LIST APOSTOLSKI MOTU PROPRIO BENEDYKTA XVI |
|
SUMMORUM
PONTIFICUM
Najwyżsi Kapłani aż po czasy obecne zawsze czuwali, aby Kościół Chrystusowy
sprawował przed Bożym Majestatem kult w sposób godny, „na cześć i chwałę Jego
imienia” i „na pożytek całego Kościoła świętego”.
Od niepamiętnych czasów
obowiązywała, jak również w przyszłości obowiązywać będzie „zasada, według
której każdy Kościół partykularny winien się zgadzać z Kościołem powszechnym nie
tylko w dziedzinie nauki wiary i znaków sakramentalnych, lecz także w
odniesieniu do powszechnie przyjętych zwyczajów sięgających apostolskiej i
nieprzerwanej tradycji. Zwyczaje te winny być zachowywane nie tylko dla
uniknięcia błędów, lecz także w celu przekazywania nienaruszonej wiary, ponieważ
zasada modlitwy Kościoła odpowiada zasadzie jego wiary” [1] (lex orandi legi
credendi respondet).
Pośród Papieży żywiących tę troskę wyróżnił się św.
Grzegorz Wielki, który był szczególnie wrażliwy na przekazanie nowym ludom
Europy zarówno wiary katolickiej, jak i skarbów kultu i kultury zebranej przez
Rzymian podczas poprzednich stuleci. Zarządził, aby ograniczyć i zachowywać
formę świętej liturgii, Ofiary Mszy św. oraz Oficjum, do formy sprawowanej w
Rzymie. Żywo zachęcał mnichów i mniszki, którzy pod Regułą św. Benedykta
rozsławiali wszędzie swoim przykładem jednocześnie Ewangelię i ten nad wyraz
zbawienny sposób życia zawarty w Regule, aby „niczego nie przedkładać ponad
służbę Bożą” (RB, 43). W ten sposób liturgia sprawowana według zwyczajów Rzymu
ożywiała nie tylko wiarę i pobożność, lecz również kulturę licznych narodów.
Prawdą jest, że liturgia łacińska Kościoła w różnych formach w ciągu wieków
chrześcijaństwa napędzała życie duchowe niezliczonej rzeszy świętych oraz że
dzięki religii umocniła wiele narodów i ożywiła ich pobożność.
W ciągu
wieków wielu innych Biskupów rzymskich w sposób szczególny zaangażowało się, aby
liturgia prowadziła do tego celu jeszcze skuteczniej; pośród nich wyróżnił się
św. Pius V, który z wielkim zapałem duszpasterskim, podążając za ustaleniami
Soboru Trydenckiego, odnowił kult Kościoła, wydał poprawione księgi liturgiczne,
„zreformowane zgodnie z wolą Ojców”, i przekazał je Kościołowi łacińskiemu do
użytku.
Pośród ksiąg liturgicznych Rytu rzymskiego pierwsze miejsce
przypada oczywiście Mszałowi Rzymskiemu, który rozpowszechnił się w Rzymie, a w
następnych wiekach przybierał stopniowo formy podobne do tej obowiązującej w
ciągu ostatnich pokoleń.
„Ten sam cel przyświecał w ciągu następnych
wieków Biskupom Rzymu, którzy troszczyli się o odnowę lub dokładnie ustalali
kształt obrzędów i ksiąg liturgicznych, a później, od początku naszego stulecia,
podejmowali zadanie bardziej generalnej reformy”.[2] W ten sposób działali moi
poprzednicy Klemens VIII, Urban VIII, św. Pius X[3] i bł. Jan XXIII.
W
mniej odległej przeszłości, Sobór Watykański II wyraził pragnienie, aby
obserwancja i szacunek należne kultowi Bożemu zostały zreformowane i
przystosowane do wymogów naszych czasów. Ponaglany tym pragnieniem, mój
poprzednik Najwyższy Kapłan, Paweł VI zatwierdził w 1970 r. odnowione księgi
liturgiczne Kościoła łacińskiego; przełożone na całym świecie na liczne języki
nowożytne zostały przyjęte z radością zarówno przez biskupów, jak księży i
wiernych. Jan Paweł II zatwierdził trzecie wydanie Mszału rzymskiego. W ten
sposób Biskupi rzymscy pracowali, aby ta „liturgiczna budowla... oczyszczona ze
smutnych przejawów starzenia się, na nowo się ukazała się w splendorze swojej
godności i harmonii”[4]. Niemniej w niektórych regionach liczni wierni
przywiązali się i wciąż pozostają przywiązani z taką miłością i zaangażowaniem
do wcześniejszych form liturgicznych, które głęboko naznaczyły ich kult i ich
ducha, że Najwyższy Kapłan Jan Paweł II przynaglany troską o tych wiernych, w
1984 r. specjalnym indultem Quattuor abhinc annos Kongregacji Kultu Bożego
przyznał prawo do korzystania z Mszału Rzymskiego wydanego w 1962 r. przez Jana
XXIII; następnie w 1988 r. listem apostolskim Ecclesia Dei w formie motu
proprio, Jan Paweł II wezwał biskupów do szerokiego i hojnego korzystania z tego
prawa na rzecz wszystkich wiernych, którzy by o to prosili.
