrwawy.
Tabernakulum stanowi pewną analogię do Arki Przymierza ze
świątyni jerozolimskiej. Nazwa (tabernaculum = namiot) nawiązuje do
namiotu, w którym Izraelici na pustyni przechowywali Arkę. Jest to bogato na
zewnątrz zdobiona szafka, służąca do przechowywania konsekrowanych Hostii. Wraz
z ołtarzem głównym tworzy punkt centralny całego kościoła, ku którym zwracają
się wszelkie elementy architektury począwszy od przedsionka, dzięki czemu skupia
się na ołtarzu, względnie na tabernakulum, cała uwaga .
Tabernakulum to miejsce realnej obecności żywego Chrystusa
pod postacią chleba, tron samego Boga. Tu znajduje się Najświętszy Sakrament,
który należy adorować. Ono przypomina nam, że Kościół jest pielgrzymujący, a
obecność Jezusa Eucharystycznego jest dla niego znakiem przymierza. Tabernakulum
pozostaje zasadniczo nie oddzielne od ołtarza, ponieważ byłoby to „rozdzielenie
dwóch rzeczy, które powinny być ze sobą złączone, tak ze względu na swe
pochodzenie, jak i istotę” . Przed Najświętszym Sakramentem powinna świecić się
dzień i noc lampka napełniona oliwą lub woskiem, która symbolizuje nieustanną
adorację Oblubienicy Chrystusowej.
Świece, najlepiej woskowe. Najczęściej smukłe, majestatycznie
wznoszące się ku górze, zasadzone nie rzadko na wysokich i kunsztownie
zdobionych świecznikach (lichtarzach). Mimo wielu świateł elektrycznych w
kościele, zapalone świece są niezbędne z powodu ich symbolicznego znaczenia.
Oznaczają przede wszystkim Chrystusa jako światłość dla świata, która oświeca
każdego człowieka nauką Bożą i łaską. (Paschał używany w liturgii Wielkiej
Soboty to symbol zmartwychwstałego Pana). Przypominają również gorliwość
pierwszych chrześcijan, którzy zbierali się nocą w katakumbach na Msze.
Płomień trawi ustawicznie ciało świecy, spala się jej wosk,
ofiarowuje na chwałę Bożą. Świece płoną właśnie na ołtarzu - tj. tam, gdzie co
dzień spala się dla nas ofiarna miłość Syna Bożego. Świec jest sześć, trzy po
lewej i trzy po prawej stronie. W pośrodku stoi krucyfiks. Można w tym zauważyć
analogię do starotestamentowej menory.
Ponadto na ołtarzu znajduje się pulpit pod mszał oraz
trzy tablice z modlitwami używanymi w czasie Mszy. Wyrazem naszej miłości do
składającego się za nas w ofierze Pana, jest przyozdabianie ołtarza pięknymi
kwiatami. Do ozdoby ołtarza należeć mogą relikwiarze, które stawia się w dni
uroczyste między lichtarzami, oraz obrazy czy rzeźby. Oto ile nasuwa się
głębokich myśli, zanim jeszcze rozpocznie się liturgia święta. Cóż dopiero, gdy
będziemy rozpatrywać po kolei każdą modlitwę i ceremonię
mszalną.