Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny |
|
2023-12-08
Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi jest dogmatem wiary. Ogłosił go
uroczyście 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus Pius IX. Uczynił to
w Bazylice św. Piotra w Rzymie w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i
biskupów. Pisał on tak:
Ogłaszamy, orzekamy i określamy, że nauka,
która utrzymuje, iż Najświętsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego poczęcia
- mocą szczególnej łaski i przywileju wszechmocnego Boga, mocą przewidzianych
zasług Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego - została zachowana
nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego, jest prawdą przez Boga
objawioną i dlatego wszyscy wierni powinni w nią wytrwale i bez wahania
wierzyć.
Tym samym kto by tej prawdzie zaprzeczał, sam wyłączyłby
się ze społeczności Kościoła, stałby się odstępcą i winnym
herezji.
Maryja od momentu swojego poczęcia została zachowana nie tylko
od wszelkiego grzechu, którego mogłaby się dopuścić, ale również od
dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego. Stało się tak,
chociaż jeszcze nie była wtedy Matką Boga. Bóg jednak, ze względu na przyszłe
zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchronił Maryję przed grzesznością. Maryja
była więc poczęta w łasce uświęcającej, wolna od wszelkich konsekwencji
wynikających z grzechu pierworodnego (np. śmierci - stąd w Kościele obchodzimy
uroczystość Jej Wniebowzięcia, a nie śmierci). Przywilej ten nie miał tylko
charakteru negatywnego - braku grzechu pierworodnego; posiadał również
charakter pozytywny, który wyrażał się pełnią łaski w życiu
Maryi.
Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu jest bardzo długa. Już
od pierwszych wieków chrześcijaństwa liczni teologowie i pisarze wskazywali na
szczególną rolę i szczególne wybranie Maryi spośród wszystkich ludzi. Ojcowie
Kościoła nieraz nazywali Ją czystą, bez skazy, niewinną. W VII wieku w Kościele
greckim, a w VIII w. w Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi.
Późniejsi teologowie, szczególnie św. Bernard i św. Tomasz z Akwinu
zakwestionowali wiarę w Niepokalane Poczęcie Maryi, ponieważ - według nich -
przeczyłoby to dwóm innym dogmatom: powszechności grzechu pierworodnego oraz
konieczności powszechnego odkupienia wszystkich ludzi, a więc także i Maryi.
Ten problem rozwikłał w XIII w. Jan Duns Szkot, który wskazał, że uchronienie
Bożej Rodzicielki od grzechu pierworodnego dokonało się już mocą odkupieńczego
zwycięstwa Chrystusa. W 1477 papież Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto
Poczęcia Niepokalanej, które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zaczęto obchodzić w
całym Kościele. W czasie objawień w Lourdes w 1858 r. Maryja potwierdziła
ogłoszony zaledwie cztery lata wcześniej dogmat. Bernardecie Soubirous
przedstawiła się mówiąc: "Jestem Niepokalane Poczęcie".
Kościół na
Wschodzie nigdy prawdy o Niepokalanym Poczęciu Maryi nie ogłaszał, gdyż była
ona na Wschodzie powszechnie wyznawana i praktycznie nie miała
przeciwników. Warto zwrócić uwagę, że teologia rozróżnia niepokalane
poczęcie i dziewicze poczęcie. Niepokalane poczęcie dotyczy ustrzeżenia Maryi
od chwili Jej poczęcia od grzechu pierworodnego (przywilej, cud w porządku
moralnym). Dziewicze poczęcie polega natomiast na tym, że Maryja poczęła w
sposób dziewiczy "za sprawą Ducha Świętego" Boga-Człowieka, Jezusa Chrystusa
(przywilej, cud w porządku natury).
Kościół Wschodni ustalił tylko jeden
typ ikonograficzny w X w. Obraz przedstawia spotkanie św. Joachima ze św. Anną
przy Złotej Bramie w Jerozolimie. W tym bowiem momencie według tradycji
wschodniej miał nastąpić moment poczęcia Maryi. Ikonografia zachodnia jest
bogatsza i bardziej różnorodna. Do najdawniejszych typów Niepokalanej (XV w.)
należy Niewiasta z Apokalipsy, "obleczona w słońce". Od czasów Lourdes powstał
nowy typ. Ostatnio bardzo często spotyka się także Niepokalaną z Fatimy. Dokoła
obrazu Niepokalanej często umieszczano symbole biblijne: zamknięty ogród,
lilię, zwierciadło bez skazy, cedr, arkę Noego.
ILG
|