Wziąwszy pod
uwagę prośby wiernych, które rozważał nasz poprzednik Jan Paweł II, wysłuchawszy
opinii Ojców Kardynałów zebranych na Konsystorzu 22 marca 2006, głęboko
rozważywszy wszystkie aspekty problemu, przywoławszy Ducha Świętego i zaufawszy
w pomoc Bożą, ustalamy tym Listem Apostolskim co następuje:
Art.
1. Mszał Rzymski ogłoszony przez Pawła VI jest zwyczajnym wyrazem
zasady modlitwy (Lex orandi) Kościoła katolickiego obrządku
łacińskiego. Jednakże, Mszał Rzymski ogłoszony przez św. Piusa V i wydany po raz
kolejny przez bł. Jana XXIII powinien być uznawany za nadzwyczajny wyraz tej
samej zasady modlitwy (Lex orandi) i musi być odpowiednio uznany ze
względu na czcigodny i starożytny zwyczaj. Te dwa wyrazy zasady modlitwy
(Lex orandi) Kościoła nie mogą w żaden sposób prowadzić do podziału w
zasadach wiary (Lex credendi). Są to bowiem dwie formy tego samego Rytu
Rzymskiego.
Jest przeto dozwolone odprawiać Ofiarę Mszy zgodnie z edycją
typiczną Mszału Rzymskiego ogłoszoną przez bł. Jana XXIII w 1962 i nigdy nie
odwołaną, jako nadzwyczajną formą Liturgii Kościoła. Zasady użycia tego Mszału
przedstawione we wcześniejszych dokumentach Quattuor abhinc annis i Ecclesia
Dei, zostają zastąpione na następujące:
Art. 2. W Mszach
odprawianych bez udziału ludu, każdy ksiądz katolicki obrządku łacińskiego,
diecezjalny czy zakonny, może używać Mszału Rzymskiego ogłoszonego przez bł.
Jana XXIII w 1962, lub Mszału Rzymskiego ogłoszonego przez Pawła VI w 1970, i
może to robić każdego dnia z wyjątkiem Triduum Wielkanocnego. Dla takiego
odprawiania, przy użyciu któregokolwiek z Mszałów, ksiądz nie potrzebuje żadnej
zgody Stolicy Świętej ani Ordynariusza.
Art. 3.
Wspólnoty Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego,
czy to na prawie diecezjalnym czy papieskim, które pragną odprawiać Mszę zgodnie
z edycją Mszału Rzymskiego ogłoszoną w 1962, podczas celebracji wspólnotowych
lub konwentualnych w swoich oratoriach, mogą to czynić. Jeśli jedna wspólnota
lub cały Instytut czy Stowarzyszenie pragnie wprowadzić takie celebracje często,
zwykle lub stale, decyzja taka musi zostać odjęta przez Wyższego Przełożonego,
zgodnie z prawem i ich własnymi dekretami i statutami.
Art.
4. W Mszach odprawianych zgodnie z przepisami art. 2 mogą uczestniczyć
z własnej woli – zachowując wszystkie normy prawne – wierni, którzy wyrażą taką
chęć.
Art. 5. §
1. W parafiach, w których jest stale obecna grupa wiernych
przywiązanych do wcześniejszych tradycji liturgicznych, proboszcz powinien
chętnie przyjąć ich prośbę o odprawianie Mszy św. w rycie wg Mszału Rzymskiego
ogłoszonego w 1962 r. i zapewnić aby dobro tych wiernych stało w zgodzie ze
zwykłą opieką duszpasterską w parafii i pod kierunkiem biskupa zgodnie z kanonem
392, unikając niezgody i wybierając jedność Kościoła.
§.
2. Celebracje zgodne z Mszałem bł. Jana XXIII mogą mieć miejsce w dni pracy
podczas gdy w niedzielę i święta może odbywać się jedna taka Msza.
§
3. Dla wiernych i księży którzy o to proszą, proboszcz powinien zezwolić na
odprawianie dodatkowych ceremonii w nadzwyczajnej formie przy specjalnych
okazjach takich jak śluby, pogrzeby czy w jednorazowych sytuacjach np.
pielgrzymkach.
§
4. Kapłani którzy używają Mszału bł. Jana XXIII muszą to umieć i nie mogą być
obciążeni pod względem prawnym.
§
5. W kościołach które nie mają charakteru parafialnego ani konwentualnego
obowiązkiem rektora jest udzielanie wspomnianych wyżej
pozwoleń.
Art. 6. Podczas mszy odprawianych w obecności
ludu zgodnie z Mszałem bł. Jana XXIII, czytania mogą odbywać się w języku
narodowym, zgodnie z wydaniami zatwierdzonymi przez Stolicę
Apostolską.
Art. 7. Jeśli grupa wiernych świeckich nie
otrzymała od proboszcza zgody na swoją prośbę, o której mowa w art. 5 par. 1
informuje o tym biskupa diecezjalnego, który jest usilnie proszony o spełnienie
ich prośby. Jeśli biskup z jakiegokolwiek powodu nie może zapewnić takiej
celebracji, sprawa kierowana jest do Papieskiej Komisji „Ecclesia
Dei”.
Art. 8. Biskup, który chce uczynić zadość takim
prośbom wiernych świeckich, ale z różnych powodów nie jest w stanie tego uczynić
może zwrócić się do Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei”, która zapewni mu radę i
pomoc.
Art. 9. §
1. Proboszcz, po dokładnym rozważeniu wszystkich okoliczności może wyrazić zgodę
na użycie starego rytuału przy sprawowaniu sakramentów: Chrztu, Małżeństwa,
Pokuty, Namaszczenia Chorych, jeśli dobro dusz tego wymaga.
§
2. Ordynariusz ma możliwość sprawowania sakramentu bierzmowania używając starego
Pontyfikału Rzymskiego, jeśli dobro dusz tego wymaga.
§
3. Duchownym posiadającym wyższe święcenia wolno używać także Brewiarza,
promulgowanego w 1962 r. przez bł. Jana XXIII.
Art. 10.
Wolno ordynariuszowi, jeśli uzna to za stosowne, erygować parafię personalną dla
celebracji według starej formy rytu rzymskiego zgodnie z kan. 518 lub mianować
rektora albo kapelana zgodnie z przepisami prawa.
Art.
11. Papieska Komisja „Ecclesia Dei”, powołana przez Jana Pawła II w
1988 r. zachowuje swoje obowiązki. Forma tej komisji, obowiązki i normy
działania będą takie, jakie Ojciec Święty zechce jej
przypisać.
Art. 12. Komisja ta, oprócz uprawnień które
już jej przysługują, wykonuje władzę Stolicy Apostolskiej czuwając nad
wprowadzaniem w życie powyższych przepisów.
Wszystko, co zostało
postanowione przez Nas w niniejszym „Motu Proprio” ma być uznawane za
postanowione i obowiązujące oraz rozkazujemy by obowiązywało od dnia 14 września
tegoż roku od święta Podwyższenia Krzyża Świętego, wbrew wszelkim przeciwnym
zarządzeniom.
Dan w Rzymie, u Świętego Piotra, 7 lipca roku pańskiego
2007, trzeciego Naszego pontyfikatu.
Benedykt XVI
przypisy [1] Wprowadzenie ogólne do Mszału Rzymskiego, wyd. 3, 2002,
n. 397. [2] Jan Paweł II, List ap. Vicesimus quintus annus (4 grudnia 1988),
n. 3 : AAS 81 (1989), s. 899. [3] Ibidem. [4] Motu proprio Abhinc duos
annos (23 października 1913) : AAS 5 (1913), s. 449-450 ; por. Jan Paweł II,
List ap. Vicesimus quintus annus, n. 3 : AAS 81 (1989), s. 899.
Tekst motu proprio Summorum Pontificum po łacinie (PDF)
Motu proprio w biuletynie " Anamnesis" Komisji KBiDS Episkopatu Polski
(PDF)
|